min häst kissar mer än vanligt

vinkelina

Trådstartare
iom att jag själv inte mockar min box så har jag inte hundra % koll...

fick höra av stallägaren idag att min häst har börjat kissa väldigt mycke på senaste tiden... till saken hör att jag för 2 veckor sedan köpte en ny saltsten, och hon har ätit upp 1/4 redan. så troligen är de väl därför.

men finns de några andra orsaker. hon är pigg i övrigt. noterade dock att magen har börjat puta ut lite på höger sida...

Sv: min häst kissar mer än vanligt

Varför skulle det ha med saltstenen att göra. Tvärtom att driva vätska så binder salt det hela. Alltså borde det vara tvärtom.

Varför kan jag inte svara på. Den som kissade mest i vårt tidigare stall fick väldigt mycket morötter. När matte slutade med det så slutade hästen kissa på det sättet.

tänkte att hon blir törstig av att slicka i sig så mycket salt...

Jag vill också minnas att en del börjar dricka mycket just för att saltet gör dem törstiga.

Min gamla foderhäst gnagde i sig saltstenen i en rasande fart också och drack mycket vilket resulterade i en tungmockad box. Till henne tog vi bort saltstenen och gav salt i krubban i samband med fodring istället. I hagen brydde hon sig knappt alls om saltstenen så det var nog bara nån grej hon hade för sig inne (kan ju ha varit uttråkning, men hon gick ute 05.30 - 22.00 och så mycket längre gick inte att ordna)

Mer salt = mer törst = mer vattenförbruk = mer kiss.

Så visst kan det vara saltstenen.

Precis. Hästen kanske inte ska ha saltsten utan få saltet portionerat i fodret istället.

Sen kan det förstås ha andra, mindre trewliga orsaker, så om det fortsätter är det bäst att kolla upp hästen.

Jag har haft ett sto som plötsligt började äta saltstenar på löpande band -> dricka massor -> kissa massor. Jag tog bort saltstenen och gav salt i fodret istället och problemet försvann. Hon hade iofs aldrig någon utbuktning på magen, kanske värt att iaf ringa veterinär och rådfråga lite om det inte slutar ifall saltstenen tas bort.

Min fd stallägares häst åt saltsten som sockerbitar..och kissade därefter. Hans box var alltid sjöblöt, tills vi slängde ut saltstenen i hagen, och då fick han bara äta där. kisset minskade och att det alltid var tomt i hans vattenhink på morgonen. Klart det hör i hop.

Givetvis har du helt rätt. Jag tänkte åt fel håll. Fånghästägare som jag varit tänkte jag bara på att salt binder vatten. Men givetvis ökar det också törsten. Hål i huvudet!

Min häst kissar i omgångar mer än vanligt, jag brukar fråga henne (givetvis utan svar, alternativt en frågande blick tillbaka..) om hon försöker slå rekord i mängden kiss man kan få ur sig i en box.. Men nu senaste veckan har det varit mindre (läs: "normalmycket") igen. Hon är väldigt förtjust i sin mineralsten, men inte besatt så att säga.. Så för hennes del påverkar den inte alls vad jag har märkt av.

För många år sedan skötte jag en häst på en ridskola 7 dagar i veckan. När hon kom 1995 så kissade hon väldigt mycket. Alltid mockades allt ur från mitten och bakåt i spiltan för att det var blött. Stod man i stallgången mer än en timme och tex borstade så kissade hon i gången.

Ett år senare fick hon plötsligt flytta till en box och "vila upp sig". De mumlade något om urinvägsinfektion, men jag misstänkte att det var något mer än så..

Och jodå. Ett par veckor senare (rättare sagt 12 december..) klämde de ur sig den riktiga diagnosen. En stoor tumör som tryckte på vid urinblåsan ungefär. Därför kände hon sig tvungen att kissa, om så bara några droppar, så fort det samlades i blåsan. Sex dagar senare fick hon somna in..

Nej, jag vill inte skrämma upp dig eller påstå att det är något liknande. Det jag ville få fram med detta var bara att det var lite "värre" än bara det att hästen kissar lite mer helt plötsligt, för att det skulle vara onormalt så att säga. Jag skulle vara mer orolig om hästen kissade väldigt ofta eller uppenbart inte kan hålla sig alltför länge/mycket.

Skulle nog ta och slänga ut saltstenen, så som många andra föreslagit redan.
Hjälper det inte så har man åtminstone provat. ;)

hur är de med dräktiga hästar då? har hört att de börjar kissa mera då (maria som ännu inte gett upp hoppet trots negativa test)

När min häst varit dräktig (bara en dräktighet som lyckades fullt ut och slutade med ett fint föl i slutändan, övriga tog sig i början och slutade med kastning efter en viss tid) så har hon börjat kissa mer också.. ingen enorm skillnad, men nog märktes det att det var något utöver det vanliga (dvs dräktighet). :)

Men som med det mesta så är det väl olika från häst till häst. :)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 465
Senast: Emma-pemma
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka