Min häst låter mig inte sitta upp!

P

Paavo

Plötsligt har det blivit så att en av våra hästar inte låter mig sitta upp i sadeln. Det har inte varit några problem tidigare. Fortfarande är det så att det går bra att tränsa och sadla. Men när man går ut och sätter upp foten i stigbygeln så vänder hon baken till och försöker sparka.

Är det nån som har nåt tips vad jag ska göra?

Sv: Min häst låter mig inte sitta upp!

Det kanske har något att göra med sadeln? Hon kanske har fått ont av den. Kolla upp det.
Eller så kan det vara något hon bara har fått för sej att hon inte ska stå still.
Men jag hade nog kollat ryggen på hästen efter ömt.

Ja jag säger detsamma, kolla upp om hästen har ont. Om hon inte har det kan du ta kort innertygel och hålla i sadeln så hon blir tvungen att stå med huvudet väldigt innerböjt då kan hon inte komma åt att sparka. Vet att Tommy Arvidsson använder detta när han rider in hästar. Själv testade jag en gång på min och visst han stod still sen började han bråka. Jag själv är väldigt klumpig när jag ska upp så då började jag med pall och nu har min häst börjat stå still när han förstått att det är för att hjälpa honom då jag inte har världens bästa teknik att ta mig upp. Han förstår då att det blir skönare för honom om han står vid pallen så jag kommer upp utan att störa hans balans alltför mycket, men han är också ovanligt intelligent.
Men kolla upp om hon har ont först och främst tycker jag låter klokt annars kommer problemet bara bli värre om man bråkar med henne :)

Jag har känt på hästens rygg och jag tycker inte att hon ömmar nånstans...

Det är inte så att hästen fäller mycket och kan ha obehag i pälsen av det? Hur sitter du upp? Om du sitter upp från marken så prova pall och se om det blir bättre! Många hästar tycker det är obehagligt när ryttaren klänger i ena stigbygeln och alltihopa dras en aning åt det hållet:(

Ja pallen är verkligen värd att testa, min unge herre är tacksam om jag använder den för jag vet själv att jag inte har den bästa tekniken för att ta mig upp :)

Precis vad jag också tänkte.

Att känna igenom ryggen leder inte till så mycket, låt en veterinär göra det. Låter som att sadeln inte passar och/eller ryggproblem.

Hur gammal är hästen? Jag har upplevt att de unghästar jag ridit tycker att själva trycket som blir när man sitter upp är obehagligt. HAr därför användt pall och respekterat hästens obehag.

Men som ovanstående skrev tycker jag du först ska utesluta ryggsmärta, med hjälp av en veterinär..

Om nu hästen är frisk och sadeln passar. Då är det dags att titta på den som sitter upp och det görs. Vissa av oss är lite klumpigare och/eller tyngre än andra. Vilket kan upplevas obehagligt av hästen när det kommer extra vikt på ena sidan. Det är också viktigt att tänka på hur man har foten när man börja lägga vikten i stigbygeln och hela tiden tills man sitter i sadeln. Har sett många som inte själv märker eller tänker på att de trycker hästen i magen med foten (tån). Det är ganska svårt för vissa att ha foten i rätt läge så den inte stör hästen. I dessa fallen kan det vara en bra lösning med att stå på något så man inte har högt upp till sadeln.

Hästen är ett 20-årigt varmblodssto. Ursprungligen en travare men de senaste 7-8 åren har hon varit ridhäst. Jag har haft henne i 3 månader och det har funkat bra hittills. Hon rids inte så mycket-nån gång i veckan bara. Hon funkar mest som sällskapshäst åt en annan häst egentligen. Men hon har hittills gått bra att rida på, men hon har kanske inte gillat när man sitter upp. Hon har lagt öronen bakåt då, men det har gått bra i alla fall.

Jag väger 85 kg (lite mycket kanske men den som hade henne tidigare var lika tung)

Jag ska prova med pall så får vi se...

På ditt inlägg så låter det ju som att du har kunnat sitta upp utan problem förut men att du har sett tendenser till att hästen inte har gillat det. Prova sitta upp med pall och se om det blir någon skillnad på hästens beteende. Blir det inte det så skulle jag nog ta ut en vet för att kolla ryggen och om den är ua skulle jag kolla upp att sadeln ligger som den ska.

Lycka till!

Nu har jag provat med pall.
Det gick inte alls.
När jag kliver upp på pallen vänder hon bort baken så att jag inte kan komma upp...
Hon tycks ha bestämt sig för att hon inte vill ha mig på ryggen.

Om pallen inte hjälpte så har situationen förmodligen ingenting med din uppsittning att göra. Då tycker jag att du tar ut en veterinär för tydligen har hon ont eller obehag någonstans men om inte vet kan hitta något fel så ta ut en sadelprovare för att se om sadeln din passar.

Lycka till!

*kl*

(Om du utesluter smärta i rygg)
Det kan också vara så att hon vet att hon kommer undan om hon beter sig på ett viss sätt. Olydnad helt enkelt. Du har haft hästen i tre månader och den har börjat testa dig. Är du konsekvent?

Jag skulle också ta in det i beräkningen. Är hon snäll och 'tam' i övrigt? går hon fint i koppel, vill hon bli gosad med, surar hon när du borstar, tränsar, sadlar etc.? Om hästen i övrigt är snäll och mysig hade jag defenitivt kollat upp ryggen, (med vet.) om inte, kan någon annan rida henne? uppför hon sig likadant med en annan ryttare (som har bra hand om sin häst/ar och är en bra flockledare)? Kan någon annan hantera henne en dag och rida själv och du får spionera på håll, så kanske du får en indikation på om det är ledarskapet eller ryggen som är grejen. Denna person kan också kolla att sadeln ligger ok.

Hejsan!

Tänkte också säga att du borde kolla ryggen, men om du har gjort det och det inte är något fel på det så tror jag att det kan ha med att göra att hon testar kanske. Har haft en häst som plötsligt börjat halta när man går ut från stallet med sadel på ryggen, men när jag släppte tillbaka den i hagen så travade den iväg och inte haltade. Så det finns sånna hästar! ;)

Jag skulle i alla fall fortsätta med pall, och liksom öva bort beteendet med att hon vänder rumpan till, du ska inte försöka sitta upp utan du ställer dig på pallen och om du vänder rumpan till så tillrättavisa henne. Gör om gör rätt!

Kolla på ponnyakuten (kanske lite larvigt) men det är många som har problem med hästar som inte vill bli lastade och så (inte ditt problem jag vet) men Tobbe förklarar väldigt bra hur hästens betteende är så det kan hjälpa! (:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 292
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 819
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar