Min häst sliter sig lös

Sv: Min häst sliter sig lös

Lovisaleonora_ skrev:
Jag hade tagit ett stigbett och longerlina (har aldrig behövt släppa någon häst när jag haft longerlina, de har stannat innan linan tar slut s a s). Låt honom veta att stigbettet gör ont att tramsa med. Och parallellt träna ledarskap.

Skulle aldrig få för mig att ta en häst med BÅDE stigbett och longerlina. Alla hästar stannar inte bara för de tar stopp i linan (har jag varit med om ett X antal ggr.) och om du då tappar dom så kommer hästen garanterat trampa på linan och kan då skada sig i munnen. Min egen häst leder jag aldrig i longerlina mer än till och från stallet och hagen då jag ska longera henne. Skulle aldrig få för mig att bara släppa henne lite grann... Det gjorde min kille med henne i somras och då blev hon rädd för linan och sparkade bakut (första och enda gången hittills hon har sparkat bakut med en människa i närheten) så han fick en spark.

Trissa skrev:
Men det gör den väl på sätt och vis ändå? Den lär ju sig att om matte leder mig så kan jag inte dra järnet hur jag vill. Som någon nämnde så får man inte lasta ur en häst i grimma på tävlingsplats, och det finns ju en anledning till det.

Jag har själv promenerat med en häst i grimma, en lugn, äldre häst som inte har några som helst ledarskapsproblem what so ever. Men hon blev skrämd och jag tappade henne. Nu slutade det lyckligt, men hon hade lika gärna kunnat bli påkörd av en långtradare på stora vägen. Hade jag haft träns hade jag orkat hålla henne, och jag har lärt mig min läxa....

Du har rätt. Hästen lär sig nåt: Att när matte leder med stigbett eller träns, då kan jag inte dra. men om hon leder i grimma, då kan jag...
Hästar lär sig snabbt känna av sånt.
Om en häst blir rejält skrämd kan den nog dra oavsett vad man håller den med, och olyckan kan alltid vara framme. 100% säkerhet är omöjligt att uppnå.

LEDARSKAPSÖVNINGAR. :banana: Det funkar bäst! Då pratar man hästarnas språk och du blir ledaren och därmed lyder den dig. Många har kommit med bra tips. Men det kan inte upprepas nog mycket, gå direkt på problemet(att hästen faktiskt gör som den vill när du öppnar hagen, istället för att vänta på "ditt tillstånd") istället för att behandla symtomen med starkare bett då leder det bara till ytterligare problem!!! Lycka Till!!!

Jag hade nog också kört med stigbett ett tag. För att få lite kontroll över situationen.. Som det verkar i dagsläget är det hästen som har kontrollen,vilket är helt fel. Snart tar den kanske kontrollen i andra situationer också och hur kul blir det då? I detta fallet tror jag inte en longeringslina kommer hjälpa dig då hästen bara får upp mer fart ju längre linan blir. Se till att hästen går brevid dig, inte framför eller kutandes runt i cirklar runt dig! Lär den att stigbettet gör ont när man drar iväg. När den lärt sig det kan du prova att ha stigbettet på men grimskaftet i grimman. Det verkar iallafall som du måste sätta hårt mot hårt. Med bara grimman tror jag inte du kommer lära den någonting då den uppenbarligen inte lyssnar.... Lycka till iallafall!

Sv: Ledarskaps övningar för häst!

Eftersom jag är någolunda ny i hästvärlden skulle behöva höra liite olika ledarskaps övningar,när ämnet har kommit upp.
tacksam för alla svar. :bump:
Vänligen erika

Min häst gör också sådär. Jag har provat med kedjor och liknande men det har inte funkat. Det har gått bra ett tag nu, jag gick tillbaka till hagen varje gång hon slet sig och gick in igen och till slut gick hon lugnt in. Men igår slet hon sig igen, det hade hunnit bli mörkt då och det gillar hon inte. Men nu brukar det funka bara hon går in medans det är ljust ute. Innan gjorde hon så alltid.

2 veckor senare...

angelaL skrev:
JAg tycker att det är jättekul att höra hur det går med hästarna som man läser om i trådarna.

så det vore skojigt om du skriver ifall det blivigt bättre el sämre och vilka råd du använt dig av och varför du tyckt att de råden varigt bra, och hur de olika sakerna du prövat fungerat.

Angela

En tränare håller på att hjälpa mig och min häst med NH nu, och jag tror att det kommer att hjälpa oss mycket! Första träningen gick min häst, efter 45 minuters NH träning, in i en transport, fram och tillbaka, helt själv. Han som tidigare bara slitit sig och sprungit förbi transporten när vi har försökt! Faschinerande!

Många har ifrågasatt det där med kedjan genom munnen till och från hagen. Jag vet själv att det inte är bra, för att det endast hjälper bara för stunden. Men det var ju ungefär det som var hela problemet? Att vi behövde hjälp för att vi visste att det inte var ett bra sätt. Många missförstod nog där. Det sista jag vill är att vara dum med min häst.

Det har varit intressant att läsa många bra tips.

Ett tips: Tänk på att när ni lägger fram kritik; ska det sägas på ett fint sätt, man ska kunna ge förslag på vilka andra sätt man kan göra det på och kunna motivera sin åsikt.

Tack! / Joh S

Sv: 2 veckor senare...

JohS skrev:
Ett tips: Tänk på att när ni lägger fram kritik; ska det sägas på ett fint sätt, man ska kunna ge förslag på vilka andra sätt man kan göra det på och kunna motivera sin åsikt.

Väl talat! Det är så lätt att slänga ur sig "du måste jobba på ditt ledarskap", som om det vore någon allmän självklarhet hur man gör det.

Tussemaja skrev:
Du har rätt. Hästen lär sig nåt: Att när matte leder med stigbett eller träns, då kan jag inte dra. men om hon leder i grimma, då kan jag...

Ja, det kan ju bli en effekt. Men ofta när man hanterar unga hästar (och hundar med för den delen) så upplever jag att om man bryter ett beteende under en period blir man ofta av med det. Och så kommer de på nåt nytt istället.... ;)

Det borde väl vara en självklarhet om man har egen eller håller på med hästar!
Ledarskap är ju grunden till en säker hantering och ridning.

Hej!

Precis som du själv skriver så är din situation både jobbig och farlig och behöver lösas genast innan det förvärras.

Hade det varit jag så hade jag börjat ta med mig tränset till hagen med ett grimskaft som löper genom bägge ringarna och sen låses i sig själv i kindgropen, kräver grimskaft med kedja på.
Om du låser det på det sättet blir det inget ojämt tryck i munnen på hästen. Jag tycker inte att man ska stoppa in kedjan i munnen om det inte är panik och det kan du ju lösa genom att ta med träns till hagen.

Innan du ens tar ut hästen ur hagen kan du ju testa att se hur det går för dig att flytta på den, ta med ett dressyrspö att peta med om du vill.
Sen ber du hästen flytta sin bakdel och framdel flera gånger tills den är uppmärksam och snällt flyttar undan sig för tryck.
Backa sen hästen genom att stå snett framför den, inte rakt framför om den skulle få för sig att springa över dig. Tryck med fingrarna högt upp på bogbladet samtidigt som du med rösten ger kommandot "backa".
Led sen hästen i hagen med hästen bredvid/snett bakom dig, du bör vara i höjd med dens huvud ungefär.
När du stannar ska den stanna, när du går ska den göra det, om du backar ska den med göra det.
Använd spöet för att peta på bogen om den går förbi dig och bak mot rumpan om den inte går med dig. Använd hela tiden rösten och beröm när den gör rätt.

Stoet jag rider och sköter var tidigare ganska bufflig när man ledde henne, jag gjorde som jag skrev ovan och nu (gick inte över en dag men snabbare än jag trodde) går hon som hon ska bredvid och stannar och backar när jag gör det, utan någon hjälp av vare sig spö eller röst, det har blivit en vana för henne att jag alltid gör såhär då och då och nu är hon alltid uppmärksam när jag leder, så länge inte jag själv slackar till och slarvar :smirk:

Lycka till och hoppas du hittar något som funkar bland alla råd du fått!
Skriv och berätta hur det går, kul att höra!! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar