Min hästs första start

D

dynamite90

Jag skall ganska snart ställa upp på en lokal dressyr, vilket är min hästs första start. Jag har vart med på många programridningar och klubbtävlingar med honom, men det är dock alltid på samma klubb. Den vi alltid rider på. Tävlingen är på ett annat ställe och min häst kan vara lite fjantig på nya platser; typ vägra gå in i ridhuset, skygga i hörn osv osv. Han kan tom skygga för skuggor och solkatter på marken.

Så nu vill jag ha tips på hur jag ska göra för att hans första start skall bli så bra som möjligt och sluta på någorlunda bra procent. Kan tillägga att jag anmält mig till två klasser och att han inte är en unghäst ;)

Alla råd är välkomna :) Hur gör ni?

Sv: Min hästs första start

Har du möjlighet att ta dit hästen en gång innan tävlingsdagen, så att han kan få se sig omkring?

Om jag var du skulle jag satsa på att mentalt ställa in mig själv på att lotsa runt hästen på ett bra sätt och inte tänka på att få bra procent. Utan se själva tävlingen som en träning och ha som mål att hästen ska få en bra upplevelse där, även om han tittar lite i början. På det viset är det ju bra att du ska rida två klasser, då får han se banan först en gång och sedan kanske han mer kan koncentrera sig på arbete. Lycka till och ha kul!

Min häst är 13 år och varit ute och tävlat en del och är fortfarande fjantig så jag får oftast se första klassen som "uppvärmning" och satsa på klass nr 2. Det du ska tänka på när du kommer in på banan (antingen får du ju rida ett par varv inne på banan eller får du rida 1-2 varv på utsidan av banan innan du får startsignal) är att utnyttja denna stund på bästa sätt och verkligen visa hästen alla hörn, konstiga reklamskyltar, högtalare, blommor, div utsmyckning av banan, bokstäver, läktare osv osv listan kan göras hur lång som helst ang min häst.... Vad reagerar din häst på och hur vänder du det på bästa sätt - klappa och berömma, bli arg och trycka framåt, låtsas som det regnar och rida förbi en gång till eller vad...

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 461
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!