min häst har mjäll

lovehorses

Trådstartare
Jag har börjat tvättat henne med mjällshampo, har gjort det två gånger här i maj när det har varit varmt.

Jag undrar nu hur de får mjäll? Har de brist på vitaminer?

Hon fick välldigt mycket efter att hon fällde vinterpälsen och nu håller de i sig...

Finns det något man kan ge i maten som minskar det?

Mjäll?? Använder du vanligt mjäll shampoo för människor??

ja fick tipset av min vet. ett från apoteket och det har blivit lite bättre. skall anväda sånt som man köper i vanlig affär när det är slut så blir det lite billigare.

tror abslout inte att du ska köpa ett mjällshampo från en vanlig mataffär, det har färgämnen och parfym i sig + andra saker. det är bättre om du köper från apoteket som veterinären sa, dom brukar inte innehålla parfym och färgämmnen eftersom att dom tänker på allergikerna och dom som är överkänsliga.

Håller med dej jag!!
Hästar har inte samma PH värde som oss människor

Jag har en eksemhäst och de får ju ofta mjäll i man och svans. Tvättar dagligen man och svans med fodervinäger och vatten och det har tagit bort mjället på min skrutta. Dessutom behövs det inte sköljas bort?

Kolla upp så hästen inte har hovskabb (fotskabb), det kan finnas i man och svans också.

Mjäll.
Om du köper mjällschampo från en vanlig mataffär så hjälper det ingenting.
Det finns speciella mjällschampon för hästar.
Det schampot finns t.ex på apoteket.
Du kan få receptet från veterinären men du får hämta ut det själv.
Det hjälper.
Min ponny har också mjäll.
Hon har massor i pannluggen och uppåt mot manen en bit.Det ser hemskt ut. :confused:

Jag använde Head&Shoulders på en häst som hade mjäll. Funkade hur bra som helst!! Är din häst inte överkänslig mot "främmande substanser" så ska det inte vara någon fara. Så länge du sköljer ordentligt kan du vara lugn.

Head & Shoulders

Detta schamop använder elitryttaren Emelie Brolin, och hon gav mig detta tipset. Redan efter första tvätten funkade det! Jag tvättar min häst med det en grr i veckan och nu har hon nästan inget mjäll kvar. Så det rekomenderar jag ! Min häst är en hyperkänslig krabat, men detta har hon ej reagerat på. // :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
433
Senast: Unafraid
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
2
Svar
22
· Visningar
1 852
Senast: maddie202
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024