Har någon något tips på hur man gör så att en envis häst får respekt för människor? Kram
Jättefin häst!
Men... En häst som saknar respekt för människor i allmänhet, och för dig som ägare/ryttare i synnerhet, kan bli mer än irriterande - den kan bli livsfarlig, även om det är en liten häst. Orsaken är att det språk som hästar använder sinsemellan för att bestämma rangordning är just våld och hot om våld. Den häst som kan flytta på en annan häst har det naturliga övertaget, eftersom den då kan vara herre på täppan och bestämma över vem som får äta först/mest, vem som får fortplanta sig mm. Det språket är det naturliga för hästen även gentemot människor,
om ingen lärt den något annat. Och en häst som
vill flytta på en människa kommer alltid att vinna - med mer eller mindre våld. Därför är det viktigt att det är alldeles fantastiskt solklart för hästen att
du är den av er som bestämmer, hästen får aldrig ens komma på tanken att utmana det förhållandet.
Jag tror som
@parfymflaska att det bästa är att du tar hjälp av en tränare som kan visa rätt nivå på korrigeringar och tillrättavisningar för just din häst. Det kan vara svårt att hitta rätt nivå, och farligt om man inte lyckas "läsa" hästen rätt.
Det du kan göra själv, även utan tränare, är att vara så konsekvent du överhuvudtaget kan när du hanterar din häst. Undvik att hindra ett beteende en gång men tillåta det en annan gång, utan bestäm dig för var ribban ligger och håll fast vid den så långt det går.
Du skall inte bli
arg i de här situationerna
, absolut inte! Du skall tvärtom vara så tålmodig du någonsin kan, och ha längre stubin än du trodde att du kunde ha. Blir man arg som människa när man hanterar en häst, då har man redan hamnat utanför ramarna så att säga. Däremot kan, och bör, du använda din kropp och ditt röstläge på ett väldigt
tydligt sätt när din häst försöker dominera dig eller "dissa dig". Både
@hovtassfot och
@parfymflaska skriver bitar jag håller med om, men jag tror att rådet att hitta en kunnig tränare som du litar på är viktigast just nu, och som kan hjälpa er "live". Träning kring just lydnad och respekt är svårt att ge konkreta råd kring till utan att vara på plats, eftersom - som
@parfymflaska skriver - väldigt mycket handlar om timing och att göra rätt sak i alldeles rätt bråkdels sekund.