Min häst har helt plötsligt börjat slänga med huvudet och försöker lägga tungan över bettet?

paramore

Trådstartare
Min häst har blivit som förbytt över natten. Han har alltid varit lugn i munnen och har alltid nosgrimman väldigt löst spänd. Han blev 6 nu i årsskiftet. Men nu sen 3 dagar tillbaka har han blivit helkonstig. 1a dagen trodde jag han hade lite ont i magen för han bajsade 4 ggr och fes när jag red, gick bara passgång och drog upp huvudet i skritt. 2a dagen var han likadan men då började han med fippla med bettet. Höjde bettet lite och då blev det lite bättre. Idag var han hemsk! Han försökte med allt han kunde lägga tungan över bettet och i traven var huvudet i takkronorna. Kanske 15 minuter går han såhär, sen som en blixt slog ner var han finare än han NÅGONSIN varit. Sen efter ca 10 minuter börjar han igen...

Veterinären kommer imorgon och ska vaccinera, tänkte be henne kolla i munnen vilket hon gjorde för ca 1-2 månader sen men då såg han fin ut enligt henne. Tänkte även be henne känna igenom honom. Folk säger att jag ska sluta analysera och han beter sig förmodligen som en unghäst, men det känns inte normalt! Är det något fel på honom tänker jag ju inte ignorera det liksom.

Någon annan som varit med om detta eller vet olika anledningar till att de kan börja med sånt här? Vet att ingen kan veta vad det är för fel, men vill mest ha lite tips och råd i vilken ände jag ska börja! Känner mig fjantig när folk säger att jag ska strunta i det men en häst blir inte bara så över natten enligt mig...

Tycker det låter klokt att tandläkare/vet kollar munnen. Det kan ju vara ngn skada/infektion i ngn tand eller ngt annat i munnen. Har den vargtänderna kvar ?

Veterinären har nu varit ute. tänderna ser fortfarande bra ut, dock har han fått skav av sadeln och han var hård i musklerna där och ömmade... Står nu med 3 sadlar och ingen passar... Kan man inte söka sadelbidrag :banghead:

Veterinären har nu varit ute. tänderna ser fortfarande bra ut, dock har han fått skav av sadeln och han var hård i musklerna där och ömmade... Står nu med 3 sadlar och ingen passar... Kan man inte söka sadelbidrag :banghead:

Tänkte precis säga att så gör min häst när han är öm i ryggen. Ta kontakt med en equiterapeut är mitt tips!

O rid barbacka? Billigare än en sadel ;-)

Equiterapeut är förmodligen bokad till måndag, hon skulle försöka boka om lite för hon skulle ändå hit då. Sadeln måste ju lösas men står med 3 stycken just nu... Ska försöka rida barbacka men han är lite lurig och kan slänga sig ut ur ridhuset och då är det inte så lätt att sitta kvar ;)

Equiterapeut är förmodligen bokad till måndag, hon skulle försöka boka om lite för hon skulle ändå hit då. Sadeln måste ju lösas men står med 3 stycken just nu... Ska försöka rida barbacka men han är lite lurig och kan slänga sig ut ur ridhuset och då är det inte så lätt att sitta kvar ;)

Har du provat att tömköra ett pass? Om han då är lugn i munnen kan man ju utesluta den delen.

/Lizzie

Har den ont i ryggen hade inte jag ridit den. Då kan man ev ta dem för hand om de inte är allt för dåliga. Men jag hade inte ridit och belastat ryggen innan den är ok.
Speciellt inte på en ung häst som fortfarande ska formas till en arbetsvillig individ. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 741
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur