min häst har i

Sv: min häst har i

så här ser det ut o hon gör så även om hon inte rids :D
P1010009.jpg

gudars va gulligt :love: vet inge bra tips mer än dom du fått :crazy:

Det går att få bort på unga hästar i varje fall.
Låt henne äta ALLT krafftfoder under en månads tid med bett i munnen. Det går nämnligen inte att äta krafftfoder med öppna läppar, då ramlar det ut.
Om man håller på ett tag så odlar man ett nytt beteende, dvs att man har läpparn astängda när man äter mat/har bett i munnen.
Se upp så hon inte äter hö med bettet i bara för då blir dte fel.

Min häst har under alla år jag haft honom tuggat på sitt bett. Ett ganska frenetiskt tuggande men det är inget som stör ridningen. Jag har frågat många tränare om detta samt testat hundra olika bett. Jag rider också på ett hackamore med långa skänklar och då brukar han sutta på den biten som håller ihop skänklarna. Han har inget fel på sina tänder och jag tror att vissa hästar gör så av naturen. Vem vet kanske extra mkt när de koncentrerar sig. Stäng bara inte igen munnen på din häst och sålänge det inte stör ridningen eller att han skadar sig så fortsätt på samma sätt som tidigare. Ett tips är kanske att be en equiterapeut kolla så att hästen inte har ngn låsning i käken. Mkt söt häst förresten:)

Åh va sött det såg ut!

Hon har inte problem med torra snorkusar då eller annat skräp i näsan?:idea: ;)
Ser ut som hon lika gärna skulle kunna greja med den som med munnen, dom följer ju lätt varandra:D

Det kan ju gå i hand med tat hon inte går att rida bettlöst eftersom det trycker över näsan /(mulen) och luftgångarna (som säkert heter något annat)...

TS, du får lära henne att snyta sig innan ridningen. :D

:eek: stackarn ska hon äta maten med bettet i :devil:
jag ska kanske ge henne lite ur handen varje dag innan ridning till att börja med.
jag är sällan där när hon äter krafftfodret så jag vill inte att den som gör det ska tränsa henne varje dag.

:bow: för tipset

att dom tuggar o suger på bettet kan ju vara possitivt o visar att dom arbetar rätt.

Nu ser inte min häst ut så här hela tiden under ritten som tur är men stora delar tyvärr.
Undrar om hon får + poäng på dressyrtävlingarna för att hon är så söt kanske :D

Det kan ju gå i hand med tat hon inte går att rida bettlöst eftersom det trycker över näsan /(mulen) och luftgångarna (som säkert heter något annat)...

TS, du får lära henne att snyta sig innan ridningen. :D

:rofl: och hur lär man dom det :devil:
Hon frustar o fnyser rätt bra så en del kommer ut som tur är.
Sedan spänner jag inte nosgrimman så hårt iom att den trycker över hennes luftvägar o då går det bättre.

:rofl: och hur lär man dom det :devil:
Hon frustar o fnyser rätt bra så en del kommer ut som tur är.
Sedan spänner jag inte nosgrimman så hårt iom att den trycker över hennes luftvägar o då går det bättre.

Nej nej. Det var ett skämt. Visst går det väll att lära som vilket trick som helst men till vilken nytta?

Finns det ngt. foder som hjälper?

jag förstår att du skämtar :bow:

Foder? menar du för luftvägarnas skull?

jag förstår att du skämtar :bow:

Foder? menar du för luftvägarnas skull?

Jo. Ex örter eller alger.

Eller kan det vara så att hon är allergisk och skulle må bättre av allergimedecin?
Alt. allergisk mot havre, betfor korn eller annan alltför vanligt men inte alltid lämpligt foder för hästar? Så att du lätt kan lösa det genom att ta bort ett foder.
Ex. betfor kan visa sig i form av klåda där hästarna står och kliar sig mot väggen/inredning.
Havre och korn kan som många vet visa sig genom extremt heta hästar, eller tjocka ben.

Det är lättare symtomer. Finns värre med.

Vissa hästar är överkänsliga mot fodret som vi alltid gett våra hästar.

hela sitt liv alltid gapat o visat tänderna då hon rids.
Hon är kollat av tandläk. inget fel
Hon har fått prova alla bett o även bettlöst - göt likadant med allt

Kan det vara så att hon BARA gör så när hon arbetar?
Vi själva kan ha konstiga miner när vi gör något så kan det vara samma med häst.
En del har tungan utanför

förslag eller råd :bow:
ska jag strunta i det?
Hon är pigg o glad då hon får jobba.

jag ska iväg o jobba nu så jag läser detta i morgon.

Min Fd travare har åxå en massa miner för sej. Antar att de är ganska typiskt för travare. Vet dock inte va du har för rsa.

Men så länge som de inte är nå fel i munnen så tror inte jag att du behöver oroa dej.
Tror min försöker lära sej att prata faktiskt :D

Allergin har jag fått bot på & vet nu hur jag ska göra varje vinter :bow:
Att hon sedan har ett minspel vid ridning som är ett skönhetsfel då det gäller dressyrtäv. är inte så roligt.
Det är risk för att hästmänniskor tror att jag plågar min häst då hon visar tänderna o gapar ibland o skulle vilja få bort olaten.
Det verkar som jag får ha kvar detta minspel :D

Tack för alla tips :bow:

Hur funkar hon utan ngn nosgrimma alls? (Är fortfarande inne på att det kan störa hennes näsa trotts att du fått bot på allergin).

har inte provat men hon har ju gjort så i hela sitt liv :D
Tror det är en olat eller ett ticks precis som vi människor kan ha.

Men ska prova utan den så får jag se :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama