MIn häst svälter stallägaren bantar henne

Sonic76

Trådstartare
PICT0020.jpg

Så här ser hon ut och jag tror tom hon har tappat lite till
Bakgrund. fölade i juni tappade allt hull när fölis var tre månader trots gödslad vall massor med kraftfoder
tålde inte det kraftfodret böt ut det och fick henne att gå upp. Så flyttade jag henne för avvänjningen det fanns inte två boxar på andra stället. Flyttade henne till s*****r och de tycker hon är fet och äter för mycket mat hästar ska inte äta kraftfoder och inte mer än 5 kg hö.
JAg ska flyta tillbaka henne efter nyår men vad säger man man vill ju inte bli osams med s*****r pga detta.

Sv: MIn häst svälter stallägaren bantar henne

stallägaren kan ha synpunkter, men det är du som Bestämmer hur mkt mat din ska.
Muppar finns det gott om:crazy:

PICT0020.jpg

Så här ser hon ut och jag tror tom hon har tappat lite till
Bakgrund. fölade i juni tappade allt hull när fölis var tre månader trots gödslad vall massor med kraftfoder
tålde inte det kraftfodret böt ut det och fick henne att gå upp. Så flyttade jag henne för avvänjningen det fanns inte två boxar på andra stället. Flyttade henne till s*****r och de tycker hon är fet och äter för mycket mat hästar ska inte äta kraftfoder och inte mer än 5 kg hö.
JAg ska flyta tillbaka henne efter nyår men vad säger man man vill ju inte bli osams med s*****r pga detta.

förlåt...men det är väl inte stallägaren som bestämmer om din häst ska banta eller inte?! vilket folk det finns! skönt att du snart kommer därifrån hoppas hästen blir bra då:)

Om du betalar för den mat din häst äter så har ju inte stallägaren rätt att banta din häst!! Som axel sa, stallägaren får ha synpunkter, men det är din häst = du bestämmer!!

när stallägaren tillhör familjen o anser att de kan allt om hästar och jag som arbetat som vet assisstent seminassistent unghästutbildare
haft egna tävlingshästar i 17 inte kan nåt enligt dem så förstår ni problemet de vill att hästen ska vara kvar där, men glöm det säger jag nu är problemet att hästen står 7 mil ifrån mig och jag inte har körkort annars skulle jag fodra själv varje dag.

vet en som gör typ likadant... ägaren BETALAR för 10kg hö om dan...hästen anses fet av stallägaren (inte samma person då alltså) och får därför bara ca 2 kg av stallägaren, vilket hästägaren nog inte vet om...riktigt ruttet!

Jorå jag betalar o deras hästar äter av den med
JGa fodrar med mustang musli men hur få dem att ge henne tillräckligt med hö det är såå svårt. " jamen de äter ju en bal ute på dan då behöver de inget på kvällen" dessa hästar får mat kl 17 och sen kl 05

Hon har dessutom blivit matrabiat o hon har aldrig sparkat åt en annan häst pga mat men det gör hon nu dessutom springer hon över mig när jag öppnar dörren till boxen. denna häst har alltså inte gått ur sin box ens om dörrn varit öppen och jag blandat mat längre bort

Hos mig är det tvärt om... jag ger de stackars svältfödda inackorderingarna mer... och nej inga mängder men jag tycker 6kg hösilage till en 650 kg häst som dessutom förväntas arbeta är åt h*****e för lite (tydligen är han trög och ovillig också... konstigt)och kan inte med att se det. Så han får lite extra...

Sådana där stallägare finns ju tyvärr, än knepigare är det ju omd e är 'inom familjen'.

Personligen tror jag inte det finns något du kan göra som inte orsakar 'familjebråk', utan det är nog bara att försöka övertala, kanske att h*n kan gå med på att lägga in en bal till din häst nattetid?

Annars är det nog bara att endera härda ut 2 veckor, eller flytta hästen nu.

Med den erfarenhet du beskriver att du har så har du säkert argumenten redan men 5 kg hö till en häst är helt klart för lite. Det spelar ingen roll vilka värden det är på höt. Hästen får inte sitt behov av att tugga tillgodosett och magen mår heller inte bra av så lite mat. Hur har övriga hästar det i det stallet?

Jag med mitt temperament hade bett stallägaren fara och flyga och sedan flyttat hästen direkt. :o
Det är upp till dig hur mycket mat du vill ge din häst, och skulle någon försöka svälta min häst så hade jag blivit smått arg.

Stå på dig. :bow:

/ Loriey

Skulle gärna flytta henne direkt men eftersom vi ska upp till dina trakter under jul o nyår (ett måste då det är sista julen med pappa) så får jag stå ut. JAG vill inte belasta den andra stallägaren med att sköta min häst så länge.
Jorå jag arbetar på det ska väga upp hö o visa hur mkt hon behöver. fri tillgång för dem är ca ½ bal vilket är ca 5-6 kg.
Föreslog hönät så hon inte skulle dra runt höet i torven men då kunde hon ju fastna:) sa det att mina haft hönät i 10-12 år utan att fastna. JAg hade det till dem som åt fort så höet skulle räcka längre.

Skulle du be svärmor o flyga o fara menar du?
snacka om trubbel sen

övriga hästar är en gammal travare o en shettis o shettisen är väl o svårt o säga med så tjock päls.
den andra är tunn över ryggen o omusklad
värdena på höet är så dåliga så det är som att ge dem halm annars hade det inte varit så illa.
JAg har bättre hö i andra stallet ska bli skönt o rå sig själv igen

Skulle du be svärmor o flyga o fara menar du?
snacka om trubbel sen

Ja, det hade kanske kunnat hända att jag gjort det.
Far hästen illa så..
Inget att rekommendera att man gör kanske, men så hade jag förmodligen agerat om hon trots tillsägningar fortsatt i samma stil.

/ Loriey

Iofs är det nära ibalnd men nu ser jag slutet på eländet så jag ska kolla hur mkt mustang det gått åt.
Ska vara slut på ena tunnan nu

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka