Min häst saknar respekt för människor

LisenKarlstrom

Trådstartare
Hej!
Min ponny är född 2010 och är en sporthaflinger. Hon är verkligen världens snällaste. Dock saknar hon respekt. Hon kan gå rätt över en och försöka trycka sig förbi en. När jag försöker backa henne så tar hon oftast ett halvt steg bak och sen går hon bara rakt fram. Hon saknar verkligen respekt. Har någon något tips på hur man gör så att en envis häst får respekt för människor? Kram :)
2016080320042110330_sbig.jpg

Hej!
Vilken fin häst du har, med egen vilja :)
Var snäll, envis och bestämd du med så borde det gå åt rätt håll.

Säger som Krokus ovan: Fin häst du har :)

Träna att leda henne, och ta hjälp av någon äldre kunnig hästmänniska som lär dig tekniken för hur man gör när hästen försöker gå iväg utan att behöva använda våld som ryck i grimskaft och annat tråkigt. Hon är van att kunna gå var hon vill nu men det lär hon sig lätt av med med en fast men snäll hand och lite teknik.

Säger som Krokus ovan: Fin häst du har :)

Träna att leda henne, och ta hjälp av någon äldre kunnig hästmänniska som lär dig tekniken för hur man gör när hästen försöker gå iväg utan att behöva använda våld som ryck i grimskaft och annat tråkigt. Hon är van att kunna gå var hon vill nu men det lär hon sig lätt av med med en fast men snäll hand och lite teknik.
Tack:) Har alltid varit emot ryck i grimskaft osv. :D

Jag kopierar ett inlägg jag skrev från en tidigare tråd då jag ger dig exakt samma svar. :)

Noll tolerans för varenda liten grej den gör. Ha spö och träns om du behöver det. Det är okej att använda lika mycket styrka på hästen som hästen använder på dig. Bli ordentligt arg nästa gång den går på dig eller gör nått annat dumt. Ryt ifrån och markera på skarpen att "nu ska du tamejfan lyssna punkt!". Daltande eller 10 små tillsägningar hjälper aldrig. Bättre att säga till en gång - ordentligt - så slipper man gå och småtjafsa hela tiden.
Nästa gång den börjar gå över dig efter ett halvt steg bakåt, bli arg, gör dig stor och gå emot den. Flyttar den sig inte bakåt är det okej att ge den ett snabbt rapp. Och sen såklart massvis av beröm! Beröm varenda gång den gör rätt men var lika snabbt att markera när den går över gränserna. Gör man rätt så hjälper det med en tillsägning och sen har man en häst och ingen buffel.

@hovtassfot Bortsett ifrån att jag personligen tycker att ilska och våld är en dålig träningsmetod, så tycker jag absolut inte att man ska ge sig på att korrigera genom våld om man inte är väldigt säker på vad man gör, och TS verkar inte vara så säker på vad hon gör. Är timingen fel med ett piskrapp/ryck i tygel så blir det ju inte en korrigering utan bara misshandel, risken finns t.o.m. att hästen blir ännu värre beroende på vilken typ av häst man har. Min ena häst hade gått i självförsvar direkt om man började gapa och rycka och ha sig, särskilt om så skedde helt utan finess, och då kan det bli farligt på riktigt. Det finns fler alternativ än "dalta" och "bli ordentligt arg".

@LisenKarlstrom - Mitt bästa tips är att ta hjälp av någon som du tycker är duktig på att hantera hästar, och be personen visa dig. Helst någon som du sett hur den beter sig kring hästar, eftersom du själv skriver att du är emot ryck i grimskaft osv så försök hitta någon som inte använder såna metoder. Alla gör som de vill, men det är fullt möjligt att träna sin häst utan att dalta och utan att bli arg, rycka och piska. "Där kunskapen tar slut tar våldet vid". Sen kan man behöva korrigera mer hårdhänt ibland, men då är det jätteviktigt med timingen, och att göra det när man är lugn. Respekten ska aldrig komma på bekostnad av tilliten. Ett annat tips är att söka runt på YT och hitta någon tränare du gillar, många lägger upp tutorials för hästhantering där (de flesta på engelska).

Jag kopierar ett inlägg jag skrev från en tidigare tråd då jag ger dig exakt samma svar. :)

Noll tolerans för varenda liten grej den gör. Ha spö och träns om du behöver det. Det är okej att använda lika mycket styrka på hästen som hästen använder på dig. Bli ordentligt arg nästa gång den går på dig eller gör nått annat dumt. Ryt ifrån och markera på skarpen att "nu ska du tamejfan lyssna punkt!". Daltande eller 10 små tillsägningar hjälper aldrig. Bättre att säga till en gång - ordentligt - så slipper man gå och småtjafsa hela tiden.
Nästa gång den börjar gå över dig efter ett halvt steg bakåt, bli arg, gör dig stor och gå emot den. Flyttar den sig inte bakåt är det okej att ge den ett snabbt rapp. Och sen såklart massvis av beröm! Beröm varenda gång den gör rätt men var lika snabbt att markera när den går över gränserna. Gör man rätt så hjälper det med en tillsägning och sen har man en häst och ingen buffel.
Tack :)

@hovtassfot Bortsett ifrån att jag personligen tycker att ilska och våld är en dålig träningsmetod, så tycker jag absolut inte att man ska ge sig på att korrigera genom våld om man inte är väldigt säker på vad man gör, och TS verkar inte vara så säker på vad hon gör. Är timingen fel med ett piskrapp/ryck i tygel så blir det ju inte en korrigering utan bara misshandel, risken finns t.o.m. att hästen blir ännu värre beroende på vilken typ av häst man har. Min ena häst hade gått i självförsvar direkt om man började gapa och rycka och ha sig, särskilt om så skedde helt utan finess, och då kan det bli farligt på riktigt. Det finns fler alternativ än "dalta" och "bli ordentligt arg".

@LisenKarlstrom - Mitt bästa tips är att ta hjälp av någon som du tycker är duktig på att hantera hästar, och be personen visa dig. Helst någon som du sett hur den beter sig kring hästar, eftersom du själv skriver att du är emot ryck i grimskaft osv så försök hitta någon som inte använder såna metoder. Alla gör som de vill, men det är fullt möjligt att träna sin häst utan att dalta och utan att bli arg, rycka och piska. "Där kunskapen tar slut tar våldet vid". Sen kan man behöva korrigera mer hårdhänt ibland, men då är det jätteviktigt med timingen, och att göra det när man är lugn. Respekten ska aldrig komma på bekostnad av tilliten. Ett annat tips är att söka runt på YT och hitta någon tränare du gillar, många lägger upp tutorials för hästhantering där (de flesta på engelska).
Tack :)

Totalt livsfarligt svar, hade jag gjort så mot min gamla Cilla skulle jag haft tur om jag överlevde hennes svar på en sådan behandling.

Möjligheten finns ju att hon inte ens vet vad respekt är eller vad det förväntas av henne :)
Långt ifrån alla uppfostrar sina hästar /djur överhuvudtaget =/
Att börja slå henne från ingenstans känns lite märkligt.
Hoppas du hittar någon bra tränare och lycka till <3

Totalt livsfarligt svar, hade jag gjort så mot min gamla Cilla skulle jag haft tur om jag överlevde hennes svar på en sådan behandling.
Jag menar inte heller att man ska misshandla sin häst. Det finns mellanting mellan att säga ifrån och att misshandla. :) Jag tycker det är livsfarligt med en häst som går över en och som inte respekterar människor. Tänk om TS tex. skulle ramla framför hästen och den går rakt över henne. Kan sluta illa med en sån häst.

Nästa gång den börjar gå över dig efter ett halvt steg bakåt, bli arg, gör dig stor och gå emot den. Flyttar den sig inte bakåt är det okej att ge den ett snabbt rapp.
Bara denna meningen hade fått Cilla att se rött och svarat med full attack.

Så nej jag tycker inte råd ska ges om det kan innebära fara för livet, vi vet inte om ts häst är en sådan som svarar upp vid brysk/brutal hantering.

Har någon något tips på hur man gör så att en envis häst får respekt för människor? Kram :)
Jättefin häst!
Men... En häst som saknar respekt för människor i allmänhet, och för dig som ägare/ryttare i synnerhet, kan bli mer än irriterande - den kan bli livsfarlig, även om det är en liten häst. Orsaken är att det språk som hästar använder sinsemellan för att bestämma rangordning är just våld och hot om våld. Den häst som kan flytta på en annan häst har det naturliga övertaget, eftersom den då kan vara herre på täppan och bestämma över vem som får äta först/mest, vem som får fortplanta sig mm. Det språket är det naturliga för hästen även gentemot människor, om ingen lärt den något annat. Och en häst som vill flytta på en människa kommer alltid att vinna - med mer eller mindre våld. Därför är det viktigt att det är alldeles fantastiskt solklart för hästen att du är den av er som bestämmer, hästen får aldrig ens komma på tanken att utmana det förhållandet.
Jag tror som @parfymflaska att det bästa är att du tar hjälp av en tränare som kan visa rätt nivå på korrigeringar och tillrättavisningar för just din häst. Det kan vara svårt att hitta rätt nivå, och farligt om man inte lyckas "läsa" hästen rätt.
Det du kan göra själv, även utan tränare, är att vara så konsekvent du överhuvudtaget kan när du hanterar din häst. Undvik att hindra ett beteende en gång men tillåta det en annan gång, utan bestäm dig för var ribban ligger och håll fast vid den så långt det går.
Du skall inte bli arg i de här situationerna, absolut inte! Du skall tvärtom vara så tålmodig du någonsin kan, och ha längre stubin än du trodde att du kunde ha. Blir man arg som människa när man hanterar en häst, då har man redan hamnat utanför ramarna så att säga. Däremot kan, och bör, du använda din kropp och ditt röstläge på ett väldigt tydligt sätt när din häst försöker dominera dig eller "dissa dig". Både @hovtassfot och @parfymflaska skriver bitar jag håller med om, men jag tror att rådet att hitta en kunnig tränare som du litar på är viktigast just nu, och som kan hjälpa er "live". Träning kring just lydnad och respekt är svårt att ge konkreta råd kring till utan att vara på plats, eftersom - som @parfymflaska skriver - väldigt mycket handlar om timing och att göra rätt sak i alldeles rätt bråkdels sekund.

Det första du måste göra är att hitta ditt eget space och visa var dina gränser går för hästen. Att börja gapa, rycka eller till och med slå kan sluta väldigt illa. Hästen kan svara upp och då är olyckan ett faktum. Visst kan vissa hästar backa i det läget när de blir överfallna med våld men du får ingen pålitlig häst av att göra så. Du får en häst som läser dig noga och som kommer utnyttja dina svagheter, typ när du är sjuk eller trött istället för att då vara extra försiktig. Inte för att hästar är hämndlystna, inte alls utan för att de då ser sin chans att komma ur eländet. Man brukar säga att där kunskapen tar slut tar våldet vid och det stämmer så otroligt väl. Det du också måste göra är att låta hästen ha sitt space. Lär dig läsa hästen och respektera henne. Skapar du en relation med din häst som bygger på ömsesidig respekt så kan ni gå hur långt som helst tillsammans. Din häst kommer följa dig för att hon vet att du inte gör henne illa och att hon är trygg med dig även när otäcka grejer finns omkring.
Din häst måste alltså lära sig vad som förväntas av henne och det gör du genom att träna på det du vill att hon ska kunna och vara konsekvent och tydlig. Du måste läsa henne, lyssna på henne och lära dig att förstå henne.
Hästar läser människor som en öppen bok. De vet precis vilka de kan lita på och vilka som är värda att lyssnas på. De ser rädsla och osäkerhet men också om människan är trygg och vet vad hen gör. De ser tydligt när de behöver vara extra försiktiga och är också extra försiktiga då om de får den respekt de förtjänar.

Jag anser inte att man ska dominera över hästar, för mig handlar det mer om att vara en trygg person att lita på snarare än att hästen ska lyda minsta vink. MEN jag har en regel hästen får aldrig någonsin gå över mig om det finns alternativ! Skulle det hända så blir dom tillrättavisade direkt, men hur man gör det beror på situation och häst, jag erbjuder alltid hästen en annan väg vid en sådan tillrättavisning. Och för att hästen inte ens ska tänka tanken att gå över mig så har jag skaffat mig pondus och lugn. Exakt hur jag gör kan jag inte beskriva med ord, där bör du kontakta en hästkunnig för hjälp. Ledarskap är inget man lär sig på en kafferast om man inte har det naturligt ;)

Kunskap, teknik, och rätt utrustning. Ett 4m ledrep istället för ett futtigt grimskaft och en styv repgrimma istället för en diffus vanlig grimma gör resan enormt mycket lättare. En bra guide som kan lära dig tekniker. Och sök kunskap - varför? Varför? Varför?

Det här kan bli en resa i personlig utveckling - om du är öppen för det.

Nästa gång den börjar gå över dig efter ett halvt steg bakåt, bli arg, gör dig stor och gå emot den. Flyttar den sig inte bakåt är det okej att ge den ett snabbt rapp.
Bara denna meningen hade fått Cilla att se rött och svarat med full attack.

Så nej jag tycker inte råd ska ges om det kan innebära fara för livet, vi vet inte om ts häst är en sådan som svarar upp vid brysk/brutal hantering.
Men hur tillrättavisar hästar varandra? Går den ranglåga rakt över en högre i hierarkin? Nej. Skulle en häst som är lägre i rang få för sig att traska rakt på en ranghög skulle den få en rejäl tillrättavisning. Och det första alla människor som håller på med djur lär sig är väl ändå timing och att djur inte förstår beröm eller tillrättavisningar om det kommer en halv sekund försent. Dessutom är ett tydligt tecken på vem som är högre än vem i hierarkin, vem som kan flytta den andra. Det är en sak om hästen flyr i panik och bara har en utväg; över människan. Det är förståeligt. Men jag kan inte läsa någonstans att TS häst har panik varje gång den går på henne. Tillrättavisar man en gång ordentligt räcker det med att räta lite på ryggen nästa gång för att tillrättavisa eller få hästens uppmärksamhet.

Men hur tillrättavisar hästar varandra? Går den ranglåga rakt över en högre i hierarkin? Nej. Skulle en häst som är lägre i rang få för sig att traska rakt på en ranghög skulle den få en rejäl tillrättavisning. Och det första alla människor som håller på med djur lär sig är väl ändå timing och att djur inte förstår beröm eller tillrättavisningar om det kommer en halv sekund försent. Dessutom är ett tydligt tecken på vem som är högre än vem i hierarkin, vem som kan flytta den andra. Det är en sak om hästen flyr i panik och bara har en utväg; över människan. Det är förståeligt. Men jag kan inte läsa någonstans att TS häst har panik varje gång den går på henne. Tillrättavisar man en gång ordentligt räcker det med att räta lite på ryggen nästa gång för att tillrättavisa eller få hästens uppmärksamhet.

Är du en häst? Nej det är du inte och hästen är inte så dum att hen tror det heller. Det är också så att en häst som får stryk av en annan häst håller sig undan från denne sedan. Vill du att din häst ska vara rädd för dig? Lyda av rädsla? Det vill inte jag. Jag vill att mina hästar ska vilja vara med mig för att de tycker om mig och för att de ser en vinst med att vara med mig. Att det är roligt, tryggt och trevligt att vara med mig. Jag har aldrig tagit till våld mot mina hästar men ändå räcker det med små små vinkar för att de ska förstå. Jag behöver inte gapa, slå eller skrika på dem. En ledare är någon man väljer för att hen är schysst och rättvis. Inte någon som bråkar och lever jävel. Det gäller både bland människor och djur. Du kan aldrig tvinga någon att följa dig med våld, det måste du göra genom att vara en så schysst individ att övriga väljer dig. En människa som tror att en häst väljer en människa som dess ledare har dessutom hybris. Så länge människan inte blir en häst så kan hen aldrig bli hästens ledare. Däremot kan vi människor bli hästens vän. Någon de litar på och vill vara med.

Saken är den att TS har gett bort den där högre rangen till sin häst. Om hon nu börjar tillrättavisa den på det sätt du beskriver så är risken stor att hästen behandlar TS som en ranghög häst behandlar den uppkäftige unghästen som försöker klättra i betydelse. I det läget riskerar TS att bli platt. Det är en sak att gå på en häst som testar om den kan klättra i rang det är en helt annan sak att själv försöka göra det.
I det läge TS befinner sig tycker jag hon ska akta sig väldigt nogrannt för att göra ngåonting alls själv. Hon låter så osäker så hon behöver hjälp från någon kunnig som vet hur man tar ner hästen på jorden och hjälper TS igenom problemet på ett säkert sätt. En person som kan behålla tankeverksamheten och försvara sig om hästen svarar upp vilket jag är ganska säker på att TS inte klarar av.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat