Min häst ligger död i hagen...

Sv: Min häst ligger död i hagen...

Fy vad hemskt! Börjar nästan gråta ju... :/ Men det var ju ändå tur att han dog som han gjorde och inte behövde lida eller någonting. Han har ju säkert också levt ett bra och lyckligt liv, med tanke på att han blev så gammal : ) Tusen kramar från mej.

Du behöver verkligen inte skämmas, det är klart att man aldrig vill att ens älskade vän ska dö:cry:

Gråt alla världens tårar:cry: när det är tid för en ny vän så kommer du att finna honom:love:

Många tröstkramar TinyWiny

Det är hemskt när något sådant händer. Men försök göra det bästa av det hela. Hästen led ju iallafall inte.. det är ju bra. Och han fick somna in hemma hos dig. Om du klarar av det så kan du gå ut och ligga och gråta på din häst, som ett sista adjö. Men bara om du är redo för det.

Det ar jattejorlora en van jobbigt att forlora en van, och annu jobbigare att forlora en 'one of a kind' van.. Man kommer aldrig over det men det blir lattare med tiden. Jag ar uppvaxt med djur och har saledes varit med om att flera av dem gatt bort, men en speciell hund saknar jag valdigt mycket fortfarande, hon gick bort for 10 ar sedan.. Som sagt 'tiden laker alla sar' heter det ju, och man far nya vanner, som visserligen inte kan fylla tomrummet, men som skapar sitt eget lilla rum i hjartat :)

Tack alla för ert stöd och tröst!

Nu när chocken har lagt sig lite inser jag till fullo hur otroligt tacksam jag är att det hände som det gjorde. Min syster och min sambo tittade till hästarna på morgonen och då var allt lugnt. Nästa gång vid tio-tiden låg han ner och vilade, trodde dom. Men då var han redan död. Han hade spräckt en tand och var blodig i munnen, så antagligen stöp han i backen ordentligt.

Jag var på lite dåligt humör över att jag var tvungen att jobba när alla andra hade klämdag. På ett sätt känns det tungt, eftersom han var så stel och ögonen så grumliga när jag väl var hemma och kunde ta farväl. Men så tänker jag på att om jag varit ledig skulle jag förmodligen varit ute och ridit, och det hade varit 1000 gånger värre att sitta utmed vägen brevid sin döda häst och invänta slaktbilen...

Det är nästan så att jag skäms över att jag kan med att vara så ledsen när allt ändå gick så bra.

Jag föreställer mig att han står och kliar sin bästa kompis Bamse uppe i hästhimmelen. Han var en gammal shetlandsponny som bröt benet för ett par år sedan, och min häst var ledsen länge efter han var borta.

Jag önskar att jag kunde skicka honom ett kort, bara för att säga: "Tack för att du lät mig äga dig och ta hand om dig. Du var verkligen speciell."

Hur hittar man en sån häst igen?

Hej
Usch vad tråkigt men som sagt han var ju 28år.
Har du inte så ni kan begrava honom hemma på plats tom med.
De är inte trevligt att ha dom ligga i värmen under preseningen för dom sväller. Sorry men ville bara tala om det. de kan tom spricka.
Kan vara bra att veta detta om de händer nån annan. Förhoppningsvis har dom hämtat honom nu. Kram på er alla. GORDON

Oerhört traumatiskt för dig. Men jag tycker som alla de flesta andra här. Var glad att din häst fick en sådan underbar död (om man nu kan tala om underbar i det här fallet) Han var ju 28 år så det var väl ganska dags. Har själv två stycken gamla män, en på 32 och och på 26. Önskar också att jag slapp ta beslutet.

Det är däremot inget att skämmas för att man är ledsen. Den dag jag tvingas ta bort någon av dem kommer jag att gråta ögonen ur mig. Sedan kommer jag att leta rätt på en ny gammal häst. Gamla hästar för mig är något fantastiskt. De har ofta en så härlig personlighet. Känner verkligen med dig! Tröstkramar.

Det skulle varit ett knapplån där.

Men va hemsk!Din stackare...O dessutom att du måste se honom under pressening varje dag.Vilken tragisk upplevelse.Håller med alla i att du ska leta efter pappren o gråta.Båda sakerna underlättar för dig.. Beklagar sorgen!!!! :cry: Kram fr Åsa

vet inte vad jag skall säga då jag vet att inga ord kan läka eller hela det som inträffat och sorgen du bär..

det enda jag vill säga är att ta den tid du behöver och sörj din vän, titta på foton och filmer och gråt gråt gråt..

du skriver att du vll skicka ett kort, gör det! skriv ner dina rader sätt dig i hagen och läs upp det högt, sen kan du gräva ner brevet, skicka det som flaskpost eller riva det i bitar och låta vinden sprida ut det.. detta är ett bra sätt att få ur sig saker och "släppa det man vill säga"

jag har själv gjort såhär och det hjälper.. alla de saker man vill säga, det är bara att säga rakt ut.. för jag tror det förstår/hör dig, sen tycker jag att det är en tröst att tänka/hoppas att man kanske får träffas igen i nagijala.. jag vet inte men det känns lite lättare..

ta hand om dig, var "självisk" och sörg som du vill, dock är det viktigt att inte gå ner sig men som sagt det är din sorg och ingen kan bestämma vad som är rätt eller fel

lycka till, vi är många som lider och sörjer med dig och vet preis hur klumpen i halsen känns.. ta hand om dig!

kramar

Jag har också förlorat en häst sådär chokerande och plötsligt.
Det är fruktansvärt!
Gråt på bara. Tiden gör det lättare att sörja, inte så mycket annat tyvärr.

*kramar om*

Vilken chock det måste ha varit. Jag lider med dig.

Samtidigt kan jag bara önska att det går på samma sätt med min gamling när det är dags för honom. Han fyllde 28 i februari och har lite småkrämpor men pigg och fräsch i övrigt. Jag hoppas att han bara har somnat in i boxen eller hagen plötsligt utan förvarning så han får en fin sista tid i livet och får gå snabbt när det blir dags.

Usch, här sitter jag o gråter.. Beklagar sorgen och skickar miljoner tröstkramar!!!

Men vad skönt att han bara fick somna in, och skönt för dig att slippa planera hans död! Han hade ett bra liv och han har det bra nu!

Ännu fler kramar!

Jag sitter också och gråter...

TS: Lider med dig! Men vilken tur att det gick så bra ändå. Så önskar jag att min gubbe får somna in när det är hans tur... :cry:

Lider så med dig! Men hästen fick ju dö på ett ställe där den kände sig trygg, försök tänka så om det går.
Låt dig själv få sörja och gråta, det rensar ut och sen är det mycket lättare att försöka gå vidare.

*Tröstkramar*

Men herregud :S Fy fan!:( Stackas deej och Hästen. Tusen tröst kramar till dej Tjejen :cry: :smirk:

...under en presenning.

Min syster som är hemma hos mig och hälsar på under helgen, ringde mig på jobbet och frågade om det fanns någon chans att jag kunde komma hem. Vi var redan underbemannade på jobbet så det gick inte. Hon lät allvarlig och lugn, och då visste jag att något hänt, men jag vågade inte fråga. När hon kom och hämtade mig efter jobbet och jag såg att hon köpt en ask Kleenex som hon placerat i framrutan på bilen beredde jag mig på det värsta. "Jag vill verkligen inte berätta det här! Al låg i hagen, jag trodde han vilade. Men när jag tittade igen efter en stund låg han kvar på samma sätt. Han är död."

Jag vet inte vad jag ska göra annat än att gråta. Ringde Agria, men dom hade stängt, och jag kan ändå inte hitta hans försäkringspapper. Min syster hade ringt slakteriet, men dom kan inte komma förrän tidigast på måndag, om ens då. Jag är lite chockad. Det enda jag kan tänka på nu är att han ligger under presenningen där ute och inte kommer att resa sig mer.

Jag fattar ingenting. Han var så pigg. Och fin, och stark och vacker!
Vad ska jag göra nu?

Gråter med dig... Tänker tillbaka på alla underbara hästar som jag har förlorat och gråter ännu mer. Sorgen är hemsk, men vacker! Gråt, gråt, gråt och tänk tillbaka på alla underbara stunder ni haft tillsammans. Spara något som är hästen, lite tagel från en borste eller en handske som du alrig tvättar som bearar dess lukt. Minnet är något alldeles speciellt. Bevara det. Massor med kramar och tårar, Diana :(

Han fick ligga i hagen under presenningen från fredag till måndag, och jag gick inte ut till honom mer efter jag tagit farväl av honom på fredagen då han var "ny-död". Jag ville helst bara se honom när han fortfarande var fin och luktade gott. Han började svälla upp redan på lördagen, och på söndagen petade ena bakbenet rätt upp i vädret.

När slaktbilen kom på måndagen var jag iväg och hämtade pengar. När jag kom tillbaka hade han redan lastat. Jag hade varit förberedd på att jag kanske skulle behöva hjälpa till, men det slapp jag. Fast då blev jag ledsen för att det hade gått så fort och jag var inte beredd på att han bara åkte iväg med honom direkt. Sen var det riktigt tomt! Allt som fanns kvar var släpspåren efter kroppen, grimman och skorna. Jag blev sittandes i hagen brevid den stinkande presenningen en bra stund. :cry:

I och med att jag och min sambo ska separera och sälja gården (till råga på allt), är det ingen bra idé att begrava hästen hemma. Jag vet inte heller hur det går till. Nån som har gjort det?

Pratade med en bekant som berättade att när hon tog bort sin gamla häst nyligen, hade fått betala 25 000 kr för att få hem askan efter hästen. (Det var inklusive avlivning och transport.)

Jag har minnen (känns konstigt att prata om minnen, han var ju här nyss) i form av händelser, foton och film. Det är otroligt värdefullt för mig. :love:

Än en gång, tack för stödet!

Vilket perfekt sätt att få sluta sina dagar på jordelivet,synd om dig att du inte hann säga farväl (men hur vet man sånt i förväg)

förstår att saknaden måste vara stor,men tänk ändå: hur många hästar får ens leva tills dom är 28 och somna in betandes hemma i tryggheten med sina kompisar:love: :bow: bättre slut kan man nog inte få.

Många kramar från Arabizar.

Håller helt med dig. Vi tog bort gamlingen i höstas efter att benen var helt slut på henne. Hade gärna velat att hon dog i en vårhage utan att känna något.

Skickar stärkande tröstkramar!!

Du har all rätt att vara ledsen trots att din häst dog en naturlig död tröstkramar men nu kan han och Bamse leka vidare. Du kommer aldrig hitta en sådan häst igen men du kommer alltid ha kvar honom i hjärtat ändå.Kram

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Äldre Har en manlig vän, eller hade är det ju nu då, vi dejtade för några år sedan..Men la ner och har sedan fortsatt vara vänner. Ingen...
2
Svar
35
· Visningar
4 261
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar