Min häst vill inte äta...

L

Lovis

... han står och hänger i hagen och har ej ätit på hela dagen.

Han fick vaccin mot både stelkramp och influensa igår, men var pigg efteråt fast mår sämre idag då.

Har ni varit med om det?

Jag har själv ej varit ute hos honom o sett honom, ska ut nu och ta tempen...

Är det ngt speciellet man ska göra om de har feber?

Tacksam för svar!

Sv: Min häst vill inte äta...

Det kan ev vara en reaktion på vaccinet.

Ta tempen, pulsen och se efter hur han andas och kontakta din veterinär för säkerhets skull. Det är alltid skönt att ha rådgivit med en kunnig.....

Tack tack.

Jo det var förmodligen en reaktion på vaccinet, han fick hög feber igår.

inget ovanligt alls... särskilt "förstagångsvaccinerade" kan reagera på det viset...brukar lösa sig redan efter ngt dygn... men om du är oroligt, gör som Hera redan rådit dig till, ring din veterinär... förmodligen är han redan på bättringsvägen när du läser detta...

Han mår inte alls bra. Han kan liksom inte dricka, kanppt svälja, det ser ut som det krampar i munnen/halsen. Men han äter hösilage (om det hänger högt upp så han slipper böja ner huvudet) ?!

Han har högre feber igen 39,2 nu på dagen, hade 38,7 i morse. Han kan likosm inte röra sig riktigt, han är kanonstel och kan inte böja halsen eller sänka huvudet ner till marken, bara en bit ner.

Jag har ringt vet 100 grr känns det som, en vet är helt opolitlig känns det som (hon som vaccinerade) ... jag är orolig att han fått stelkramp, han har ju sådana symptom.

Kan man få stelkramp av en stelkrampspruta?? Vet ni det?

Han ser äcklig ut i ögonen, dvs den där mellanögonlocken eller tredje ögonlocken syns emellanåt...?!

usch det låter inte alls bra, försök att få tag på vet så snabbt som möjligt, jag vet tyvärr inte hur det ter sig då en häst reagerar på vaccinet, jag har bara varit med om att en häst chockade på det och höll på att dö men det hände direkt efter att vet sprutade.

jag håller alla tummar och tår att det är något som snabbt går att behandla!

glöm inte att skriva och berätta hur det gick och vad det var sen då du har tid och ork!

Jag ber alltid få vaccination utan kvicksilver i till alla mina djur. Nu är det ganska vanligt med vaccination där kvicksilvret är borta, men jag vet inet om de tändå används av vissa.

Det är nog bäst du får hem veterinärn snarast. Hoppas allt går bra, hör av dej här igen.

Hur har det gått med pålle?

*hoppas han mår bättre nu*

Kram

Jag vill också veta hur det är med stackars pålle....
Vad hemskt! Nu vet jag knappt om jag vågar vaccinera mina mot hästinfluensa! För min shettis blev t.om. lite dålig bara av vanlig stelkrampsvaccination, då dör han väl om han får influensavaccin.

Hur går det för er?
Kan det inte bero på ensilaget eller att hästen ätit i sig något opassande?
Vad säger vet.?

Hej!
Hoppas det har gått bra med din häst.
Min häst började reagera på vaccinet först efter ett flera vaccineringar, reaktionen kom tillbaka varje år och blev värre, så nu har jag fått ett intyg på att han inte ska vaccineras mot influensa, stelkramp måste han ha ändå.
Han blev stel, kunde inte höja eller sänka huvudet, en bula där nålsticket gjorts.
Det blev en plåga vare år när det började bli vaccinationsdax. Vi provade att byta sort på vaccinet, utan förbättring och då beslutade vet. att ge ett intyg istället.

Heyoka skrev:
Hej!
Hoppas det har gått bra med din häst.
Min häst började reagera på vaccinet först efter ett flera vaccineringar, reaktionen kom tillbaka varje år och blev värre, så nu har jag fått ett intyg på att han inte ska vaccineras mot influensa, stelkramp måste han ha ändå.
Han blev stel, kunde inte höja eller sänka huvudet, en bula där nålsticket gjorts.
Det blev en plåga vare år när det började bli vaccinationsdax. Vi provade att byta sort på vaccinet, utan förbättring och då beslutade vet. att ge ett intyg istället.

Ja precis, så sa vet att det kunde bli, saken är den att man ser ingen svullnad alls på hästen. Dvs ingen bula på halsen?? Det tycker vet är konstigt.

Jag kommer vara livrädd för att vaccinera i fortsättningen, om han klarar sig vill säga...

norrland65 skrev:
Hur går det?

Norrland

Ja du... jag vet knappt själv. Han står fortf på benen och är bättre, men inte frisk.

Vet kom ut i torsdags efter det att jag skrämt upp en halv vetkår. Hon tittade på honom o var väldigt förbryllad. Han hade alla stelkrampssymptom man får (sågbocksställning, dricker ej, äter ej, tredje ögonlocken åker fram, reagarade på ljud o ljus), men de var väldigt diffusa. Dvs inte så markanta o kraftiga som de ska vara vid stelkramp.

Efter det att hon ringt runt o konsulterat med andra kliniker konstaterade hon att de ej är stelkramp, då svara man ej på behandlingar. Jag hade ju gett febernedsättande tors lunch o då sjönk febern lite...

Så hon trodde att han reagerat mot sprutan, antingen mot sticket eller innehållet. Fast han hade ingen böld, bula osv på halsen vilket de hästar som reagerar brukar ha... Fast den kunde tydligen också ligga innanför liksom, så att man ej såg den.

Så han fick även penecilin. Sedan slangade hon honom 10 l vätska då han var uttokad.

Så sedan dess har han varit bättre, men fortf stel. Han når ej allt hö på marken, är fortf trött o slö och lite apatisk. Jag fattar inget alls?

det som är lite oroligt är hur han mår i morgon o på ons då vi slutat med antibiotikan.

Det är jobbigt att inte fått en säker diagnos, utan bara antaganden...

Jag håller dock tummarna.

tack för erat stöd. :-)

Hej igen!

Min häst hade ingen bula på halsen första gången han reagerade utan den kom först efter andra vaccineringen året därpå. Man blir ju förstås livrädd för att vaccinera då man varit med om detta. Din häst verkar ha fått en riktigt kraftig reaktion. Min häst hade dock ingen feber men det tog ungefär en vecka tills han var som vanligt igen.
Om du inte har hästen i ett stall som är väldigt utsatt för smitta och om du inte reser omkring med hästen så måste man ju inte vaccinera mot influensa. Javisst bör man göra det om man har en häst som tål det, men då de blir så dåliga känner jag att det inte är värt priset eftersom det antagligen är större risk att de får skador av sprutan.
Om det vänt åt rätt håll så släpper förmodligen symtomen mer och mer för vare dag.
Häng upp mat och vatten (om du inte redan har gjort det) både ute och inne tills han når till marken utan större problem.

Sen skulle jag om jag var du fundera på om jag verkligen ska ta risken att vaccinera igen efter en så kraftig reaktion. Vet. sa att det var vanligt med reaktioner men att de i regel släpper efter någon dag, så denna typ av reaktion kan inte vara vanlig.

/Heyoka

Jasså din häst hade heller ej bula... Han åt heller ej frånmarken eller? Hade han svårt o dricka i början? Gav du ngn behandling?

Nej denna typ av reaktion är ytterst ovanlig. De var förbryllade. Han hade ju ändå 40 grader feber o totalt orörlig o apatisk.

fast nu är han bättre, men fortf stel o knepig.. :-(

Vaccin mot hästinfluensa skiter jag nog i nästa år, stelkrap får jag nog ta om tre år då det är dags... fast kommer nog vara väldigt nervös. :-(

Hej!
Han hade ingen bula första gången, därefteren liten bula och sen något större. Han var jätte stel i halsen och åt inte från marken så jag hängde upp vattnet och hade hönät i hagen och boxen för att underlätta för honom eftersom han kunde äta från marken. Jag märkte inte att han hade svårt att dricka. Men STEL och ÖM i kroppen framförallt i halsen som förmodligen påverkade hela kroppen. Han kunde knappt lyfta på benen då han gick, stod mest och hängde i hagen. Han fick ingen behandling eftersom han inte hade feber, men jag hade kontakt med vet. som tyckte jag skulle avvakta några dagar.
Kolla med din vet. om de kan ge dig ett intyg ifall du ska åka någonstanns och måste ha det. Jag ger stelkramp om två år, men efter denna historia kommer jag ju inte att vara lugnare direkt då den dagen kommer.
Som sagt, är han bättre så släpper det nog, men det tar ett tag... underlätta för honom att äta och dricka och håll honom varm i hagen.

/Heyoka

Min häst fick samma symtom som din efter vaccinering 2004. Stel, febrig, kunde ej äta från marken. Vet. rådde mig att hålla koll på temp. och ringa om det blev värre. Det blev bättre redan dagarna efter, men jag gav en vecka vila för säkerhets skull.

I år använde jag ett annat vaccin som tydligen skulle ha minst bieffekter enligt vet. och fick ingen reaktion av det. Om du vill kan jag kolla vad det hette så kan du fråga din vet om h*n tror det kan vara ngt för din häst ?

.

Ja tack, kolla gärna upp det. Bra att veta tills nästa gång.

Ja det känns lugnare när nu skriver om era symptom på era hästar... fast hur länge tog det innan han kunde äta normalt från marken?

Min häst äter nu från marken (6 dagar sedan vaccinering) fast han skjuter fram det ena frambenet onormalt långt fram och bak det andra frambenet onomrlat långt bak, så att han kommer åt liksom..??

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 706
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 563
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 278
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar