Min häst har ingen svans...

Sv: Min häst har ingen svans...

:) Jag har faktiskt klippt av den lilla testen längst ner nu in höstas. Tänkte att han skulle få ha det lilla han hade kvar under sommaren för att kunna vifta bort flugor. Men nu har jag jämnat till den.

Vore roligt att se en Före och Efter bild :D

hej hoppas att mina tips kan hjälpa dig lite. om jag vore du så skulle jag för allt i världen inte raka svansen!!!! stackars pålle!!! det är i mina ögon inget fel på foderstaten men som många nämnt så skydda svansen så mycket du bara kan svans skydd när du lastar å fläta gärna lindad upptill på natten. men ej ute då det kan göra mera skada än nytta.och kolla så det inte är nåt som kliar och hag kompisen får allt se till at låta bli svansen du får kanske ha den lindad upptill ute och stryka på nåt äckligt på lindan så han låter bli. ett vårdande balsam spray med örter är att rekomendera.kanske en B-vitamin spruta av veterinären. det är ju bra för päls å sånt! tänk oxå på att nästan alla hästar har selen brist ett tillskott av detta kanske??
NÄSSELPULVER hjälpte min gammla farmor att få till baka håret efter att i flera år ha haft en kal fläck på huvudet. jag äter det varje dag å mitt hår växer så det knakar:)

Ta det försiktigt med glansspray, vissa typer innehåller icke vattenlösliga siliconer och de gör hårstråna styvare så att de till slut bryts. Hästar kan faktiskt bli tunna i svansen av glansspray.

Tack för tips! Ska ta dem till mig.
Han får Steel joint, så det innehåller selen. Han fick en b-vitaminspruta av vet i höstas.
Men jag ska tänka på dina andra tips :)

Ta det försiktigt med glansspray, vissa typer innehåller icke vattenlösliga siliconer och de gör hårstråna styvare så att de till slut bryts. Hästar kan faktiskt bli tunna i svansen av glansspray.

Det har jag inte tänkt på!! Använder Sjöbogårdens glansspray, vet du hur den är?

Du råkar inte inte ha någon bild på denna lösning, just påsvarianten har jag inte hört om tidigare. :)

*knapp*

Nu har jag inte problemet med skral svans på min dam utan hon har tjockt och fint tagel. MEN! Häst:devil: knipsar av den med haserna mot boxväggen!! (hur lyckas hon???)Nu håller jag den flätad så fort hon är inne i boxen och visst växer den men det går ju så långsamt.

Vissa hästar har ju genetiskt tunn svans och sannolikheten att han faktiskt ärvt det från sin mamma är stor. Men du har ju fått en hel del bra tips och fortsätter du så så har i alla fall svansen optimala förutsättningar att växa så gott den kan.

Det jag har varit mest orolig över är somrarna. Nu körde jag med flugtäcke hela sommaren så jag behövde aldrig "förlänga" svansen.

Är också nyfiken på 'dokumentation' av 'operation svansutväxt'. :)

Lycka till!

(ber i förväg om ursäkt om jag upprepar det någon tidigare sagt då jag inte lusläst hela tråden)

Såg att några tipsade om steeljoint och Biotin, steeljoint innehåller faktiskt biotin och även kisel som är bra för hov och man. Steeljoint är ju mineraltiskott, men om man bortser från att du förutom "fin svans" även får ett komplett mineraltillskott, så är det ganska dyrt sätt att få svans på hästen...
Det är billigare att köpa "vanliga" mineraler och sedan komplettera med biotin och/eller kiselgur som är ganska billigt. Själv testade jag först biotin till min pålle, som både hade dålig man/svans-kvalitet och lite taskiga hovar. Detta gjorde ingen skillnad alls trots att jag höll på i ca 1år. Testade sedan kiselgur, och på ett par månader ser jag STOR skilland, och inte är det dyrt heller :D

Lycka till med svansen, känns dock skönt att det finns pållar som har tanigare svans än min hade :S

Jag har kollat vad Steeljoint innehåller då jag blev lite sugen att prova på vår svanslösa donna och jag blev lite fundersam över om folk ger det som enda mineraltillskott? Det innehåller ju knappt någon fosfor och det är ju sällan bra (om man inte har ett jättehögt fosforinnehåll i sitt grovfoder förstås). Hittar heller inga uppgifter om selen:crazy:

Det är väldigt dyrt också tycker jag och ändå måste man troligen tillföra fosfor och selen...

Jag har ju gett kiselgur (och vanliga krafft miner blå) som jag skrev tidigare i tråden sedan i somras och får komentarer att svansen blivit längre, kanske 2 cm:grin:. Har inte provat biotin men kanske ska testa kombinationen? ÖB's ska ju vara både billig och bra säger många.
Hon har ju även taskiga hovar så jag är villig att prova allt.

Det tråkiga är ju att man får vänta på result så länge när det gäller både tagel och hov:(

Det är nog meningen att man ska komplettera Steel Joint med Evita, EvitaSel, Glumaxine och/eller Atletix Horse.

var god;) jag köper mitt brännässle pulver på hälsokosten och det går ju bra å blanda i maten till pållen om du vill testa... men kan förstå om du inte vill testa alla tips du får. ang. glans spray så använder jag ett "naturligt" örtbaserat glans spray/balsam spray som jag köpt i häst sport affären. har oxå fått lära mig att man ej ska använda schampoo å balsam avsett till häst för det är förstarkt och rengör för mkt. vanligt schampoo å balsam till människor är det bästa:laugh:

Ja jag misstänkte det, då blir det väldigt dyrt med andra ord:crazy:

Ska nog testa med biotin i kombination med kiselguren jag har.

Vårat gamla fölsto fick svansen avsliten :eek: av sin egen fölunge. Han var helt galen. Vi knöt balsnören i svansen som hjälp att vifta flugorna med på betet. Detta sto hade dock en fin svans annars så den växte ut igen av sig själv sedan vi vant av denna hemska lilla hingstunge så där har jag inget bra tips.
Biotin har du redan blivit upplyst om och det brukar vara bra. Men som sagt, knyt lite lagom långa och lagom tunna snören i svansen om han inte kan vifta bort flugorna. Vi "delade" lite på balsnörena så att de inte slulle bli så snärtiga men eftersom det inte är ngn tyngd i dem så snärtar de inte mer än en vanlig svans.

Mvh Jate Volim

Vi hade samma problem med vårar gamla avelssto, dock växer den jätte sakta och inte alls jämnt efter att vi vant av fröken avknippsare :/

gjorde ni något eller växte den av sig själv? Den var alltid tjock och fin förut :(

Det har jag inte tänkt på!! Använder Sjöbogårdens glansspray, vet du hur den är?

Kolla innehållsförteckningen. Är där en ingredienser som slutar på - cone är det en silikon (generell regel)

/Loppz - som kör med balsammetoden på sitt eget hår:d (utan silikoner, alkoholer, mineraler, alkoholer, proteiner, sulfater)

Hej!
Jag har en häst som har kortare svans än haserna.
Det är så att min unghäst har tuggat på den och jag var tvungen att jämna till den genom att klippa den. Det blev jätte kort! Han har jätte tjock svans och det ser fult ut.Och om ca en månad ska jag tävla. Ger honom just nu vetegroddsolja men ska börja med kiselgur och ännu mer b-vitaminer. Jag borstar aldrig svansen och har ingen pälsglans i. Men jag hörde att det var en som köpte extensions till sina hästar. Vilken hemsida ? Finns det i typ skimmelfärg, alltså grå o vit? Vill verkligen INTE ha en sån svans!

Hej!
Jag har en häst som har kortare svans än haserna.
Det är så att min unghäst har tuggat på den och jag var tvungen att jämna till den genom att klippa den. Det blev jätte kort! Han har jätte tjock svans och det ser fult ut.Och om ca en månad ska jag tävla. Ger honom just nu vetegroddsolja men ska börja med kiselgur och ännu mer b-vitaminer. Jag borstar aldrig svansen och har ingen pälsglans i. Men jag hörde att det var en som köpte extensions till sina hästar. Vilken hemsida ? Finns det i typ skimmelfärg, alltså grå o vit? Vill verkligen INTE ha en sån svans!

Du får inte ha lössvans om du tävlar dressyr iaf. Men lössvans finns i alla färger. Personligen anser jag dock att då har man vintertid gått mer än ett steg för långt.

Jag har en häst vars svans och man växer så det knakar, tjockt och fint. Hälften nordsvensk så man kan väl knappt vänta sig något annat :angel: men hans lugg däremot växer inte alls. Haft han i ca 1.5 år, klippt både svans och man hur många gånger som helst, men inte kunnat röra luggen över huvud taget. Den håller sig på ca 10 cm, men tunn längst ut. Ser himla roligt ut i mellan åt. Kan det finnas någon anledning till detta eller är det helt enkelt så att hans lugg inte blir längre? :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar