Sv: min häst kissar mer än vanligt
Min häst kissar i omgångar mer än vanligt, jag brukar fråga henne (givetvis utan svar, alternativt en frågande blick tillbaka..) om hon försöker slå rekord i mängden kiss man kan få ur sig i en box.. Men nu senaste veckan har det varit mindre (läs: "normalmycket") igen. Hon är väldigt förtjust i sin mineralsten, men inte besatt så att säga.. Så för hennes del påverkar den inte alls vad jag har märkt av.
För många år sedan skötte jag en häst på en ridskola 7 dagar i veckan. När hon kom 1995 så kissade hon väldigt mycket. Alltid mockades allt ur från mitten och bakåt i spiltan för att det var blött. Stod man i stallgången mer än en timme och tex borstade så kissade hon i gången.
Ett år senare fick hon plötsligt flytta till en box och "vila upp sig". De mumlade något om urinvägsinfektion, men jag misstänkte att det var något mer än så..
Och jodå. Ett par veckor senare (rättare sagt 12 december..) klämde de ur sig den riktiga diagnosen. En stoor tumör som tryckte på vid urinblåsan ungefär. Därför kände hon sig tvungen att kissa, om så bara några droppar, så fort det samlades i blåsan. Sex dagar senare fick hon somna in..
Nej, jag vill inte skrämma upp dig eller påstå att det är något liknande. Det jag ville få fram med detta var bara att det var lite "värre" än bara det att hästen kissar lite mer helt plötsligt, för att det skulle vara onormalt så att säga. Jag skulle vara mer orolig om hästen kissade väldigt ofta eller uppenbart inte kan hålla sig alltför länge/mycket.
Skulle nog ta och slänga ut saltstenen, så som många andra föreslagit redan.
Hjälper det inte så har man åtminstone provat.