Min häst släpar benen fram & bak på höger sida?? Fästingsjukdom ??

Sv: Min häst släpar benen fram & bak på höger sida?? Fästingsjukdom ??

Ja precis blir Helsingborg om inte nya blodprov visar något.

Nej hon har ingen feber. Och ja virusabort prover är tagna samt prover på lever och njurar.

Vet inte hur det är med detta område och smittor med fästingsjukdomar, men tror inte det är det, inte vad jag har hört i alla fall..

Ja veterinären har kollat igenom henne med rörlighet och svullnader vid halsen och allt sådant men hon rör halsen bra och inga svullnader.

Hon "gick omkull" för ca 3 veckor sedan när vi var ute och red, vi skrittade och plötsligt låg hon på frambenen och jag på hennes hals, hoppade av och kollade igenom henne men tror hon snubblade, (väldigt stor häst som är snubblig på ojämn mark) Men jag vet inte, kanske kan ha något samband. Berättade det i alla fall för veterinären.

Ursäkta att jag säger det för jag vill verkligen inte oroa dig i onödan. Men det du beskriver är nästan exakt det som hände med min unghäst när hon inte klarade av att hålla emot sin slinger längre.

Vad är det för någonting ? :confused:

Hur går det? Åkt till klinik?

Hur går det mes hästen?

Hej!

Lite av det du beskriver hade min häst i försommras, hon blev vinglig, ville inte gå, bakbenen släpade för hon böjde nästan inte alls på dom, dessutom, ville hon lägga sig på konstiga ställen i hagen.

Vet kom ut och rekommederade mig att inte ha henne inne i stallet då hon hade svårt att ta sig upp. Han misstänkte fästigsjukan och prov togs, men provsvar tog så lång tid att han tyckte det var läge att börja behandla, 5 stora sprutor varje dag fick hon och visst blev hon bättre, men sedan kom svaret negativt, vi förstod ingenting. Ett nytt prov togs för säkerhets skull, även det negativt.

Jag visste inte vad som orsakade detta på henne men hon hade även små sår och bulor i huden och pälsen var ofräsh. Sommaren gick shettisen började uppvisa samma slags sår och den stora hästen var inte ridbar och jag slet med baddning och tvätt av dessa sår. Så hittade jag en nackbandmask, såg ut som ett tunt hårstrå (tur nog) och vet kom ut och konstaterade att det var det.

Den stora hästen hade troligen gått med nackbandmask länge utan att vi vetat om det, hon har börjat repa sig nu och pälsen är fin, men det är långt kvar till att hon kommer i form igen. I torsdags fick dom sista dubbla dosen av maskmedel. Jag hatar för evigt svidknott och fasar för nästa säsong, då är det dom bästa exem/insektstäcke som gäller.

Hoppas din häst repar sig!

Okej ska kolla det då. Är dem svåra att se nackbands masken `?

Hon är bättre nu men släpar fortfarande hovarna i marken, verkar för övrigt pigg..

Det är ju bra att hon är bättre. Men har du varit på klinik ännu? Det kan ju knappast vara normalt med en häst som släpar hovarna...

Okej ska kolla det då. Är dem svåra att se nackbands masken `?

Hon är bättre nu men släpar fortfarande hovarna i marken, verkar för övrigt pigg..

du tycker inte det är vettigare att ta hästen till en klinik än att lyssna på en massa möjligheter via ett internet forum?

du får ursäkta men jag blir faktiskt arg på sånt här. Vad är problemet? Ta den till klinik. Vilken klinik som helst hade behållt hästen där för att kunna göra en utredning och gå till botten med vad det är. Det faktumet borde göra det uppenbart att det din häst har drabbats av anses vara AKUT, dvs det äringet man går kvar hemma och bara konstaterar att den vinglar och släpar sina fötter. Stackars häst!

Hej!

Har läst tråden så långt den kommit hittills.

Har ingen förklaring jag heller (förstås) på symtomen men kanske kan ge lite hopp genom att berätta om mitt sto.

Jag köpte henne för slaktvärde som 3½-åring (oreg travare, frisk).
Hon utvecklade på kort tid balansstörning med svårigheter att gå, särskilt i nerförsbacke. var allmänt trög och ointresserad.
Fick sedan 40 grader feber, åt och drack inte. Förrän hon låg på golvet och nådde både hö och vatten, DÅ drack hon.

Vet kom ut, konstaterade att hästen var ordentligt sjuk. Tog prover, ordinerade penicillin som sprutades under några dagar. Ingen särskild förbättring. Hästen låg i princip dygnet runt, man mockade boxen runt henne för det gick inte få henne att resa sig upp.

Vet föreslog djursjukhus vilket jag inte accepterade pga billig, oförsäkrad häst utan jag frågade om de tyckte det var nödslakt eller "vänta och se" och det blev "vänta och se".

Hästen hämtade sig såtillvida att hon kunde stå på benen, slutade ha feber. Utvecklade istället en uttalad svaghet i vänster fram, som hon inte orkade lyfta från underlaget. Gick på tre ben, släpade det fjärde.

Boxbunden i totalt tre månader, blev sedan oregerlig och berättade på det sättet att hon ville ut med de andra hästarna.

Idag, tio år senare, är hon en pigg och frisk häst som rids fullt. Ren femgångare (trots rasen). Det finns en liten skevhet i muskulaturen på så sätt att hon är mindre musklad kring vänster bogblad men det är inget som har någon större betydelse. Har tävlat western till och med 2-placering i reinin på regionalnivå innan jag tog ett föl på henne för ett drygt år sedan.
Går i princip MSV dressyr övningar (inklusive rena galoppombyten i språnget, vilket är knepigt för vilken vlb-travare som helst).

Fick aldrig något napp på några prover. Borrelia negativt, abortvirus negativt.
Slinger framfördes som diagnosförslag men jag avstod från rtg.

Vill belysa att det kan gå bra trots mycket svåra symtom, ge inte upp hoppet även om de inte finner någon förklaring!

Fast kryddelydd, du uppmanar ju i princip TS att inte ta hästen till klinik? Hoppas jag missförstod.

Jättebra och skönt att din häst blev bra, men jag anser personligen inte det är okej att en häst har det som det du beskriver (bara ligger först, sen släpar på ett ben) utan att man försöker ta reda på vad som är fel eller avslutar lidandet.

Ibland får man inte reda på vad som är fel, men om man inte ens med de medel som finns försöker, då blir i alla fall jag illa till mods.

Så jätteglad din häst blev bra igen, och läskigt vad det än var, men tycker inte man ska på minsta vis uppmuntra att när det är så stora rörelsestörningar inte utreda hästen på de vis som går - inkl då klinik.

Det har konstaterats att hon har skador i halskotpelaren och det finns inte så mycket att göra åt det :(

Beklagar =/ Men ändå på något vis skönt att få veta vad det var och får svar antar jag?

Men beklagar verkligen =(

Ja precis även att svaret inte var positivt så känns det ganska så skönt att veta och så slipper hon att lida mer.. =/

Stor tröstkram!!
Jag lider verkligen med dig :cry::cry:
Ska på återbesök med min pålle till veterinären på torsdag.
Han har också problem med halskotpelaren och prognosen ser inte bra ut alls :(

Tack.

Okej, usch ja det är så trist :( Tydligen vanligare än jag trodde nu när man läst om att.

Vad tror dem det är för fel med halskotpelaren och vad har han för några symtom ? =/

Finns ett bra skäl till varför jag inte åkte till klinik med mitt sto som förra sommaren drabbades av samma sak; skada på halskotpelaren i detta fall uppkommet vid fölning: vi (jag och vet) bedömde inte att hon skulle kunna stå i en transport, än mindre vända eller backa av eller gå i nerförsbacke. Men till skillnad från TS förstod jag direkt vad det var - och då var det heller inte så brått med klinik för det finns bara en sak att göra. Smärtlindring, antiinflammatoriskt, stödfodring, ute i skyddad hage då hon inte kunde vända som sagt. Vi klarade henne fram till avvänjning men det var inte roligt att se henne.
Slinger är den vingliga gången m fl symtom som hästar med dessa skdor uppvisar. Förr trodde man det var en sjukdom men det är alltså ett symtom på en neurologisk skada i hals eller rygg som kan uppkomma av infektion men oftare av trauma (unghingstar el val som "brottas" är klassiskt, gått omkull våldsamt också) eller ocd alltså lösa benbitar i halskotpelaren. Förr kunde man inte röntga halskotpelare på alla kliniker, nu kan man och det är inte så ovanligt på unghästar. Jag vet om flera.

du tycker inte det är vettigare att ta hästen till en klinik än att lyssna på en massa möjligheter via ett internet forum?

du får ursäkta men jag blir faktiskt arg på sånt här. Vad är problemet? Ta den till klinik. Vilken klinik som helst hade behållt hästen där för att kunna göra en utredning och gå till botten med vad det är. Det faktumet borde göra det uppenbart att det din häst har drabbats av anses vara AKUT, dvs det äringet man går kvar hemma och bara konstaterar att den vinglar och släpar sina fötter. Stackars häst!

Ursäkta mig men blir faktiskt arg, men vad vet du om min häst kan transporteras eller inte ?
Och nu har fallet varit så att hon är för ostabil för att kunna transporteras. Och jag har inte bara lyssnat på en massa möjligheter vad det kan vara för något.Utan har haft kontakt med veterinären hela tiden och dem har varit hemma ett antal gånger !
Men nu spelar det ingen roll för nu har jag fått bekräftat vad det är!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 699
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka