Min häst vägrar!

Pelina

Trådstartare
När jag är ute och tävlar så blir min häst väldigt konstig om man jämför när jag rider hemma. Hon går jätte bra när jag rider dressyr nu för tiden. Hon känns oxå väldigt framåt, hon brukar vara rätt så lat annars. Men när jag hoppar så känns hon slö och väldigt negativ. När vi är ute och tävlar så vägrar hon oftast. Senaste slängde hon av mig på både framridning och på banan på tredje stoppet. Kan det vara för att jag inte är tillräckligt bestämd? För hon har alltid älskat att hoppa. Vi kommer ofta fel på hinder oxå, så jag känner mig lite osäker, så hon kanske tar chansen. Vad tror ni?

Sv: Min häst vägrar!

För hon har alltid älskat att hoppa. Vi kommer ofta fel på hinder oxå, så jag känner mig lite osäker, så hon kanske tar chansen.

Får känslan av att hästen kanske har tröttnat på att komma fel på hinder ofta...
Har du någon tränare som kan hjälpa dig?
Träna mycket på bommar och LÅGA hinder, så gör det inget om ni kommer lite fel.
Är hästen likadan hemma som på tävling?

åh jag har exakt samma problem
oftast kommer jag bra på kombinationer men räcken och oxrar kommer vi oftast fel på men det hjälper om jag baraa låter henne gå och inte kontrollerar taxeringen lika mycket utan att hon får göra det själv, värt att testa :bump:

Jag brukar träna 1-2ggr i månade för Erik Berggren, och lite ensam. Ibland för andra tränare oxå. Men hon är oftast bättre hemma än på tävlingar. Men hon är oxå så att hon blir lite nervös på tävlingar. Inte så att hon är galen men åt andra hållet. Att hon känns lite stel och kan inte koncentrera sig.

Oftast när hästar protesterar har dom ont nånstans, skulle kolla upp hästen hos veterinär...

Vi kommer ofta fel på hinder oxå, så jag känner mig lite osäker, så hon kanske tar chansen. Vad tror ni?

Jag tror hästen blir lika osäker som du:idea:. Ta hjälp av tränare och börja om med hoppningen så kanske du får hjälp att rätta det som du gör fel och hästen kan få tillbaka självförtroendet.

den kanske tycker det är trist och negativt att tävla?

inte alla gillar det.
om den går bra hemma och blir så drastiskt förändrad på tävling är det ngt med miljön eller möjligtvis att du rider annorlunda parat med miljön och omständigheterna som visar sig.

går den klockrent hemma?

annars skulle jag kolla upp den på klinik så det inte är ngt fel som den känner av.

Så den hoppar glatt utan problem hemma?

Hur högt tävlar du?
Har du testat att bara åka ut ett tag och "busa" på väldigt låga hinderhöjder? Du kanske helt enkelt har för stora krav på hästen (och dig.)

Det är ju uppenbarligen något som är fel eftersom häsetn inte var så förut. Vad säger din tränare?

Jag brukar träna 1-2ggr i månade för Erik Berggren, och lite ensam. Ibland för andra tränare oxå. Men hon är oftast bättre hemma än på tävlingar. Men hon är oxå så att hon blir lite nervös på tävlingar. Inte så att hon är galen men åt andra hållet. Att hon känns lite stel och kan inte koncentrera sig.

Det låter som en häst som blir lite "inåtvänd" när hon är orolig. Den blir okoncentrerad och spänd i kroppen ("stel" som du skriver)

Om du då är nervös blir det ju bara värre hon känner ju det.

Jag tycker du ska åka ut på typ klubbtävlingar, där du får hoppa låga höjder som hon kan gå över i princip, strunt i höjden, bara du kan vänja henne vid att vara ute och komma runt en bana, och så att du kan känna dej trygg också.
Då blir det säkert bättre. Det är nog en lite osäker häst, och som det är nu förstärker du det bara. Då blir hoppningen negativ för henne.

Ni behöver komma ut utan krav, hon för att bli van med miljöerna med mycket hästar och folk, du för att känna att ni tar er runt.

Men är hon likadan hemma så fundera på om du ska hoppa alls som det är, hästen vill ju i så fall inte.

Senast ändrad av en moderator:

Min kompis häst är en sån som hoppar ALLT!
Jätteglad på hinder men vägrade ut sig på två eller tre tävlingar i rad...

Dom åkte in och kollade honom = kotledsinflamation båda fram.

Veterinärens kommentar: Antagligen gillar hästen att hoppa så mycket så den gör det hemma fast det gör ont!
Sedan när man kommer till tävling så blir allt lite mer nervöst och skadan gör sig då mer påmind när hästen och ryttaren spänner sig lite = gör för ont för att hoppa.

Så det är värt att tänka på!

Vissa hästar gör allt för sin ryttare eller just för att de tycker om hinder! Jag vet en häst som hoppa 1,35 med spricka i bäckenet :crazy:

trav hoppa brukar jag göra med min häst först så tar man några bommar på marken så hästarna ska trava över och sen ett hinder efeter då får dom är avstånd sen kan man ha galopp bommar och ett hinder efter :)

har haft samma problem men sen har jag slappnat av på tävlinga och jobbat hästen på volter och så så brukar det gå bättre man måste också slapnna av fast det kanske inte är så för alla hästar

Veterinärens kommentar: Antagligen gillar hästen att hoppa så mycket så den gör det hemma fast det gör ont!
Sedan när man kommer till tävling så blir allt lite mer nervöst och skadan gör sig då mer påmind när hästen och ryttaren spänner sig lite = gör för ont för att hoppa.

Vissa hästar gör allt för sin ryttare eller just för att de tycker om hinder! Jag vet en häst som hoppa 1,35 med spricka i bäckenet :crazy:

Mm, min hade nästan lika. Hon hade antingen inflammation eller en överansträngning på höger kota bak.

Men varför var det bara på tävlingar hästen vägrade? Inte hemma? :confused: Är det inte lika påfrestande för benen på tävling som träning??

Om hästen hoppade hemma klockrent borde ju hästen inte ha så ont..

En teori är ju som sagt att på tävling blir hästen mer spänd = den känner av smärtan på ett annat sätt.
Även underlaget kan ju spela roll.

Att visa smärta är ju en svaghet så det är ju inget "naturligt" för hästen.
Dock brukar det i många fall ha funnits små tecken på förändring hos hästen, men inte alltid.
Ex att hästen blivit lite slöare, lite tittigare, svårfångad i hagen, osv.
Att den glatt hoppar hemma betyder tyvärr inte alltid att den mår 100.
Tänk vad lätt det skulle vara att förebygga skador om hästen började stoppa så fort den kände sig krasslig ;)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 902
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar