Min häst har börjat tugga på inredningen. Vad göra?

Ulrika C

Trådstartare
Min valack har just nu boxvila (inne och ute några timmar per dag). Det blir ganska tråkigt för honom och nu har han börjat gnaga på inredningen i sin box. Mest på bjälken ovanför boxgallret (Han är inte krubbbitare).

Jag har för mig att det ska finnas någon olja eller något man blandar själv som smakar illa som man kan pensla med. Någon som vet vad eller har tips???
Kanske tips på vad jag kan distrahera honom med. Har läst att vissa hänger in Petflaskor... ska det vara något i dem?

Sv: Min häst har börjat tugga på inredningen. Vad göra?

Fri tillgång på grovfoder så han har sysselsättning är mitt tips.

Håller med ovanstående...grovfoder i någon form är mitt råd med.

Ge honom halm, och stryk på cribox eller liknande ( har hört att äppelcidervinäger kan hjälpa) för att bryta beteendet så det inte blir en beständig (o)vana

Hej! Inte vet jag om det är några bra svar jag har men ja. Jag har haft hästar som bitit på inredningen, då har vi "målat" där de har bitit, med tjära, det är inte giftigt och det smakar illa. :crazy: Petflaskor är en kul grej, ett tag, med petflaskorna går sönder. Jag fyllde petflaskorna med lite kornkross, så det lät när hästen lekte med dem. Hästen äter väldigt ofta i det fria, så grovfoder är också någonting som är en jätte bra stimulans. Hoppas det var nått som kan hjälpa. Hej hopp!

Han har fri tillgång på ensilage och kan inte stå på eller äta halm pga kronisk bronkit...

Ska testa att stryka på tjära imorgon, har det hemma. Tack för tipsen...

Utöver övriga tips: Häng in en rejäl, smaskig gnagpinne som han kan hålla på med.

Vill förtydliga lite... Han står ute i en inhägnad på 5 x 5 m (enligt veterinärens konvalecensprogram) Så utevistelsen är inte så stimulerande. Men han står på gårdsplanen så han har koll på allt som händer... Och inne står han med halvdörr öppen och har koll även där... Får inte promenera med honom förrän tidigast nästa vecka. Står inte inne själv utan båda mina hästar är inne/ute samtidigt.
Gnagpinne? Typ grankvist eller liknande???

Lägg in vedträn av ask. mycket effektivt. Knyt upp stora kvistar av en. De har att pilla med jättelänge och hela stallet luktar urgott. Jo ett tredje tips. Dutta på ättika där de tuggar. Jag har provat äppelcidervinäger men det gillade hästarna....:bump:

Det verkar som han är uttråkad, så petflaskor funkar bra, du kan lägga småsten i dom, du kan också lägga in en fotboll eller liknande .. =)

Cribhalt (den med RÖD text) är oslagbar att stryka på "smaskiga boxar".

Att äta grövre material, som kvistar och bark, är naturligt för en häst fr a den här årstiden. Det är därför inte en bra väg att gå att bara hindra dom från det. Plocka in en, gran, asp m fl och lägg i boxen/inhägnaden så kommer hästen själv att visa vilket den föredrar.
Våra, som går ute, äter ibland barr och ibland löv.

Gör som ovan, så minskar säker lusten att knapra på inredningen.

LIA

Gör som LIA, Svea och Werah redan sagt. Passa på att röj sly någonstans och bjud på. Helt oslagbart. Nyttigt, skojigt, gott och tar låååång tid att tröttna på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 414
Senast: MattiZ
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 446
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·
Hästvård Det här blir långt, men jag måste ju ge all bakgrundsinfo. Hästen är 4 år, fullblod i full tävlingskondition, aldrig varit sjuk...
Svar
16
· Visningar
1 692
Senast: BitterAss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka