Min häst har börjat krångla vid uppsittning

S

stallet

Min lugna islandshästvallack står inte still när jag skall sitta upp. Han svänger runt med bakdelen, backar och går fram. Jag får jobba ett bra tag innan jag får honom att stå still. Detta har pågått en vecka och började samtidigt med att jag började ta in honom på kvällarna. Tidigare stod han ute dygnet runt. Jag vet inte om det har med det att göra eller om det bara är en tillfällighet att det hände samtidigt.
Eller testar han bara?
Jag har aldrig gett upp utan visar honom att detta inte är ok.
Ett tag var jag rädd att han har ont någonstans, men jag har inte hittat något som ömmar etc. När jag sedan rider är han som vanligt.
JAg har låtit honom stå några dagar för att se om det blev bättre, men det blev det inte.
Tacksam för tips

jag tycker det låter som om han fått lite mer energi sen du började ta in honom på nätterna :)
om det är det som är fallet,så blir han nog bara "värre" av att stå ;)
mvh/Arabizar

Jag håller med Arabizar - antagligen har hästen mer energi över för att tramsa runt vid uppsittning när den står inne på nätterna. Jag har ibland märkt på min häst att han blir piggare av att vara inne på nätterna - antagligen slappnar de av mer inne, där de inte behöver stå och "spana efter rovdjur"!!!

Min erfarenhet från krånglande häst vid uppsittning, särskilt om de inte förekommit förut. I de fallen har det handlat om någon form av fysisk blockering, allt från trång sadel och felaktiga bett till rena smärtor vid just ridning.

Jag trodde det var sadeln sin fel, men har funnit ut at det nog bara är extra energi...

Jag gissar på att sadeln sitter illa och gör ont vid uppsittningen eftersom det då blir en stor snedbelastning. Ta ut en sadelinprovare som kan kontrollera saken. För att testa kan man ju börja sitta upp från en bänk eller så, utan att använda stiglädren, och se om hästen lugnar sig när sadeln inte snedbelastas.

eller barbacka? eller jobba från marken ? om hästen har ont är det kanske inte bra att rida med den sadeln, eller kanske inte alls :angel:

:D jag tjatar så mycket om barbacka och bomlöst här på forumet att jag tänkte jag skulle försöka låta bli just här... :crazy: men visst, jag skulle slängt sadeln åt skogen och ridit barbacka eller skaffat bomlös.. men det är ju min lilla åsikt ;) försökte bara tipsa om ett sätt att kolla om det är sadeln som orsakar krånglet vid själva uppsittningen, eller om det är en generell ovilja att ha ryttare på ryggen. Naturligtvis kan denna generella ovilja också stamma från en illasittande sadel, men man måste ju börja kolla nånstans :idea:
:banana:

ja nu förstår jag vad du menar. Jo det kan vara svårt att veta vart problemet sitter, man får ta uteslutningsmetoden.

Är hästen med på allt annat i ridningen eller är det bara vid uppsittning som det är problem?
Är den lydig och svarar på hjälper i andra sammanhang ?
Hur är den vid sadling?
Hur är den vid arbete på marken?

Han är mysig och enkel i all typ av hantering. Det är inga som helst problem att sadla och tränsa honom. Han är alltid pigg när vi rider ut flera tillsammans. Konstigt nog är han nu också mycket piggare och framåttänkande när jag rider ut ensam. Oftast med båda öron framåt eller med ett fram och ett mot mig.
Han är uppmärksam och lydig vid longering och markarbete,. Han älskar inte att gå i paddocken men vem gör det. Iallafall går han lydigt i paddocken, även om han inte har så mycket motor i sig just i paddocken.
Hittills har jag kämpat med uppsittningen ensam och han ger sig till slut och står helt stilla. I går tog jag hjälp av en person som stod vid motsatta bogen utan att röra honom och då stod han helt stilla när jag satte upp.
Men du kanske har rätt att det har något med sadeln att göra. Det bästa är kanske att anlita en sadelprovare som testar. Då får jag veta och slipper att fundera på den möjligheten.

Min islänning började gå vid uppsittningen när han varit riden i ca ett år och då byggt upp både muskler och kondition.
Han hade helt enkelt bråttom iväg och var för rastlös för att stå still.

Fortfarande, 11 år senare, så står han sällan still när just jag sitter upp.
Jag lärde mig sitta upp i farten istället för att ha honom att stå still. :D :angel:

Med detta sagt att det finns fler än en lösning till alla problem...

Men jag håller med de andra att man bör kontrollera så att inte hästen har ont någonstans och att sadeln sitter som den ska.

Självklart kan det ju handla om uppfostran, :angel: tydligen hade hästen förändrats i karaktär gällande uppsittning och då får man kanske ge sig ut på jakt. :D

Det är ju inte enbart negativt att hästen är sugen på att komma i väg, om den är pigg och glad i övrigt. Då är det bara att träna lite mer lydnad ställ hästen mot en vägg eller staket så att den inte kan gå framåt, det kanske har blivit en dålig vana bara. Du kan också börja vänja den vid att stå still och göra någon övning stilla stående innnan ni rider i väg så att han verkligen får vänta på din signal framåt, och inte tar initiativet själv. Hästar är ju lättlärda små varelser och tar i bland ut händelser i förskott. "Kyssa stigbygeln" (obs inte du utan hästen)är ju en övning som du kan göra. Nu kysser min häst villigt och gärna stigbygeln för hon vet att sen får hon gasa iväg... ;)

Hej!

Jag skulle väl kanske inte tippa att det har med sadeln att göra. Om han nu fungerat så bra vid uppsittnign innan, med samma sadel, så skulel det ju förvåna mig om något radikalt plötsligt hänt. nej, han har nog bara fått för sig något, och är piggare än vanligt!

Min häst står ALDRIG still när jag sitter upp, eftersom han har sadeltvång. Försöker någon hålla i honom blir allt bara värre. Så vad jag gör är att jag spänner sadelgjorden ett hål i taget, lugnt o fint, går med honom innan jag sitter upp, låter honom beta när jag sitter upp osv. Då går det mycket, mycket bättre.

men jag tror inte du behöver oroa dig faktiskt. bara var glad att han är ivirigare o piggare än vanligt! :)

/Maria o Muninn

Det som "radikalt plötsligen" kan ha hänt är ju att hästen ändrats i muskulaturen och att sadeln inte passar längre. Det är väl inte så konstigt..tycker du det? En häst kan ju växa ur en sadel på ett par månader... och det är väl oftast först när det gör riktigt jävla ont som de börjar hitta på saker som att gå iväg vid uppsittning.

Jag tycker att det verkar TROLIGARE att det är sadeln som sitter illa JUST pga att det uppkommit plötsligt. Om hästen är ung (som någon beskrev ovan) handlar det ju oftast om uppfostran...

Visst har han blivit mer musklad så jag skall låta sadelinprovaren komma och testa den saken. Att jag ändå ser
det mer som olydnad är att han gör samma sak om man sitter upp för att rida barbacka.
Det räcker att någon står en halvmeter från motsatta bog då står han nämligen still. Efter att ha provat detta ett antal gånger har jag testat att sitta upp utan hjälp och då är han fortfarande lika tramsig.
För övrigt fungerar han jättebra........

hmm..ja... det KAN ju bero på att hästen är van att det gör ont vid uppsittning och att han tramsar liksom i förbyggande syfte :crazy: sen KAN det ju också vara att den har ont i ryggen och att all ridning orsakar smärta...

ja.. det är inte lätt när de inte kan berätta... men som sagt.. sadelinprovare och massör/equiterapeut/liknande tror jag är en bra start :D

Jag tror ändå inte det är något att oroa sig så mycket för som många här verkar göra...

Om han nu har vant sig vid att det gör så ont så han inte vill ha upp en ryttare på ryggen, varför har det då kommit över en natt? Varför fungerar han som vanligt i ridning? Varför är han inte öm?

Klart man skall kolla sadeln, hästarna ändrar sig ju hela tiden, och fungerar det ändå inte så kan man ju kolla med massör t.ex.

Men att dra in hela artilleriet på en gång känns kanske lite övermaga?? :confused:

Enligt erfarenhet så brukar hästarna visa ömhet om man känner igenom ryggen rejält, om de har så ont....

Det kan hända att man uthärdar smärta till en viss gräns, sedan tycker man att det börjar bli för**igt och då börjar man göra väsen av sig och vilja träffa doktorn...

En för trång sadel stryper blodcirkulationen i hästens muskler, det kan då bli så att hästen domnar av efter en stund och inte känner smärtan vid ridning, men just vid uppsittning kan den alltså reagera. Jag är diplomerad sadelinprovare och jag har fått lära mig av mycket erfarna sadelinprovare att en för trång sadel väldigt ofta är orsaken till uppsittningsproblem, även om hästen fungerar normalt vid ridning. Och när det nu är så tycker jag att man först och främst ska se om hästen har några fysiska problem innan man börjar spekulera i lydnadsproblem och sånt. Alltför ofta lyssnar vi för dåligt på våra hästar, olydnad är förvånande ofta ett symptom på smärta. Och inte vill vi orsaka våra älskligar mer ont än nödvändigt??

Kalla mig fjanttant eller vad du vill, men våran ras är bland det ärligaste man får leta efter samt att de biter ihop även vid hög smärta.

Därför gäller det för ägaren att vara mycket lyhörd och inte nonchalera eventuella förändringar i hästens beteende, knepet är att hålla isär vad som är dumheter och vad som är rena förmedlingssignaler. Detta är mycket svårt, för att klara det krävs att man känner sin pålle väldigt väl.

Min pålla brukar tex kliva undan när jag skall sitta upp, om något felas med sadeln inte annars. Tex hade en vojlock vikt sig vid ett tillfälle, då stod hon inte still vid uppsittning. Dessa gånger som sadeln har blivit för trång, har samma signal dykt upp, hon kliver iväg och vill inte ha något på ryggen. Och dessa signaler har kommit från den ena dagen till den andra.

När hon hade ont i sin rygg, sprang hon fram när jag satt upp. När felet var åtgärdat, slutade detta och hon stod still som vanligt.

Sen en tid tillbaka står pållan konvalecent, pga erlichea. Att det var fel visade hon genom att vända och springa ifrån mig, när jag skulle hämta henne i hagen. Likaså vägrade hon att ta bettet i munnen, detta är något som inte har hänt tidigare då hon faktiskt har gjort tvärtom. Sprungit mig tillmötes i hagen, och överfallit bettet vid ridning. Detta är rena beteendeförändringar, och man bör fundera på vad som orsakar dessa.

Har du inte varit konsekvent i din hantering av din pålle, kan det ju naturligtvis vara ett anslag av övertagande i ledarskapet. Och det måste man också fundera på, men blunda INTE för beteendeförändringar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 918
Senast: gulakatten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 122
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10