Min häst sticker iväg i FlygandePass när jag rider ut med andra!

T

Tvistjarna

När jag rider ut med min kompis och vi töltar eller galopperar så blir hon så glad så hon sticker i väg i flygandepass! :angel: Ja har ingen chans att få henne att inte sticka! för hon drar upp huvedet och jag är inte så jätte stor å stark så jag kan inte hålla imot! Det har blitt mycket bättre ! hon sticker inte lika ofta längre! Hon göt aldrig så när jag rider ut själv! Är de någon som har något tips om vad man ska göra när hon sticker! ska ja sitta å dra åförsöka få stopp på henne eller ska ja driva på mer ? Vill ha så mycket hjälp och ideer som möjligt! :banana:

Sv: Min häst sticker iväg i FlygandePass när jag rider ut med andra!

hejsan ett tips från mig är att du ska göra de så obehagligt som möjligt för din häst när den sticker... jag vet att de låter hemskt men de funkar min häst stack iväg me mig ibörjan men då gjorde ja de obehagligt för han skumpa i sadeln drog i munnen, drev på .. gjorde serpentiner m.m de låter elakt men så elakt e de inte menat... utan bara göra de obehagligt för hästen för då gör den inte samma sak igen eftersom hästen då vet att de kommer bli obehagligt
de kan ta nåra ggr innan hästen fattar... men de funkar.. iaf för mig :)
Lycka till !
MVH //Annakarin

Tuxana skrev:
hejsan ett tips från mig är att du ska göra de så obehagligt som möjligt för din häst när den sticker... jag vet att de låter hemskt men de funkar min häst stack iväg me mig ibörjan men då gjorde ja de obehagligt för han skumpa i sadeln drog i munnen, drev på .. gjorde serpentiner m.m de låter elakt men så elakt e de inte menat... utan bara göra de obehagligt för hästen för då gör den inte samma sak igen eftersom hästen då vet att de kommer bli obehagligt
de kan ta nåra ggr innan hästen fattar... men de funkar.. iaf för mig :)
Lycka till !
MVH //Annakarin

Tack för tipset :D
Det ska ja prova nästa gång :)

Tvistjarna skrev:
När jag rider ut med min kompis och vi töltar eller galopperar så blir hon så glad så hon sticker i väg i flygandepass! :angel: Ja har ingen chans att få henne att inte sticka! för hon drar upp huvedet och jag är inte så jätte stor å stark så jag kan inte hålla imot! Det har blitt mycket bättre ! hon sticker inte lika ofta längre! Hon göt aldrig så när jag rider ut själv! Är de någon som har något tips om vad man ska göra när hon sticker! ska ja sitta å dra åförsöka få stopp på henne eller ska ja driva på mer ? Vill ha så mycket hjälp och ideer som möjligt! :banana:

Jag lärde mej på en kurs att varje gång min häst gjorde minsta tendens till att stressa upp sig så gör ett "en-hans-stopp" d.v.s ta i ena tygeln så hästen går runt,runt, runt o när den stannar släpp tygeln o beröm. Han förstod väldigt fort o så fort han stressar eller blir stark o försöker dra iväg nu så behöver jag bara ställa honom lite i nacken så lugnar han ner sig direkt..! Lycka till!

Anna_B skrev:
Jag lärde mej på en kurs att varje gång min häst gjorde minsta tendens till att stressa upp sig så gör ett "en-hans-stopp" d.v.s ta i ena tygeln så hästen går runt,runt, runt o när den stannar släpp tygeln o beröm. Han förstod väldigt fort o så fort han stressar eller blir stark o försöker dra iväg nu så behöver jag bara ställa honom lite i nacken så lugnar han ner sig direkt..! Lycka till!
¨
Hej! okej tack för tipset :D men det är inte så lätt att göra de när vi töltar/travar/galopperar på grusvägar som inte är så jätte breda. För det är bara där hon gör det! Men tack för tipset de värka jätte bra annars :D

one-rein-stop går ut på att stanna hästen för en tygel var du än är - även om det är en smal grusväg. Däremot kan du lära hästen övningen inne på en ridbana (även om den ej sticker). Rid valfri gångart och i stället för vanlig halt tar du enbart i ena tygeln så hästen snurrar runt tills hästen stannar (obs! Driv inte hästen med skänklarna). Upprepa tills hästen stannar när du böjer dens hals. Detta kan ta en sund att lära in. Sedan gärller det att inte vara harig utan våga ta tag när hästen sticker och dra i ena tygeln (även om vägen är smal) och snurra tills hästen stannar. Bäst är om du har möjlighet att gå e kurs och få lära dej och din häst detta. Eyolfur praktiserar o-r-s mycket.

/Malin

okej jag tycker det verkar som om du borde träna lite mer lydnad och få hästen att lyssna på dig!!!även om det är kul att springa i pass så är det DU som bestämmer farten och gångarten.
träna mkt tempoväxlingar. alltså när du rider själv kan du börja med det så blir det lättare. träna med rösten oxå ex. skitttta.....trraaaaava......skritttaaa......traaaavaaaa.......gaaaaaloppp......traaaavvvaaa......gaaaaloppp.....skritttaaaa....ja m.m det är bara fantasin som sätter gränser. du får en lydig och uppmärksam häst. du kan även göra detta: när du galopperar uppför ex en backe, luta dig bakåt sätt dig ner i sadel(vid backkrönet) och var mjuk i handen och säj proooo och stanna hästen till stillastående men inte för häftigt för det är inte bra för hästens ben att tvärstanna. men det ger oxå en stor lydnad då vet den oxå att ovanför varje backkrön är det lungt som gäller. även att du inte galopperar alltid uppför samma backe m.m.

när du sen rider med en kompis så kommer ni överens om att göra tempoväxlingar så att båda hästarna är med på det och att din inte "hinner" få för sig att "sticka iväg". om du bestämt dig för att inte träna pass ska du inte heller låta hästen sticka iväg i det. båda saktar av innan din häst börjat stressa upp sig även om ni bara kommit 2meter och berömm direkt din häst travar/töltar lungt.

hoppas de funkar du får höra av dig om resultat.
lycka till

jag antar att ditt svar är till trådskaparen och inte till mej!

/Malin

Freyr skrev:
one-rein-stop går ut på att stanna hästen för en tygel var du än är - även om det är en smal grusväg. Däremot kan du lära hästen övningen inne på en ridbana (även om den ej sticker). Rid valfri gångart och i stället för vanlig halt tar du enbart i ena tygeln så hästen snurrar runt tills hästen stannar (obs! Driv inte hästen med skänklarna). Upprepa tills hästen stannar när du böjer dens hals. Detta kan ta en sund att lära in. Sedan gärller det att inte vara harig utan våga ta tag när hästen sticker och dra i ena tygeln (även om vägen är smal) och snurra tills hästen stannar. Bäst är om du har möjlighet att gå e kurs och få lära dej och din häst detta. Eyolfur praktiserar o-r-s mycket.

/Malin

Precis vad jag mena bara att du förklarade det hela lite bättre :D

Använd SITSEN för att få stopp inte tyglarna. På vissa passhästar betyder ett jämnt drag i tyglarna att de ska springa ännu fortare... Om du ändå använder tyglarna som förhållande hjälp så ta och GE i dem för att ha en chans att få stopp. Var snabb i handen, dvs ta inte lååånga sega tygeltag utan flera snabba istället.

Se till att vara först i spåret. Har man en ranghög häst eller en häst med tävlingsinstinkt blir det mycket lättare att hålla den på plats om man redan är först.

Som andra redan sagt. Träna lydnad. Hästen ska lyssna på dig även när ni kommer till den invanda galoppbacken. Den ska inte öka farten i någon gångart bara för att ni är på hemväg osv osv.

Jag har också en häst som stressar upp sig rätt rejält när man rider ut i sällskap så jag föredrar att inte rida ut tillsammans med andra. Man får ibland acceptera att man inte kan göra allt med alla hästar, ibland är det helt enkelt bättre att undvika den besvärliga situationen än att alltid ta striden med hästen.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 373
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar