Min häst ligger död i hagen...

Sv: Min häst ligger död i hagen...

Vi har begravt 2 stycken hemma, jag minns inte riktigt hur det gick till men jag har för mig att pappa fick fylla i några papper och sen få det godkänt från..om det var länsstyrelsen eller liknande, så att det inte är några vattendrag el liknande i närheten. Min ena ligger på sin favoritplats i hagen, och den andra i en jättevacker dunge.

Förstår hur du känner det och lider med dig! DU har all rätt att vara ledsen, man KAN sörja en häst lika mycket om inte mer än en människa!
Gråt gråt gråt!
Efter snart 4 år gråter jag fortfarande då jag ser bilder på vår älskade häst. Mamma har det ännu värre..

Usch vad tråkigt :(
Förstår verkligen att du är ledsen. Gråt och skrik och sörj så mycket du behöver. Sen får du försöka tänka på det positiva. Du säger att han var så stark och fin, och att han fortfarande hade gräs i munnen. Tänk så skönt för honom. Han mådde bra till sin allra sista sekund. Precis hela slutet mådde han bra. Han var inte sjuk eller rädd eller något, bara glad och nöjd och med mat i munnen :) Det är inte alla hästar som har den lyckan hela livet.

Förresten, att skicka ett tack-kort... Du har redan fått tips om det, men jag vill ändå komma med ett till. Du kan skriva ner dina tankar till honom och sedan gå ut till ett lugnt ställe. Tänka på honom, kanske titta på en fin bild. Sedan bränner du upp brevet så att röken går upp till himlen och bär med sig dina ord till din älskade häst. Eller också kanske du bestämmer dig för att spara brevet i en byrålåda och ta fram ibland och läsa för dig själv när du vill minnas.

Usch säger jag också som alla andra, men ändock en fin avslutning för din häst.
Och för mig känns det bättre när man "ser" att det bara är fodralet kvar, Själen , den din häst verkligen var är med dig hela tiden..

Ta hand om dig, Kram från martha

Jag beklagar verkligen sorgen. :cry:
Det gör mig ont att höra din smärta & din förlust.

Men samtidigt avundas jag dig att din häst fick en sådan fin död.
Jag önskar verkligen att min 19 åring kommer dö på samma sätt & att jag slipper ta bort honom pga han mår för dåligt.

*tröstkramar*
Från Spirit & Natten

stackars dig- men om det är till ngn tröst så finns de ju fort kvar men i en annan dimension- det är ju bara den fysiska kroppen de har lämnat sas, synd att man inte kan hälsa på dom i den nya dimensionen förän man själv trillar av pinnen. Men det finns fler liv efter detta:eek:

Jag förstår hur du känner! Har två gamla hästar som ligger i sommarhagen. Den ena började dra sig undan när det var "dags", han hoppade över staketet (32 år gammal) och strosade runt under äppelträden. Då beslöt vi oss för att det var dags. Den andra (halvsystern) blev så sorgsen efteråt, en morgon orkade hon inte resa sig längre så hon fick ligga bredvid bror sin.

fy så hemskt!
jag hoppas för allt i världen att hästen dog plötsligt, och inte behövde lida. (hur hemskt det än låter med "dog plötsligt")

jag hoppas nästan att våran gamla häst dör pang bom ute i hagen. det hade känts så mycket bättre än att själv behöva ta beslutet.
men man är ju så rädd för att de ska behöva lida :(

minns era fina stunden!
Kramar

usch jag blir alltid gråtfärdig när jag läser sånt här :cry: ta vara på minnena. Tröstkramar i massor :love:

Åhhh jag får tårar i ögonen av att läsa.... :cry:

Skickar en hel drös med tröstkramar och som många andra skrivit så måste man få sörja och det ordentligt annars kommer man aldrig vidare...

Jag vill inte ens tänka på den dagen jag måste ta det beslutet att ta bort nån av mina pållar, dom är 15 och 17 år nu så förhoppningsvis så är det många år kvar. Önskar oxå att dom galopperar vidare genom att somna självmant i hagen men samtidigt har jag ju ett ansvar som hästägare (djurägare över huvud taget) att ta beslutet att hjälpa dem vidare om dom mår dåligt....

Lycka till och som sagt sörj ordentligt och tänk på att han nu får galoppera och leka med sin bästa polare Bamse igen... Du har dina fina minnen som aldrig försvinner... När tiden är inne finner du en ny vän men ingen kommer att kunna ersätta den vän du förlorat utan det blir en ny kärlek....

Fy vad tråkigt!
Lider med dig!
Men det var ändå ett fint avslut coh det var ju väldigt skönt att du inte var ute och red när det hände!

/Malin

Senast ändrad:

skickar tröstkramar jag med... sitter oxå å gråter på jobbet :cry:

men med ett leende när du skrev att han hade munnen full med gräs!!! han måste ju haft den bästa döden någonsin... jobbigare för matte som är kvar... :crazy:

en dag kommer en ny vän!

stackare det har hänt mej en gång !mitt sto låg död i boxen!:crazy: :mad:

Fy vad hemskt för matte, men det var säkert skonsamt för pållen...

Själv var jag tvungen att bestämma för min gammelgubbe, det gick fort utför på slutet, lite för fort för att man skulle fatta nästan... Han som bockade med mig när jag red ut i februari, hade tappat sugen fullständigt inom en månad :-( 4 april fick han åka till himmelen. Det var det svåraste beslut jag tagit, men när det var gjort var det bara en lättnad. Jag visste han var fri. I många år hade man funderat på hur det skulle gå till, nästan önskat en hjärtattack efter en brall i hagen eller så... Nu blev det inte på det viset.

GUD vad jag saknar honom - men jag vet att jag gjorde rätt. Efter nästan 14 år tillsammans så var det ändå inte så svårt att se när glimten i ögat mattades. Är glad att han ville vara hos mig så länge ;)

Vila i frid Acke-hjärtat
1970 - 2007

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Äldre Har en manlig vän, eller hade är det ju nu då, vi dejtade för några år sedan..Men la ner och har sedan fortsatt vara vänner. Ingen...
2
Svar
35
· Visningar
4 261
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar