Min häst släpar benen fram & bak på höger sida?? Fästingsjukdom ??

E

_Emma_

Hejsan, kanske någon som vet eller har någon aning om vad det kan vara med min stackars häst :(

Det upptäcktes i tisdags när jag hade hovslagaren ute för att verka henne. Hon var väldigt ovillig och la sig ner/trillade så fort hovslagaren lyfte på benen. Avslutade det hela och gick ut med henne och då släpade hon höger fram & bakben i marken.Hovslagaren nämnde något om borrelia.

Ringde veterinär som kom ut och kollade på henne men kunde inte hitta något. Jag frågade då även veterinären om det kanske kunde vara borrelia eller någon sådan fästingsjukdom eftersom hovslagaren och min mamma hade sagt det. Men nej det trodde hon inte eftersom hästen inte hade någon feber. Hon sa att det kanske kunde vara något nervologiskt men att vi skulle avvakta och att hon skulle prata med sina kollegor och ringa till Helsingborgs djursjukhus och ringa mig tillbaka och att jag skulle ringa igen om det blev värre.

Och enligt min mamma har det blivit värre idag och en annan mycket hästkunnig karl var uppe och kollade på min häst och tyckte också att hon hade symptom som borrelia och tyckte det var dåligt att inte vet hade tagit prov på det.

Men kan inte ta mig upp till henne förens i morgon bitti då jag är bortrest. Ska även ringa vet i morgon bitti. Ska jag då kräva prov ändå på fästingsjukdom ?
Eller tror ni att det kan vara det, vad får hästar för olika symptomer när dem har det ? Är det farligt ?
Vore evigt tacksam om någon hade något svar på någon utav mina frågor.

Sv: Min häst släpar benen fram & bak på höger sida?? Fästingsjukdom ??

Jag gissar att vet skriver ut pencillin direkt istället för att ta prov, tja om du nu inte propsar på ett prov förstås.

Vad gäller människor och teori om borrelia så skickade de hem mig med min fästingbitne son (fästingen hade satt sig i huvudet) med en dubbel dos Kåvepenin. (Utan prov, men jag kunde naturligtvis påvisa ett stort rött märke.)

Lycka till - det går säkert bra!

Kom till hästarna i morse, och mitt sto låg ner på sidan gick fram till henne och hon försökte resa sig då och då men kom inte upp. Ringde veterinär som kom ut och det tog ca 1 timme med grävmaskin innan vi fick upp henne och då var hon nerkyld och jätteostadig och benen vek sig på henne hela tiden, efter en stund blev hon lite stadigare och kunde stå stilla och vet gav henne B-vitaminspruta och tog blodprover. Veterinären kunde inte säga vad det var utan får svar på blodproverna i morgon.Men trodde inte det var någon fästingsjukdom, utan något virus eller att hon har gått omkull i hagen.

Nu står hon inne,hon kan inte gå redigt utan är jättevinglig och ostadig hon är jättehängig och äter inte och det märks att hon har jätteont och inte vet vilket ben hon ska avlasta. Lider så med henne, man känner sig så hjälplös när man inget kan göra :(

Tack så mycket(: Ja den har inte varit för rolig :(

Det jobbiga är att man inte vet vad det är än och kan inte därför göra något åt att och att det blir sämre :( Men får veta svar på blodprov i morgon iaf om det visar något på de vill säga..

Oj vilken jobbig sits !
Hoppas verkligen dom kommer på vad det är !
Styrkekramar i Massor !!!!!

Hej från Hambo

Hur går det ?????
Hej från Hambo

Tack, ja vi hoppas på det.
Fick svar på blodproverna i går men där verkade det inte hittas någonting.
Veterinär kommer ut idag igen, i eftermiddag för att undersöka henne när hon inte är så " tagen " .

Hon är inte lika hängig längre och har börjat äta lite smått, men kan fortfarande knappt gå på sina ben, utan är stel och vinglig : /

Det finns inga fångmisstankar? En häst med fång kan se både stel och vinglig ut...

Det finns inga fångmisstankar? En häst med fång kan se både stel och vinglig ut...

Knappast i den digniteten att inte en häst har styrsel över sina ben.

TS Det låter ju helt klart som att det är något neurologiskt.

Hur gammal är hästen ? Oliksidig pupillreaktion vid belysning i ögat ? Håller den huvudet aningen på sned eller helt rakt ?

Har någon medicinering satts in ?

Nej inga misstankar om fång..

Hästen är 4 år gammal, och ingen oliksidig pupillreaktion eller att hon har huvudet snett utan håller det rakt fram.
Vet var ju ute idag igen och hon är inte vinglig längre men fortfarande stel och släpar benen och har svårt att gå och svänga osv,trav fick jag inte upp henne i direkt. Hon tyckte att hon såg ut att vara halt på alla benen. Böjprov kunde inte göras då hon totalvägrar att lyfta benen.
Men vet tog nya blodprover och sen fick vi fenylbutazon utskrivet som hon ska få i 10 dagar och se om hennes rörelse förbättras. Och hon ska fortfarande stå på box tills svar på nya blodprovern har kommit.

Men hoppas det ska visas något på blodprov så man kan sätta in medicinering.

Om de nya blodproven inte visar något hade jag nog försökt ta mig till Helsingborg (antar att det är närmsta riktigt stora klinik?). Hur långt har ni dit? Det går ju också att ringa och rådfråga dem, och se vad de tror!

Kom till hästarna i morse, och mitt sto låg ner på sidan gick fram till henne och hon försökte resa sig då och då men kom inte upp. Ringde veterinär som kom ut och det tog ca 1 timme med grävmaskin innan vi fick upp henne och då var hon nerkyld och jätteostadig och benen vek sig på henne hela tiden, efter en stund blev hon lite stadigare och kunde stå stilla och vet gav henne B-vitaminspruta och tog blodprover. Veterinären kunde inte säga vad det var utan får svar på blodproverna i morgon.Men trodde inte det var någon fästingsjukdom, utan något virus eller att hon har gått omkull i hagen.

Nu står hon inne,hon kan inte gå redigt utan är jättevinglig och ostadig hon är jättehängig och äter inte och det märks att hon har jätteont och inte vet vilket ben hon ska avlasta. Lider så med henne, man känner sig så hjälplös när man inget kan göra :(

Åk in akut till närmsta akutöppna klinik. Jag fattar faktiskt inte hur DV kan råda dig att avvakta.

Jag fattar inte heller. En häst jag kände betedde sig ungefär sådär, hon ligger five feet under.

Åk in akut till närmsta akutöppna klinik. Jag fattar faktiskt inte hur DV kan råda dig att avvakta.

Det är verkligen en gåta hur vet kan säga avvakta och ge butta ???

Dock kan jag ju tänka att i alla fall den dagen de fick resa den med traktor så hade ju ända möjligheten att få in den varit med djurambulansen med hängmatta för är de så dåliga så kan de ju inte hålla balansen i ett släp och kan de inte resa sig är det inte så lustigt om de går på näsan inne i ett släp.

Till TS har hästen tempat någonting ?

Är fästingprover tagna ?

Det luriga med fästingproverna är att de har en lucka mellan akutstadiet (där det går att spåra anaplasmos dock ej borrelia) och fram tills att hästen bildat antikroppar. Jag vet inte hur det ser ut i ditt område om det är ett område som har mkt av dessa smittor.

Är det taget virusabort prover ? (Centralnevrösform kan yttra sig så)

Ingen ömhet/svullnad vid palpering av halskotpelaren ? Full rörlighet i halsen ? Några tecken på att hästen hade gått omkull när det först började ?

Ja precis blir Helsingborg om inte nya blodprov visar något.

Nej hon har ingen feber. Och ja virusabort prover är tagna samt prover på lever och njurar.

Vet inte hur det är med detta område och smittor med fästingsjukdomar, men tror inte det är det, inte vad jag har hört i alla fall..

Ja veterinären har kollat igenom henne med rörlighet och svullnader vid halsen och allt sådant men hon rör halsen bra och inga svullnader.

Hon "gick omkull" för ca 3 veckor sedan när vi var ute och red, vi skrittade och plötsligt låg hon på frambenen och jag på hennes hals, hoppade av och kollade igenom henne men tror hon snubblade, (väldigt stor häst som är snubblig på ojämn mark) Men jag vet inte, kanske kan ha något samband. Berättade det i alla fall för veterinären.

Men alltså, det jag inte fattar är, om du har en häst som sen flera dagar inte kan stå upp ordentligt och vinglar, hur veterinären kan rekommendera att hästen står kvar hemma i väntan på ett blodprov.

det kan ju vara hundra andra allvarliga neurologiska fel på hästen, och den borde undersökas på en klinik med fullständig utrustning omgående!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 699
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka