Min häst kan inte skritta!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_kj
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 275
L

Lina_kj

vad göra?
har haft min unghäst sedan hon var 4 (e född 02). hon har så jäkla mycket energi så det e inte sant. dom första 4-6 månaderna gick åt till att få henne att lugna sig. nu e hon lugnare. e det någon som har lite övningar eller tips för att få henne att lugna ner sig lite till. hon rid 5 dar i veckan, e inte tittig å super trevlig i allt utom att hon inte kan skritta. får ingen havre å jag vägrar å ge henne lugnande fodertillskott.

Sv: Min häst kan inte skritta!

Till att börja med kan man ju se över hennes mat (ta bort kraftfoder helt/nästan helt?), och även hur hon rör sig dagligen. Stor hage och hästkompisar att busa med är ju också en bra idé.

Men sen, om hon nu har så mycket energi - ut och låt henne springa av sig! Rid henne hårt tills hon är trött och själv vill sakta av. För att sitta och förhålla hela tiden är ju inte bra alls, och särskilt inte om det inte har någon effekt.

Bara för att hästen är ung ska man inte underskatta deras styrka och behov av rörelse. Det är inget dåligt med att galoppera en häst trött.

Min häst fick jag göra halter med, ofta! Hon skrittade så jäkla snabbt att inte en häst kunde hänga med. Vi gjorde ofta halter och väntade in de andra, hon fick också träna på att gå bakom andra, så hon förstod att man inte alltid måste gå först... I början när jag försäkte få henne att skritta långsammare och med kortare steg så började hon bara takta och ha sig. Det tog lång tid innan hon lugnade sig, några år eller så faktiskt...:angel:

Det är inget dåligt med att galoppera en häst trött.

Du måste galoppera en hel massa för att få hästen fysiskt trött. Om det nu inte är en häst i jättetaskig kondition. Du kanske kan galoppera den less, men det är ju en annan sak..

Du måste galoppera en hel massa för att få hästen fysiskt trött. Om det nu inte är en häst i jättetaskig kondition. Du kanske kan galoppera den less, men det är ju en annan sak..
En nyligen inriden fyraåring är nog ganska lätt att rida fysiskt trött? Jag menar inte så fysiskt trött att den inte KAN galoppera mer, utan så fysiskt trött att den VILL vila.

Jag har träffat ston som bara blivit hetare och hetare ju mer de fått gå = har inte fungerat att "trötta ut". Kan trösta dig med att det varit de ALLRA bästa hästarna när de är "klara". Skit i att skritta uppsuttet om det går att leda henne. Är hon i balans i trav och galopp gör det ju inget (om du inte skall tävla i dressyr:angel:)

hon hör till den typen som bara blir piggare när hon blir trött...det blir nog ingen dressyrhäst av den inte:D den enda gången hon lugnar ner sig e en bit in i hoppträningspass. min tränare säger att hon har lite för många kanariefåglar i huvudet!

Vad använder du för bett? Kan det vara så att hon inte bara har massor med energi utan även stressar upp sig?

Att försöka trötta ut hästen genom longering eller galoppering är aldrig en bra idé. Det man gör är att bygga upp hästens kondition så att den orkar bråka och vara pigg ännu längre!!

Jag skulle också se över foder etc. i första hand. Hur mycket går hon ute? Har hon sällskap eller går hon ensam?

Min gamla ponny hade jättejobbig skritt (eller ptja, var allmänt jobbig..) när hon
1. Gick ensam i hagen och stressade upp sig
2. Fick för mycket (opassande) kraftfoder

En annan sak jag gjorde var att skritta ut på lång tygel - skritta genom skog och mark, få henne att fokusera på vad hon gör just nu istället för att bara rusa fram. På knölig mark går det lixom inte att hafsa sig fram, då snubblar man. Det fungerade faktiskt!

hehe precis.... att galoppera tills hästen blir trött.. vad händer efter ett halvår när hästen har toppkondition?

De är nog bara disiplin å tålamod som gäller tror jag. Vissa hästar är ju piggare än andra helt enkelt.. men de måste ju kunna lyda för de!

Mitt sto blev absolut bara hetare av att få "springa av sig" sas, då blev hon så nipprig och stressad att ingenting annat heller fungerade. Det bästa i det här fallet är att försöka lugna ner hästen, att se över allting som kan tyckas orsaka det här beteendet.

Jag har träffat ston som bara blivit hetare och hetare ju mer de fått gå = har inte fungerat att "trötta ut". Kan trösta dig med att det varit de ALLRA bästa hästarna när de är "klara". Skit i att skritta uppsuttet om det går att leda henne. Är hon i balans i trav och galopp gör det ju inget (om du inte skall tävla i dressyr:angel:)

Nu kanske jag har fattat ditt inlägg fel, men alla hästar behöver ju uppvärmning innan dom börjar arbeta dvs trava el. galloppera. Ursäkta om du menade annat ;)

Vad gör hästen om du på långa tyglar rider rakt ut i skogen?
Så länge hon inte kastar sig i galopp och riskerar att gå omkull är det mitt tips. De flesta hästar brukar ganska snabbt lära sig att det gäller att ta det lungt och se efter vart man sätter hovarna.
Ett annat tips är att ofta rida ut och bara skritta, så att hästen inte alltid går och väntar på att få komma ut på den där ängen och galoppera, och därför stressar upp sig.

Ja, men är det verkligen att rekommendera när det handlar om en nyinriden fyraåring? Jag har ingen erfarenhet av inridning och unghästar, så det är bara en fundering..

Av vad jag både hört och varit med om, så blir de flesta hästar bara ännu mer hetsiga av att få springa, dvs. det triggar upp dem ännu mer istället för att göra dem trött.

jag rider ett fullblod som jag började med ganska nyligen men har ridit henne innan och följt ryttaren som ridit henne och hon har vart sjukt pigg osv. mycket nerver i den madamen vill jag lova :D
bytte bett idag till ett westernbett tror jag det är, kan fotta det imorgon.
ett mirakel bett säger jag bara har använt det på 3-4:a hästar som haft problem i käften och var stirriga, vägrat att arbeta och söka sig till bettet, pigga, slöa osv. som funkat kalas bra på detta bett.

3 delat med annan metall i mitten sedan en upphöjd bit (kan måla..)

Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
Börjar jag betsla upp blir hästen bara mer stissig och stressad och det blir pannkaka av allting.

Precis som du säger så har jag funnit att stressade eller heta hästar blir mycket bättre när de får ett "snällare" bett i munnen. På heta hästar brukar jag ha ett rakt (mjukt) gummibett. Det funkar bäst tycker jag.
Börjar jag betsla upp blir hästen bara mer stissig och stressad och det blir pannkaka av allting.

Mkt bra svar, och ett svar där det lyser igenom av långvarig kunskap!:bow::bow:

Det var en fasa för mig att under barnens ponnytävlingsår att se alla dessa irländska ,heta och hoppglada ponner , uppbettade med pessoa bett utan delta i nedersta ringen:eek::mad: rusa omkring som vettvillingar....Hua då:cry:

vad göra?
har haft min unghäst sedan hon var 4 (e född 02). hon har så jäkla mycket energi så det e inte sant. dom första 4-6 månaderna gick åt till att få henne att lugna sig. nu e hon lugnare. e det någon som har lite övningar eller tips för att få henne att lugna ner sig lite till. hon rid 5 dar i veckan, e inte tittig å super trevlig i allt utom att hon inte kan skritta. får ingen havre å jag vägrar å ge henne lugnande fodertillskott.

Har du provat och se om hon gör likadant med en annan sadel?

Hälsning Maja

En häst som inte kan skritta under sadel är stressad. Jag antar att den kan skritta i hagen?? Att longera och trötta ut är idiotiskt eftersom man bara ökar på konditionen på en redan stressad individ. Gör precis tvärt om, öva på att göra halt ofta och stå still i ett par minuter i taget. Lydnad och avslappning är vad din häst behöver. Jag ser ofta ryttare som tror att bjudning är så viktigt så dom aldrig låter hästen gå sakta eller på långa tyglar. Lydnad skall inte komma när hästen är fyskiskt trött utan från det att du sitter upp. När du sitter upp skall du vänta i ett par minuter innan ni går iväg. Kan hästen inte göra det, gör om övningen tills det funkar.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: Edla
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 698
Senast: Ragdoll
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 069
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18