Min häst har ingen svans...

Sv: Min häst har ingen svans...

Tack för svar!

Jag kollar upp de olika förslagen jag fått. Ska ringa runt och fråga :)
Är väl också lite tveksam till att klippa bort allt....

klipp för all del inte bort det lilla han har!

biotin, kisel och b-vitamin är viktiga för håret. samt en bra foderstat såklart, där ffa proteinbehovet täcks och som har tillräckligt med mineraler och vitaminer.

det finns extensions som man kan köpa.

nu har du inte helt ratt i det du skriver, tagelns skick har en ENORM inverkan pa harsacken, eftersom det ar genom tagelstrana som syretillforseln, utkast och intag av olika amnen passerar och pa sa satt stimuleras hartillvaxten.

men visst, att raka av svansen ar ingenting man i sverige gor dagligen, det haller jag med om, om du dessutom inte har mojlighet att ordna med analys sa kan du ju borja med att se om biotin hjalper.
Du gor ju sjalvklart vad som later bast for dig, jag skrev endast vad jag skulle gora i din situation. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ett tips för förlängning av svansen i sommar är balsnören, inte snyggt, men fungerar.

KL
Tack alla för svar!
Hade veterinären ute, hon hade väl inget direkt bra svar. Tyckte jag skulle avmaska mot styngflugelarver (tror jag det var, eller möjligtvis blodmask) till att börja med. Fick recept på Bimectin. Avmaskar imorgon!

Han har blivit kollad med "Kolla masken" två ggr per år men tydligen så visades inte styngflugorna på den. (eller om det möjligtvis var blodmask, kommer inte ihåg nu vad hon sa)

Har beställt Steeljoint som kommer om en vecka ungefär. Börjar då ge det.

Sorbe; väldigt smart idé med balsnören :idea: Även om det inte är så snyggt så är det ju klart billigare än extensions. Ska börja spara nu! Så jag har till sommaren börjar.

Nu har jag börjat ge steeljointen. Kollar varje dag efter resultat :p Vet att det inte kommer så fort..

Funderar allvarligt på det här med extesions.. Kan någon vänlig själ berätta lite mer. Finns där olika sorter? Hur sätter man fast dem? Etc, all info tas tacksamt emot! :bow:

Mvh M

Hur var det med kompisen i hagen? Om hästen fortfarande går med en kompis som gillar att dra i svansar spelar det ingen roll hur mycket steeljoint/biotin/mm du stoppar i hästen! För att få stopp på svansätandet kan du spraya svansen med antibit, finns i alla hästsportaffärer och gör att svansen blir mindre smaklig.

Lycka till!

Det har du ju rätt i, självklart ska jag köpa antibit och spraya på den lilla obefintliga svansen. Har iofs inte sett om hagkompisen har bitit på den, men det ser misstänkt ut..

Usch, jag är bedrövad varje dag jag åker ut till stallet och ser honom :crazy:

Jag har använt extensions på mina hästar på uppvisningar och dylikt i manen , har då köpt syntet hår från en internetbutik. Pmar dig internetsidan :)

Hur många behövs det? Hur sätter man fast dem? Har du dem på hela tiden, eller tar du av och sätter fast efter behov? Hur länge håller de?

Många frågor blev det :p:laugh:

Mvh M

Jag brukar använda två paket till en hel manförlängning och då flätar jag i dom med småflätor i manen "längst in" så inte flätorna syns. Problemet med syntethår är att det gärna tovar ihop sig så det måste nästan vara flätat. Men det brukar hålla ca två veckor innan det blir för tovigt. Det ser faktiskt riktigt bra ut under den första veckan och till vissa tillfällen är det helt kanon!!!

Vad är det för internetsida du brukar beställa manförlängningen på? :)

Bara lite nyfiken :) Vad är det för stam på hästen? Har också en mecklenburger med taskig svans :D Dock i övrigt vacker som en tavla.

Han är e Cypriano - Ex Libris. Vad är det för stam på din?

Har fått reda på av uppfödaren, att mamman inte heller har ngn svans och att hon sen tidigare har ärvt det vidare.. Så det är bara att gilla läget att han inte kommer få en tjock och fin svans..:cool::grin:

Hej! Har du märkt någon förändring sen du började med steel jointen i april?

Vår ponny har också extremt kort svans och har alltid haft det enligt förra ägaren. Den är ganska jämn dock, fin hela vägen tills den tar slut vid hasen. Manen är ok men inte mer än så, kanske 15 cm och vill hellst står rätt upp. Pannluggen väldigt fjuning och ca 10 cm lång.

Men förra ägaren säger att svansen har vuxit under deras 4 år av ägandeskap, att den tog slut vid svansroten förr. Så det får ju oss ändå att få ett visst hopp:angel:

Vi vet ju inte om foderstaten varit ultimat förr men nu är den välplanerad. Köpte kiselgur och det har hon ätit sedan i somras. Många tycker att svansen vuxit och jag har försökt mäta den och kanske att den har det 1-2 cm....Men den är ju fortfarande påtagligt kort:(

Hon är en korsning med knabstrupp och endel hingstar har råttsvans och dessa ska inte avlas på men det kan ju vara så att de gjort det ändå....

Men man greppar ju efter varje halmstrå för att komma på något smart som får taglet att växa hellst i raketfart. Hovarna är inte heller så bra det får ju mig att fundera ännu mer om det kan vara en illa planerad foderstat i botten...

Så tiden lär väl utvisa eftersom både tagel och hovar tar sån tid innan man ser någon skillnad:crazy:

Läste någonstans att det tar cirka tre år för varje tagel att växa ut sedan man borstat bort dem. Så jag håller verkligen med dig.

Ja det stämmer nog för man ser ju på svansen var varje "sommar-kliande" börjar.

Jag hade en katastrof för 7 år sedan och det har växt ner så det syntes inte för 2 år sen.

Hej!
Jag tycker nog allt att den har börjat bli lite tjockare uppe vid svansroten och en bit ner. Manen växer som 17, så där märks stor skillnad. Även fötterna växer i raketfart. Så jag kan faktiskt rekomendera Steeljointen om det är så att hovar och man (ja lite svansen oxå då..) ska sätta fart!

Sen som jag skrev tidigare kommer han nog tyvärr inte få sån tjock och fin svans.. Men förhoppningsvis lite bättre än den på bilden..:grin:

Min häst tillhör också kategorin ingen svans, man eller lugg. Dåligt med tagel överhuvudtaget. Jag skulle dock försökt klippa upp svansen nedtill något, så att det inte blir en tunn knippe med hår ned till som bara fastnar och slits av vid roten. Jag klippte upp i slutet av sommaren och kan säga att jag redan nu ser en stor skillnad´:)

:) Jag har faktiskt klippt av den lilla testen längst ner nu in höstas. Tänkte att han skulle få ha det lilla han hade kvar under sommaren för att kunna vifta bort flugor. Men nu har jag jämnat till den.

Nu kommer dock tiden när hästen behöver sina få strån till att vifta insekter. Då bör man avstå från att fläta.

Man kan fläta svansen och sedan sy en påse med "låtsassvans" och trä på så kan hästen vifta med den!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 451
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar