Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

CallMeAce

Trådstartare
Har det senaste halvåret börjat få problem med min häst, ett halvblodssto som alltid haft mycket egen vilja och varit väldigt bitchig när man ställer krav.

Mitt sto har aldrig varit en enkel häst att rida men jag har alltid kunnat rida ut på henne själv och allt har fungerat väldigt bra. Förut sa vi till och med att hon hade ett gott huvud för hon stressade inte upp sig lätt alls och klarade av alla situationer, var inte rädd för saker ute. En stabil häst med andra ord.

Nu är saken en helt annan. Rider jag ut på henne själv kan hon vara rätt så normal när man rider hemifrån men så fort vägen börjar gå hemåt kan hon bli som förbytt. Hon kastar sig för diverse saker och stressar upp sig för minsta lilla! Det är som hon går och letar efter saker att bli rädd för så hon kan få börja krångla. Hon steppar åt sidorna, backar och struntar i vad hon backar in i, stegrar och håller på med diverse dumheter. Låter man henne trava en bit kan det bli liiiiiiite bättre men det är ingen lösning. Minsta lilla får henne att explodera. Som för ett tag sen var det en brevlådas lock som smällde igen bakom henne och det kan ju få vilken häs som helst att bli rädd men hon blir hundra gånger värre än alla andra hästar. Hon kastade sig framåt och fotsatte kasta sig så mycket så hon gick omkull. Sen lugnade hon sig inte.

Har försökt att få henne att tänka på andra saker genom att aktivera henne genom öppna och sådant men det funkar inte, hon blir bara ännu argare. Det bästa verkar vara att släppa tyglarna och låta henne g fort som bara den och bara hålla in så mycket/lite så hon inte börjar trava. Det svåra är att där jag rider är det mycket trafik genom många lastbilar och andra stora åk eftersom där finns en kvarn i närheten och många aktiva jordbrukare.

Detta har blivit ett problem för oss då jag inte vågar ge mig ut på henne själ längre. Det fungerar mycket bättre när jag har ridsällskap men det är ju inte alltid man har det.

Dessutom har hon nu börjat få spöken i huvudet i ridhuset. Hon är OTROLIGT spänd och exploderar så fort det knäpper till lite i väggarna eller vad som helst. Hon har speciellt ena kortsidan som hon är som jobbigast i.

När hon blir så här explosiv är det precis som hon låser sig själv i huvudet och det går inte att komma åt henne. Hon stänger på något sätt in sig själv ibland.

Jag behöver tips på vad jag ska göra. Orkar inte ha det så här! jag är inte rädd för henne men jag känner att jag förlorar kontrollen över situationerna vi hamnar i och det känns inte säkert på något sätt alls. Lägger man så här mycket pengar och tid ska det vara roligt.

Hjälp!!! :)
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Jag skulle kolla upp henne fysiskt, med tanke på att hon inte varit sådan här förut, och det verkar inte vara kopplat till brunst som jag förstår det? En valack jag hade gick från kolugn till mycket stressad vid uteritt, och det visade sig vara knäledsproblem.
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Tack för ditt svar.
Kan säga att jag har svårt att tro att det är pga knäledsproblem därför att; Hon HAR knäledsproblem, eller rättare sagt har haft. Förut när hon var lugn, fin och snäll att rida ut på hade hon tydligen ont sen upptäckte vi hältan och behandlade knäledsinflammationer i båda bak. Efter det, när hon blev frisk hade hon en liknande period som den hon har nu fast den gick över. Nu är hon värre men jag tror inte på knäledsproblematik just i denna frågan då hon blivit mycket bättre att rida på bana när man har henne med sig än va hon var förut när hon hade ont då hon knappt gick framåt och vägrade vid hoppning etc.
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Låter inte alls skoj det där.

Men har några funderingar, får hon man när du kommer hem efter ridturen vet hästar som lugnat ner sig en hel del när dom vet att det inte ligger nåt gått i krubban vid hemkomst eller straks efter.

När hoppar du av? Vid stallet eller tidigare. Genom att hoppa av och lätta på sadelgjord och ge hästen beröm och beta lite gräs innan man kommer fram till stallet har också funkat för mej när min häst var i trots åldern och tog varje tillfälle att gå närmaste vägen hem.

Hur bra kondis hade hon när du skaffade henne? Vissa hästar blir mycket mer explosiva när dem har riktigt bra kondis.

Rider du en runda eller fram och tillbaka?

Hur ser vägen ut på hemväg? Har du möjlighet att ta av och rida en liten extra runda på hemväg så hem vägen lika gärna kan bli någon helt annanstans.

Kram
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Låter inte alls skoj det där.

Men har några funderingar, får hon man när du kommer hem efter ridturen vet hästar som lugnat ner sig en hel del när dom vet att det inte ligger nåt gått i krubban vid hemkomst eller straks efter.

När hoppar du av? Vid stallet eller tidigare. Genom att hoppa av och lätta på sadelgjord och ge hästen beröm och beta lite gräs innan man kommer fram till stallet har också funkat för mej när min häst var i trots åldern och tog varje tillfälle att gå närmaste vägen hem.

Hur bra kondis hade hon när du skaffade henne? Vissa hästar blir mycket mer explosiva när dem har riktigt bra kondis.

Rider du en runda eller fram och tillbaka?

Hur ser vägen ut på hemväg? Har du möjlighet att ta av och rida en liten extra runda på hemväg så hem vägen lika gärna kan bli någon helt annanstans.

Kram


Näe detta är inte speciellt kul alls tyvärr. Har börjat kolla på svt´s program ponnyakuten nu för lite tips kanske :D

Hon får inget att äta när vi kommer hem, bara ibland om maten råkar serveras just när vi kommer hem men hon får liksom ingen sån belöning refererat till att vi varit ute o ridit.

Jag hoppar av hemma på gården men ska absolut testa att hoppa av innan. Hon har nog inte blivit mer explosiv av mer kondis tror jag inte, däremot blir hon inte riden lika mycket som förut men det var aldrig något problem förut. Har haft hästen i snart 4 år.

Vi har olika rundor runt stallet men värst blir det när man rider en runda då man liksom vänder för att komma hemåt igen, antagligen för att det är uppenbart att vi ska hem.
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Kanske gammal tråd men HALLELUJA!!! Har samma problem med min häst på kortsidan i ridhuset, det har pågått nu extremt i 2 månader. ingen som helst harmoni i ridningen (om jag inte skär av innan "spökena" kommer) Imorgon ska jag få hjälp o vi börjar från marken så håller tummar o tår!
 
Sv: Min häst har spöken i huvudet, hjälp!

Svarar båda er två nu.
Jag gjorde så i ridhuset att jag började jobba henne mycket från marken. Speciellt höll jag till på den kortsidan som var farligast. Tog god tid på mig med en stoooooor portion tålamod och lugn. Bad henne backa och gå undan för tryck och stod stilla med rumpan mot det "farliga" o rosade med henne blandat med olika övningar från marken. Detta blev hon helt bra av och var sen inte dum i ridhuset mer. När jag började aktivera hennes huvud mer så blev hon även bättre och lugnare på utritterna. Dock fortfarande svår. Kände att jag tappade lusten att fortsätta med henne och hade svårt att motivera mig själv att fortsätta med denna häst så jag sålde henne för lite mer än ett år sen.
När jag sålde henne var hon jättefin och hade MYCKET mindre hyss för sig. Just denna häst är rätt skarp i sinnet och har mycket egen vilja och jag tror att sådana hästar behöver aktiveras mycket på mÅnga olika sätt.

Hoppas det löser sig med din häst!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp