Min häst kan inte skritta!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_kj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 275
Sv: Min häst kan inte skritta!

Å min han är tolv o kan fortfarande inte skritta :smirk:, i vissa situationer, kan tilläggas...

Det är skitjobbigt, men: beröm när hästen tar ett enda skrittsteg! Använd dig av sitsen för att markera takten till hästen, att slita och dra i tyglarna ger nästan motsatt effekt.

Om du rider i skogsmark kan du rida i "krumelurer" runt träden, till slut måste hästen börja koncentrera sig på var den sätter fötterna och vad du vill att den ska göra och då brukar det vara svårt för den att trava/takta samtidigt, men det kan ju ta ett tag :angel:

Om du har möjlighet att rida tillsammans med en lugnare häst, dvs en som redan kan skritta :p, så kan det hjälpa din häst att coola ner sig lite.

Det gäller att utrusta sig med en stoooor portion tålamod och ibland hjälper inte ens det... Lycka till!

En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.

Jo, om man kan göra halt i ett par minuter är det ju bra. Men om hästen pga det blir så stressad att det blir farligt så är det ingen bra idé. Man skall ju inte slå ihjäl sig på kuppen helst. :cool:

Om hästen inte klarar den övningen skulle jag öva med kortare halter och mycket beröm - den har ju lugnat sig en del redan så den kan ju bli lugnare med tiden.

Min kunde göra 2 sekundershalter (när hon var som lugnast) när hon var 4. Nu när hon är 8 är hon hur lugn som helst de flesta dagarna. :D

Jag hade kollat över utrustningen så att den passar. Även som ramonarunds så att byta till ett mjukt rakt syntetbett/gummibett/silikonbett.

Även se över hagen, är den tillräkligt stor så att hon kan galoppera?Busa? osv. Fodret, ta bort kraftfoder alt ge korn istället som fungerar på hästar som inte tål havre.

hehe precis.... att galoppera tills hästen blir trött.. vad händer efter ett halvår när hästen har toppkondition?

De är nog bara disiplin å tålamod som gäller tror jag. Vissa hästar är ju piggare än andra helt enkelt.. men de måste ju kunna lyda för de!

...ja, och man har gett hästen beöastningsskador i rygg och ben??

Låt henne jobba mycket med skallen så hon måste hålla fokusen på vad du begär av henne och då lär hon sig till slut att slappna av.
Till eksempel: gör mycket volter, testa på att flytta i sidled, gör halt.
mycket förhållningar, eftergift och beröm.

Lycka till.

Mkt bra svar, och ett svar där det lyser igenom av långvarig kunskap!:bow::bow:

Det var en fasa för mig att under barnens ponnytävlingsår att se alla dessa irländska ,heta och hoppglada ponner , uppbettade med pessoa bett utan delta i nedersta ringen:eek::mad: rusa omkring som vettvillingar....Hua då:cry:

Håller med. Jag har satt på min häst ett hackamore och jag tycker fanimej det är den bästa uppfinningen:banana: Han har alltid haft lätt för att stressa upp sig och bocka iväg men han är som en ängel med sitt nya hackamore. Skulle aldrig få för sig att rusa och är hur mjuk och smidig som helst. Elakare bett= elakare häst:devil:

Jag brukar kliva av och gå bredvid om hästen inte slappnar av på hemvägen, annars blir den inte " avskrittad ".Jättebra är det också att placera sig bakom en tålig pålle som inte blir sur av att ha någon bakom sig. Många gånger, när jag jobbade med travhästar, klev jag helt sonika av sulkyn och gick bredvid för att hästen skulle varva ner. Men en del fall verkar obotliga, hoppas att inte din är det!

En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.

:bow: Håller med helt & hållet :bow: bra svar;)

Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
Börjar jag betsla upp blir hästen bara mer stissig och stressad och det blir pannkaka av allting.

hade det innan och det var helt åt :devil: rent ut sagt, hon bara sprang och gnaggde som en j*vla hamster :smirk: och då menar jag det med. Visst det är mkt nerver i henne så hon klapprar med tänderna och är allmänt ful :angel::D men hon kunde ju gnaggt av bettet :o

jag rekomenderar det jag har på henne, det har funkat på alla de hästar som var konsiga i munnen, alla har vart olika med.

till TS

fullblods divan är väldigt pigg, dock när jag rider kräver jag skritt när det ska vara skritt sedan att hon går i "powerwalk" gör mig inget bara hon inte travar eller galopperar. jag gör MÅNGA halter och då ska det vara halt och inget annat.

det många gör fel är att dem tar mer och mer och mer allt efter som att hästen stretar emot gör inte det för det funkar inte släppe efter istället och sätt dig tungt emot i sätet.
variera med longeringspass alt. tömkörning där du övar på att skritta med henne, använd rösten där mestadels.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 698
Senast: Ragdoll
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 069
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18