Min häst rusar!

E

Eccu

Vad skall jag göra då min häst rusar mot och efter hinder? Ibland kan man få henne att komma i bra fart mot hinder men om inte så fäller hon så låga hinder som 0.50cm.. Hon kunde klara mycket högre om hon inte rusade. Efter honder så rusar hon och är svår att stanna. Hon skenar inte men det är som om hon inte bryr sig om var jag vill..:confused: Vad skall jag gära??

Tack för svar! Eccu

Sv: Min häst rusar!

Vad skall jag göra då min häst rusar mot och efter hinder? Ibland kan man få henne att komma i bra fart mot hinder men om inte så fäller hon så låga hinder som 0.50cm.. Hon kunde klara mycket högre om hon inte rusade. Efter honder så rusar hon och är svår att stanna. Hon skenar inte men det är som om hon inte bryr sig om var jag vill..:confused: Vad skall jag gära??

Tack för svar! Eccu

det finns ju massa olika knep man kan testa:D Bommar före och efter hindret,inte rida så lång anridning,skritta mot hindren när dom är i den där höjden,göra halt efter m.m. Det är ju olika hur hästarna reagerar men som jag upplever det iallafall så brukar det hjälpa:D

Ta hjälp av en bra tränare!

Sen är det (under förutsättning att hästen inte har ont av ngt eller så) mer dressyrarbete som gäller, både med och utan hinder.
Lägg massor av volter och lägg in halter och övergångar både före och efter hinder för att få hästen uppmärksam på dig - här måste du vara mkt tydlig och konsekvent, har du bett om skritt tex ska hästen skritta innan du är nöjd.

ju jag märkte att hennes sadel inte sitter rätt och hon hoppar bättre barbacka.. så hon har bättras:D

min häst är inte heller världens lydigaste (fast hon rusar inte). Men det är dressyr, dressyr, dressyr som gäller. Hon ska vara lydig i markarbetet först innan jag ger mig på hoppningen...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 953
Senast: zarmino
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar