Min häst snubblar, för mycket!

H

Hanna-Saga

Hej!
Min ponny snubblar väldigt mycket. Hon snubblar inte bara i skogen och där de är ojämn mark. Även på vanlig, platt mark... Till exempel idag så skrittade vi på helt långa tyglar på en grusväg, och så bara helt plötsligt går hon nästan helt omkull med frambenen:crazy: Jag börjar bli orolig på allvar, är de verkligen helt normalt?:o Kan de bara vara för att hon gick och ''halvsov''? Eller?:confused:

MYCKET tacksam över svar!!!

/ Hanna

Sv: Min häst snubblar, för mycket!

jag skulle kolla upp denna häst, kanske ont någonstanns eller något annat fel? att hon nästan går omkull på jämn väg, är i mina öron oroväckande :crazy:
min dam kan snubbla när hon slarvar, t.ex. i skog eller på en väldigt ojämn väg/fält. men inte när hon går som hon ska.

Unghästen (5) som jag rider är PRECIS likadan. :crazy::confused:

Min häst snubblade och verkade allmänt klantig med bakhovarna. Snabbt upptäckte jag att eftersom de var barfota hade det säkert börjat ömma. Jag hade flyttat till skåne med hästen. Blir lite skillnad på skogsridning och grusvägar. Min barfota häst klarade inte av det. Så hovis slog på skor bak också. Dagen efter var hon tillbaka!

min häst snubblar när han går och sover, och snubblar på sej själv..speciellt på rak plan mark..går vi i skogen eller på ojämn mark snubblar han aldrig.

däremot så snubblar han inte när jag rider, antar att han är mera vaken då..hade han snubblat mycket då då hade jag nog kollat upp honom.

Veterinärsbesiktnig .. Går det som de ska, dvs U.A .. Sök upp en tränare som kan kolla när du rider? Kan ju helt enkelt vara att h*n är lat och inte orka bära under sig? Så var en av dem hästarna jag ha ridit, där måste man alltid har koll på läget så hästen inte somnar :)!

Be någon väldigt kunnig person kolla på hästen, eller ta ut veterinär direkt.

Om hästen är av det latare slaget så KAN det ju vara att den är ouppmärksam, men Jag skulle inte vilja ta risken att rida den om den har ont.

Hur är den i övrig ridning?

Hadde ringt etter veterinæren her, for å være på sikre siden. Kan jo også være feil med synet.
Håper det bedrer seg! .-)

Vh Lotte

Min förra häst snubblade precis som din,så jag åkte in till veterinären,och det visade sig att hon hade artros i ett knä,dvs ingen vidare prognos... Hon hade ont helt enkelt!

Fick behandlas 3 ggr,och nu går hon som promenadhäst,att träna/hoppa/rida långa pass/högt tempo på hårt underlag är inte att tänka på,tyvär..

Hade/har samma problem med min arab Zadira, men efter att hon har blivit omskodd och verkad på ett helt annat sätt än förut och av en annan hovslagare så blev det mycket bättre, men när hon slarvar och går och sover så kan hon snubbla till ibland ännu, men inte som förut;)

Jag har samma problem och nu har vi haft veterinären här. Vi har tagit blodprov för att se så han inte har någon inflammation/infektion i kroppen samt alla fästingsjukdomar. Vi vet inte riktigt vad det är. Har vi otur är det ju hovbroskförbening och då är det väl inte så mycket att göra.

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh
Annie

Se till att du inte har för långa tår på fram, isåfall prata med hovis och så denne börjar verka mer i tån så den blir kortare. Annars om det är OK ring Vet.!

Efter koll att allt är bra så be hovis sko henne fram med "uppåtböjd sko".Dvs tån är lite rundad uppåt.Lite dyrare än vanliga men kan göra susen faktiskt.Det funkade mkt bra på mitt sto som snubblade titt som tätt,även på plan asfalt,särskilt om hon var lite avslappnad!

Hästen jag var medryttare på för ett halvår sedan var likadan men dom kollade upp med vetrinär och det var ingen fel på hästen, så dom blev tillsagda att köpa viktboots, såna man har till islandshästar typ och då började hon lyfta bättre på benen och snubblade inte längre, men som dom flesta tidigare har sagt, kolla upp det med vetrinären!! så att ni inte gör något själva som i värsta fall kan skada hästen...

Jag har en herre som är varmblod som snubblar på sin egen skugga.
Han är klumpig överlag och kan gå in i gallret till boxen och se förvånad ut ungefär "oj, var det ett galler där"

Åter till snubblandet. Hans snubblande går i perioder. Men däremot så är han mindre snubblig när vi går på knöliga stigar än på plan mark.
I hans fall så hänger det på koncentrationen. Han kan gå hur fint som hellst och helt plötsligt så slutar han lyssna och snubblandet kommer in. Det märks när koncentrationen försvinner. Oftast märks det innan snubblandet kommer. Men som sagt. Det går i perioder. Just nu är han i den koncentrerade perioden, tack och lov.

För ett tag sedan gick vi omkull pga att han hade andra tankar. Han låg på vägen och jag i ett vattenfyllt dike. Han fick lite skrubbsår och jag träningsvärk så det var ingen fara.

Men man blir ju ändå orolig för dom när de snubblar så himla mycket ibland.

Min c-ponny som jag hade på foder tidigare, hade också samma problem. först tänkte jag inte så mkt på det men efter ett tag märkte jag små sår på ballarna. Han trampar på sig själv. PLus att han hade stora framhovar (?) så ibland tyckte jag mest det var av klumpighet. Men jag köpte boots till honom , visst fortsatte han trampa på sig själv, men utan sår. Kanske gör din häst samma sak ? om inte skulle jag nog tagit kontakt med en veterinär eller något ..

Min förra häst var likadan, och även den jag precis köpt.
Min förra häst provade vi att korta av tån på, så att han lättare rullade över och det hjälpte.
Min nya häst har precis gått igenom veterinär besiktning ua och hon har alltid varit lite snubblig. Tänker be hovslagaren se om det går att göra samma med henne, att korta av tån lite och se om det hjälper.

Min gamla medryttar häst snubblade en gång på sin egen skugga och gick omkull :p så jag knäckte något revben. Mindre kul.
Så ett tag fick jag alltid hjärtat i halsgropen så fort dom snubblade till...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 497
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 788
Senast: lilsan
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 403
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 819
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka