Min häst vägrar gå framåt!

sofia90

Trådstartare
Jag har en häst, som jag köpte i november 2011, ett 8 årigt sto, som är ganska sparsamt riden (pga sitt humör).
Nu när våren har kommit vill jag ju komma igång och rida ordentligt! Till mitt problem, hon VÄGRAR gå framåt på ridbana eller ridhus!
I skogen är det inga problem, då går hon utan problem. Och jag vill ju ha henne som skogsmulle men det kunde ändå vara kul att kunna rida henne på bana och så också, då jag har en morfar och en moster som är tränare inom western så det hade ju varit kul att kunna rida för dom och lära mig(och hästen) något.
Någon som har något förslag till hur jag kan få henne att gå framåt?
Kan tillägga att jag har testat pisk lite lätt men då står hon bara och slår och går ändå inte framåt.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Om det är fastställt att hästen inte har ont någonstans och att all utrustning passar så tror jag att det absolut smartaste är att ta hjälp av en tränare redan nu, dom är trots allt till för att hjälpa en när man får problem och för att man ska förbättra sin ridning.

Generellt så tycker jag det brukar finnas två olika "skolor" i hur man bör hantera en häst som lärt sig att den slipper jobba om den blir istadig.

Antingen så ska man vara fruktansvärt bestämd och flera pass i rad tvinga hästen att gå fram och sen sluta så fort den ger sig och berömma och gå ut från banan. Man bör som ryttare ha full koll på vad man håller på med innan man ger sig in på nånting sådant då man kan få "bråka" rätt ordentligt med en häst som får "vill inte" stämplat i pannan så fort man kommer in på banan och man ska inte dra sig för att ta hjälp om det behövs. Man får absolut inte ge sig för då kommer hästen rätt snabbt på att den får som den vill bara den jävlas.

Det andra sättet om man känner att hästen redan från början mentalt ställt in sig på att det är tråkigt att vara på banan (mer än att bara generellt vara istadig) brukar vara att börja med sånt som hästen tycker är kul så man kommer runt den mentala spärren. Hitta någonting hästen tycker är riktigt roligt som fungerar att göra ute i naturen först och gör sen enbart det på banan i mycket korta pass tills hästen får en mer positiv inställning till arbete på ridbanan. Till en westernhäst kan säkert barrelracing eller polebending vara en bra idé, har bara hållit på extremt hobbymässigt med det men har inte träffat en häst som inte tyckt det varit jättekul när dom fattat vad det gått ut på.

När hästen sen kommit över det mentala "jag vill inte" så brukar det vara lättare att få lite egen frammåtbjudning. Speciellt ston har man oftast inte mycket för att försöka tvinga till saker utan man måste lura dom att saker är deras egen idé.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Jag är lite nyfiken på vad som händer mer exakt. Om du leder in på banan, sitter upp och sen så vill hon inte gå framåt? Alt. du rider in på banan och så stannar hon och växer fast? När du rider i skogen, kan hon då framåtdrivande skänkel eller hon går helt enkelt bara framåt?

Jag hade nog börjat med att befästa skänkelns betydelse i skogen. Rid övergångar i massor och var nogrann med att hon ska reagera med en gång på din skänkel! När det sitter i skogen så är det bara att ge sig in på banan och traggla på:).
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Hon har inte ont någonstans, hon är bara envis och tycker inte att hon ska behöva göra saker som jobbiga enligt henne.
Det där med att tvärstanna och vägra gå framåt kan hon få för sig i skogen med, om jag t.ex. ska rida om den som går först så får hon för sig det, men inte alla gånger, ibland går det jätte bra att gå om och gå först, för att det passar henne.
Och på ridbanan går det bra, tills jag "kräver" något av henne, som att trava. Då vill hon inte mer.

Jag har en väldigt envis häst, så det gäller ju att vara lika envis tillbaka, men det är svårt när jag inte vet hur jag ska hantera henne när hon gör så!
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Har haft liknande problem med en häst som i grunden var osäker. Jag red efter en annan häst även på ridbanan i perioder. Ofta släppte det när vi kommit igång. Har även hört att tömkörning där hästen ju måste gå först kan vara bra träning. Generellt tror jag att den typen av häst mår bra av mycket stimulans och regelbunden ridning. Slutligen, ge inte upp! Jag jobbade i ett par år med samma problem men sen hade jag en toppenhäst som jag t.o.m. tävlade med goda resultat.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Framsteg!! Idag var vi ute och red, och hon vägrade som vanligt att t.ex. gå om den som går först, använder jag pisk så backar hon bara. Men idag gav jag mig inte, jag brydde mig inte om ifall hon blev sur på mig, utan fortsatte. Efter 3 vägringar så gick det galant att gå först. T.o.m. när jag insåg att jag ridit fel och skulle vända henne och gå åt andra hållet (då är det tydligen perfekt tid att vägra gå fram). Jag är så glad över detta.

Men nu måste jag fråga er vad ni tycker.
Då hon inte ens reagerar när jag piskar henne bak på rumpan, är det okej att slå till (absolut inte hårt, bara ett bestämt slag) mellan öronen? Jag vill verkligen inte att hon ska bli huvudskygg, men då hon tyckte det var obehagligt och märkte att jag slutade så FORT hon tog ett steg framåt så var det ju inga problem med att hon stannade och vägrade sen.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Har du någon kompis som kan rida före dig även inne i paddocken? Så hon till en början bara behöver följa efter och få upp bjudningen på det sättet? Leka fram de med hjälp av en anna ryttare att styra mot om de krånglar.
Jag tror inte att slå till mellan öronen hjälper hästen att förstå att den ska gå framåt... Motorn sitter bak. Hur ska den kunna veta att när matte slår mig i huvudet ska jag gå framåt?
Jag kan inte se hur det möjligtvis skulle kunna ge hästen förtroende och arbetsvilja till dig som ryttare....
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Jag hade provat draghjälp eller ev släppa henne lös på banan och se hur hon reagerade. Kanske ställa upp hinder om hon tycker det är roligt att hoppa?
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Då hon inte ens reagerar när jag piskar henne bak på rumpan, är det okej att slå till (absolut inte hårt, bara ett bestämt slag) mellan öronen? Jag vill verkligen inte att hon ska bli huvudskygg, men då hon tyckte det var obehagligt och märkte att jag slutade så FORT hon tog ett steg framåt så var det ju inga problem med att hon stannade och vägrade sen.

Va? :eek:
Nej jag tycker inte det är okej att slå en häst mellan öronen.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Om morfar och moster är tränare så kan de väl hjälpa dig med ditt problem?
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Va? :eek:
Nej jag tycker inte det är okej att slå en häst mellan öronen.

Jag håller med. Risken för att hästen blir huvudskygg, är en risk jag inte skulle vilja ta.

Jag tycker att det låter som ett lydnadsproblem. Min häst är också envis, och väldigt stark när han vill, så jag vet att det inte är lätt alla gånger. Två starka viljor som emellanåt vill olika saker. Mitt bästa råd är att vara envis, bestämd och lugn - frustration och stress förvärrar situationen (been there, done that, got the t-shirt). Var konsekvent.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Usch jag har också det problemet! Låter jag någon mesigare än jag rida mitt sto så kör hon över dom och är envisar än vanligt! Men bara jag har ett spö så gör hon genast allt jag ber henne om. Behöver inte ens använda det utan hon vet direkt att hon skall vara snäll om man har något att peta till henne med :D För mig har det bara hjälp att vara envis och träna för tränare. Visst känns det jobbigt men med hjälp av ex. en bra dressyrtränare så kommer det släppa :)
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

jag skulle testa hästen för borrelia och ehrlichios. Låter kanske helknäppt, men känner till ett par hästar som reagerat som din som haft det. Sen kan det ju vara så att hon bara är ouppfostrad...
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Huvudet på hästen ska man låta vara. Det är alldeles för känsligt.
I just detta fall är det extra dumt att hålla på där. Om du vill ha henne framåt så ska du låta framdelen vara. Då inverkan där betyder backa. Inverkan bak betyder gå fram.

Hästen måste alltid gå fram om du ber om det. Annars kan det bli farligt. Ta hjälp av tränare!
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Man bli inte klok på buka folk.

Ta du ditt grimskafft bakom rumpen och saj "NU GÅ VI!!" och ger ett ryck i den;
Du fätta val att du ska sitta i sadeln.
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Om hästen inte ens vill gå på lång tygel är det ngt fel.

Håller du i tygeln?

Ser många som använder den för att hålla i sig i o undrar varför hästen inte vill gå.:mad:
Man petar bakom skänkeln med spöt som en förstärkning/ förtydligande o sen berömmer när den gör rätt.
Att man är säker o envis samt berömmer i synnerhet ston o får dem med sig är A o 0. konsekvent o att man VET vad man gör.
Det låter nu inte så...
 
Sv: Min häst vägrar gå framåt!

Okej, alltid intressant att höra vad folk tycker. Så himla olika. Fick nämligen tipset och tyckte det lät konstigt, testade en gång (inte med gott samvete)!
Nu går det hur bra som helst. Visst hon kan stanna ibland, men det är bara att skänkla lite och smacka på henne så går hon framåt. Tror problemet låg mycket i att jag satt och spände mig mycket (då hon gärna bockar och busar lite). Men nu kopplar jag av mer och sitter mer avslappnat och lugn, och det påverkar ju såklart henne positivt också!
Och nej, ingen handbroms i! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp