min häst har i

mysko

Trådstartare
hela sitt liv alltid gapat o visat tänderna då hon rids.
Hon är kollat av tandläk. inget fel
Hon har fått prova alla bett o även bettlöst - göt likadant med allt

Kan det vara så att hon BARA gör så när hon arbetar?
Vi själva kan ha konstiga miner när vi gör något så kan det vara samma med häst.
En del har tungan utanför

förslag eller råd :bow:
ska jag strunta i det?
Hon är pigg o glad då hon får jobba.

jag ska iväg o jobba nu så jag läser detta i morgon.

Sv: min häst har i

Min häst brukar nästan alltid gapa och ha sig, oavsett bett. Speciellt om han blir lite pigg. Hans tänder är kollade också. Han är visserligen en fd travare och jag har fått för mig att de ofta har det "problemet".
Jag tror att det är något som vissa hästar bara gör, som i mitt fall när han blir pigg och glad. Det är nog inget konstigt.

Hur länge har du provat bettlöst? Det tar en tid innan hästen ställer om sig. Tog ett halvår nästan för min ena häst.

de är ju ganska ofta de är inlärt och de är svårt att bli av med sånt.

min gamla häst va sån, gapade en hel del oavsett hur hon gick och vad ja gjorde, så ja satte på en snokrem och hade på den ganska löst, drog alltså inte åt, och då hade dennnen stängd hela tiden, sen när ja red utan den så hade hästen fortfarande stängd mun.

Sålänge det inte påverkar ridningen o inte stör, så ser jag ingen anledning i varför h*n skulle sluta, eftersom det inte verkar vara något fysiskt fel, iaf inte i munnen.

Sålänge det inte påverkar ridningen o inte stör, så ser jag ingen anledning i varför h*n skulle sluta, eftersom det inte verkar vara något fysiskt fel, iaf inte i munnen.

Det kan ju vara jobbigt när hästen gapar eftersom man får mindre kontakt i mun- ett sätt för hästen att slippa jobba.

Jag skulle rekommendera att du provar ett träns med Aachennosgrimma. Brukar funka.

http://www.sadelsidan.se/t mntra.gif

Det finns antagligen en anledning till att hästen gapar. Ge bettlöst lite tid. Stör det ridningen, eller ser det bara tråkigt ut? Jag skulle aldrig sätta på en rem för att stänga munnen. Om hästen trivs med bettet/ryttaren och inte har något fel brukar de inte gapa, om den ändå gör det så kanske det inte gör något? Men varför tror du att den har börjat gapa från första början? Är du för hård i handen?

Det verkar konstigt att den bara skulle börja med det utan anledning, men det finns ju många djur i vår herres hage.

hela sitt liv alltid gapat o visat tänderna då hon rids.
Hon är kollat av tandläk. inget fel
Hon har fått prova alla bett o även bettlöst - göt likadant med allt

För att citera: hästen har gjort det hela sitt liv. Hästen kan ha lärt sig att gapa= slippa jobba.

Min förra valack hade nåt fuffens för sig hela tiden under arbete men det bara under de första 2-3 åren det tog att jobba upp styrka och balans. När han blivit säker på vad han gjorde försvann alla grimaser.

Stress kan vara en faktor också- en travare gjorde så. Så fort hon skulle jobba började hon tugga och fiffla runt i munnen så man alltid fick något i handen. Det störde kontakten ganska mycket.

:bow: för era svar :love:

Nu är det inte så att hon vill slippa jobba
Det stör oss inte i ridningen - ser endast fult ut.
Jag sätter inte dit rem för att stänga munnen (har provat) för då störs hon i arbetet
hon har haft bettlöst i flera år o gör likadant med det.
Hon är inte stressad.

kan man få bort denna fula ovana.

så här ser det ut o hon gör så även om hon inte rids :D
P1010009.jpg

haha så sött... ser ut som hon flinar lite :D Hon kanske bara har fått för sig att göra så... har inga bra tips :crazy:

Silikonbett har funkat bra på många hästar med dessa problem;)

oj, ser ut som om hon asgarvar åt ngt, sött:)

En skönhetsoperation kanske, skoja bara...tycker det var rätt charmigt

Åh va sött det såg ut!

Hon har inte problem med torra snorkusar då eller annat skräp i näsan?:idea: ;)
Ser ut som hon lika gärna skulle kunna greja med den som med munnen, dom följer ju lätt varandra:D

Åh va sött det såg ut!

Hon har inte problem med torra snorkusar då eller annat skräp i näsan?:idea: ;)
Ser ut som hon lika gärna skulle kunna greja med den som med munnen, dom följer ju lätt varandra:D

:idea: där har du en poäng faktiskt :bow: hon har ju allergi o har varit väldigt igenslemmad o det kan kanske sitter något som irriterar :D
Problemet blir att komma åt dom :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama