Min häst har fått svårt att vara själv

Thrillie

Trådstartare
Min häst har aldrig varit speciellt flockbunden. I förra stallet stod alla hästar i varsin hage brevid varann. När jag stod i det stallet kunde jag utan problem ta in honom och ha honom själv i stallet.
I det stallet togs han alltid in sist för han var den hästen som aldrig brydde sig om han blev själv kvar ute. Det "värsta" han gjorde var att han stod vid grinden och väntade.

Nu står han i ett stall där han har kompisar i hagen, en storhäst och två shettisar. I början stod han bara med den stora hästen i hagen, och då var det inga problem att sära på dem. Han var lite orolig i stallet bara, men inte mer än att han stod och kollade mot dörren och trampade lite.
Men sen vi släppte ihop alla fyra så blir han helt galen om man tar in honom själv, han står och skriker (ja, skriker, det bara skär i öronen) och trampar och är nervös och orolig.
De tre andra står och väntar vid grinden när man kommer tillbaka med honom, de skriker även efter honom när man har honom i stallet, vilket inte gör det hela bättre. (De är valacker alla fyra!)

Jag ger honom alltid något att tugga på när jag tar in honom själv för att han ska tänka på annat, men det hjälper bara en liten stund.

Är det någon som har något tips på hur jag ska få honom att inte bli så nervös när han är själv?
Jag har tagit in honom en liten stund varje dag så han ska vänja sig men det blir inte ett dugg bättre, bara värre och värre för varje gång. Idag blev det riktigt obehagligt när han skrek och försökte slita sig, han fick nästan panik.

Hur ska jag hantera detta? Jag pratar alltid med honom när jag borstar osv, det verkar ha en lite lugnande effekt.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Har inga förslag men har liknande problem med min ena häst så jag är jätteintresserad av att veta vad andra har för erfarenheter.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Det enkla svaret från mig blir - byt stall. Min häst trivdes alltid bäst ensam med mig i vårt första stall. När vi flyttade blev hon som förbytt på några veckor, trampade runt, bajsade överallt, stressade som 17, gick knappt att sko eller sköta om och var ibland svettig innan vi ens lämnat stallet.

Jag provade allt möjligt för att lugna henne, gav extra magnesium (hjälpte lite mot tittigheten vid ridning, inte annars), pratade lugnande, väntade ut henne, skyndade mig att göra klart, radio på, radio av, hö i gången, binda upp kort, binda upp längre, med öppen dörr, med stängd dörr, ha hästen vänd på olika håll, uppbunden på olika ställen i gången, uppbunden i boxen osv. Det blev lite bättre när jag kunde träna varje dag under sommaren men efter ett par dagars "höstrutin" i stallet var det tillbaka på ruta ett. Flyttade till ett annat stall och fick tillbaka min lugna snälla häst på direkten. Hon kan fortfarande stressa upp sig ibland, men inte alls lika illa.

Du kanske får någon idé av det jag skrivit ovan. Lycka till!
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

*fniss*

Sorry, jag läser hela tiden "Min häst har svårt att vara sig själv" :rofl:
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Eftersom att hästen faktiskt egentligen kan vara ensam så hade jag helt enkelt försökt att ignorera och bry mig så lite om det som möjligt. Rida hästen så den får ut sin energi på annat än att ropa på flocken, aktivera hästen så den blir lite trött.

Det brukar ge sig efter ett tag om man inte gör någon stor grej av det.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Det låter ungefär så som min häst beter sig nu. Jättejobbigt! Men han verkar trivas bra för övrigt, han är jättelugn i hagen och när de andra hästarna är med. I förra stallet vankade han bara fram och tillbaka i hagen, nu kan han stå lugnt och avslappnat.

Jag ska försöka göra som Miloni säger och se om det bättrar sig efter ett tag.

Och Skuggi; nu läste jag min egen rubrik som det med, haha! Men ja, han är ju inte sig själv nu ;)
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Intressant! Min häst har alltid kunnat vara själv, både i stall och hage. Han stod på box 5 veckor förra sommaren utan problem, mestadels ensam eftersom de andra gick på bete. Kanske därför han blivit såhär?
I februari har vi flyttat och står i ett lugnt litet stall med 2 ibland 3 hästar,valackar. jag sköter det mesta själv med fodringar mm. Nu beter han sig som han aldrig gjort förr, funderar på om det är hingstbeteende, han vill ha koll på allt! Han är den som föser "flocken". Han är orolig när jag tar in honom ensam, när han blir lämnad ensam i hagen, han gnäggar "skriker". Han uppförde sig hemskt när vi var ute och red tillsammans och jag vände hemåt, har alltid fungerat förut, men nu???? Han var bedrövlig och skrek, lyssnade inte på mig! Jag hoppade av!! Gick hem. Det konstiga är att han verkar trivas som aldrig förr, ute mycket i stora hagar och han ser ut att stortrivas så länge han är just ute med de andra. Stallet bredbvid har 3 ston, om det kan ha någon betydelse.
Kanske ska man ignorera beteendet och se om det ger med sig?
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Vad du kan göra för att få honom att sluta skrika efter de andra är att hålla för näsborrarna, lugnt och bestämt- låt gärna ngn visa dig om du är osäker- annars fortsätter han bara att hetsa upp sig. Hästen har fått stå själv länge och nu äntligen fått en flock som den trivs med- det är jättebra. Nu ska den bara inse att den kan bete sig med dig med och att flocken är kvar när den kommer tillbaka. Var noga med att den ska vara avslappnad när den kommer tillbaka till flocken så den inte går in- beter sig illa och får gå ut igen- då lär den sig bara just det...

Var lugn och konsekvent så ger det med sig, jätteskönt att den fått ett hästliv igen!
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Ja i förra stallet ville ju alla att deras hästar skulle gå en och en i hagarna pga skaderisken. Men jag ville att min häst skulle få ett mer socialt liv. Han verkar ju trivas jättebra i flocken.

Ja det är ju en bra idé att se till att han är lugn och avslappnad när jag släpper ut honom igen. Jag försöker även göra saker som han tycker är roligt när vi kommer in, just för att han ska se det som positivt att komma in. Just nu är mat dock det enda som hjälper en stund. Jag ger honom lite att tugga på när vi kommer in!

Han var lite svårfångad i förra stallet men nu kommer han fram till en direkt i hagen, så det verkar ju som han tycker det är kul att komma in. Men han blir nervös såfort de andra är utom synhåll.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Min häst har aldrig varit speciellt flockbunden. I förra stallet stod alla hästar i varsin hage brevid varann. När jag stod i det stallet kunde jag utan problem ta in honom och ha honom själv i stallet.
I det stallet togs han alltid in sist för han var den hästen som aldrig brydde sig om han blev själv kvar ute. Det "värsta" han gjorde var att han stod vid grinden och väntade.

Nu står han i ett stall där han har kompisar i hagen, en storhäst och två shettisar. I början stod han bara med den stora hästen i hagen, och då var det inga problem att sära på dem. Han var lite orolig i stallet bara, men inte mer än att han stod och kollade mot dörren och trampade lite.
Men sen vi släppte ihop alla fyra så blir han helt galen om man tar in honom själv, han står och skriker (ja, skriker, det bara skär i öronen) och trampar och är nervös och orolig.
De tre andra står och väntar vid grinden när man kommer tillbaka med honom, de skriker även efter honom när man har honom i stallet, vilket inte gör det hela bättre. (De är valacker alla fyra!)

Jag ger honom alltid något att tugga på när jag tar in honom själv för att han ska tänka på annat, men det hjälper bara en liten stund.

Är det någon som har något tips på hur jag ska få honom att inte bli så nervös när han är själv?
Jag har tagit in honom en liten stund varje dag så han ska vänja sig men det blir inte ett dugg bättre, bara värre och värre för varje gång. Idag blev det riktigt obehagligt när han skrek och försökte slita sig, han fick nästan panik.

Hur ska jag hantera detta? Jag pratar alltid med honom när jag borstar osv, det verkar ha en lite lugnande effekt.

Man kan tro att det är jag som skrivit detta haha

Har precis fått samma problem som dig!

Gått ett halvår nu sen vi flyttade till nya stallet, hästen storm trivs!! men ack så flock bunden han blivit av att gå med 8 andra valacker :(

Gnäggar så de skär i öronen om jag tar in han i stallet när ingen annan häst är inne.. stampar och bråkar runt i stallgången..så irriterande!!
Min är 19år och aldrig brytt sig förut :devil:

Dock försvinner problemet så fort ja tar ut han ur stallet o hoppar upp för o rida/longera osv... som tur e.

Har tyvärr inge tips på vad man kan göra men du e iallefall inte ensam:)

Hoppas nån kommer med nått super tips åt dig så jag kan använda det på min skrikhals med haha
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Hej,

Min häst var exakt så här när han kom till mig. Han var inte ett dugg sugen på att hänga med mig, han ville bara vara med sina nya kompisar.
Han var galen i stallet, stod på bakbenen, och då menar jag inte bara stegrade sig, utan stod så... bajsade och kissade ner gången, klämde upp mig mot väggen, stämplade mig...

Och jag är ledsen men det är bara ENORMT tålamod som behövs. Jag började med att ta in honom korta stunder, och då aktiverade jag honom hela tiden. Gick runt och tittade på saker, gick över saker. Och lämnade honom inte en sekund utan han fick vara nära mig. Han lugnade sig rätt mycket men jag kunde inte lämna honom själv, alltså inte ta mer än några steg ifrån honom.

Sen bytte vi stall och där vi står nu är det så bra att han kan stå i dörröppningen och se de andra. Så vi började där, för att "avancera" inåt i stallet. Nu kan han stå med stängda dörrar, även om han fortfarande kan stressa upp sig men jag behöver till exempel inte ta in sällskap när hovslagaren kommer längre.

För oss tog det ganska lång tid, men jag var inte speciellt konsekvent och stod ute och gjorde i ordning honom vår, sommar och höst. Men nu funkar det!

Lycka till!
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Härligt att höra att det gick att arbeta bort, även om det tog tid!
Jag försöker som sagt få honom att tycka att det är kul att komma in, så jag försöker alltid hitta på något och så drar jag inte ut på det längre än nödvändigt nu i början, det får ta den tid det tar!

Tjockisina; Skönt ändå att veta att det inte bara är jag som har detta problem! Trodde aldrig att en valack skulle bli så himla fäst vid andra valacker att han skulle bete sig såhär :P Han har ju aldrig brytt sig förr! Men men, vi får kämpa på!
Men det är ju jättebra att du kan rida utan att han krånglar! Jag har bara ridit ut på min själv en gång sen vi flyttade till det här stallet, och då gick det bra! Hoppas på att det fortsätter så!
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

En liten uppdatering från mig!

Jag har tagit in honom ensam så ofta jag kan och borstat och grejat. Har gått bättre och bättre!
Idag testade jag att rida ut själv för första gången här i nya stallet, ledde honom första 500-1000 m och då var det lite skrik och protester, men jag fortsatte bara gå som ingenting, så slutade han efter en stund. När han var lugn och avslappnad så satt jag upp och red en liten runda, gick hur bra som helst! Han försökte inte vända hemåt en enda gång!
Nu är hoppet tillbaka :D
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Hade han stått länge i det gamla stallet?

Det låter som att han inte har hunnit bli trygg i sin nya hemmamiljö ännu.
Min häst reagerade lika dant efter att hon flyttat, vi flyttade 7 april, nu börjar hon bli sig själv igen.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Han stod inte så långe i andra stallet, kanske ett halvår.
Men det kanske är som du säger, att han inte hade hunnit bli trygg i nya stallet än. Nu verkar han vara mer trygg! Han ligger ner i hagen och vilar osv. (Han ligger alltså helt utslagen på sidan och snarkar! haha)
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Delvis KL

Jag tror att din häst i erat förra stall inte såg de andra hästarna som "hans flock"- han umgicks ju aldrig med dom, bara såg dom. Den enda som var med i hans flock var du, och därför skötte han ju sig bra när han väl fick vara med dig. När han inte fick det, tex då i hagen, så var han olycklig eftersom ett flockdjur inte trivs utan flock. Därför stod han bara och hängde.

Nu i erat nya stall har han helt plötsligt fått en flock! Klart han vill umgås med den, beskydda den och alltid "tillhöra". Du tillhör dock fortfarande hans flock, därför kommer han till dig i hagen för han blir ju glad av dig, han gillar dig. Men i stallet visar han att han gillar dom andra- också.

Det som han behöver lära sig är ju att resten av hästarna fungerar som dig- du kan försvinna men kommer alltid tillbaka, det gör resten av flocken också. Så det är bara till att öva öva öva! Och öva lite till.
INTE i korta perioder, för vad lär han sig då? Fråntagen från flocken-olycklig-kommer tillbaka till flocken.
Låt honom istället stanna inne längre stunder, gärna i en box så han kan snurra runt bäst han vill. Sätt dig på en pall utanför hans box och läs en bok eller vad som- var där som ett stöd utan att kräva att han skall stå still som när han står i gången och då måste hålla koll på dig också.
Så fort du ser att börjar coola ner sig, släpp ut honom. När hans "energi" börjar förändras, detta innebär inte att du skall vänta i 3 dagar tills han står helt still utan kanske bara slutar gnägga lika hysteriskt eller faktiskt kan ta et par tuggor utav höt du bjuder honom.

Att tro att ens häst är olycklig för att den helt plötsligt blir flockbunden är helt bakvänt för mig, hästen visar ju bara att den är lycklig och trivs! Varför skall den då lämna?
Utan öva öva öva, det är ju det hästen behöver lära sig- att ALLA flockmedlemmar kan lämna men de kommer tillbaka. Gäller både människor och hästar som ingår i flocken.
 
Sv: Min häst har fått svårt att vara själv

Det låter helt rätt det du säger! Han hade ju liksom ingen flockkänsla i förra stallet. Nu har han ju fått fina vänner! :)
Jag tog in honom och sedan tog jag ut honom igen när han var lugn. Som du säger så hjälper det ju inte om man tar ut honom igen såfort han skriker! Då lär han ju sig att om han skriker så får han gå till flocken igen.
Nu går det väldigt bra att ta in honom själv. Vissa dagar är han lite orolig, om det blåser mycket t.ex för då är det ju lite läskigt när det far runt saker. Men det blir bättre det med!
Han blir mycket lugnare om jag pratar med honom, då verkar han inte känna sig lika ensam :P
När jag rider ut själv nu så är han piggast iväg från stallet, det är ju jätteskoj att komma ut i skogen!! :D Sen på hemvägen går det, om han får välja tempo, saaaakta :P
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp