Min lugna islandshästvallack står inte still när jag skall sitta upp. Han svänger runt med bakdelen, backar och går fram. Jag får jobba ett bra tag innan jag får honom att stå still. Detta har pågått en vecka och började samtidigt med att jag började ta in honom på kvällarna. Tidigare stod han ute dygnet runt. Jag vet inte om det har med det att göra eller om det bara är en tillfällighet att det hände samtidigt.
Eller testar han bara?
Jag har aldrig gett upp utan visar honom att detta inte är ok.
Ett tag var jag rädd att han har ont någonstans, men jag har inte hittat något som ömmar etc. När jag sedan rider är han som vanligt.
JAg har låtit honom stå några dagar för att se om det blev bättre, men det blev det inte.
Tacksam för tips
Jag tycker att det finns tre typer av orsaker;
1) Hästen testar dig
2) Hästen har ont
3) Hästen är rädd
Om vi börjar bakifrån;
3) Hästen är rädd, kanske bakskygg beroende på någon nyligen upplevd händelse tex i hagen som du säkert ej har sett.
2) Att en islandshäst har skitont kan ju för ögat se ut som den är lite "sådär". Väldigt stoiskt uppträdande. Jag har hittat islandshästar i hagen som såg ut att vara trötta men som var ett dygn från döden. Så att den har tillfälligt ont i ryggen tex är inte otroligt.
1) En häst som är framåt kan mycket väl börja uppfatta din uppsittning som "bra nu är det framåt som gäller". Att din uppsittning är klar är inte en lika tydlig signal som att du påbörjar din uppsittning. När min nordsvensk kom från travet fick jag helt enkelt samla ihop mig innan upsittning
för att sedan verkligen "sitta upp!" utan att hålla på & drittla med pisken, tyglar, fötter & fan och hans moster.
Men visst kan hästen testa dig. Ett par gånger i livet kommer en islandshäst visa trots (jag kommer inte ihåg vid vilka åldrar, kolla någon bok). Sen kan man själv gjort något dumt, tex ändrat någon rutin så att man försöker rida just när hästen förut fått kraftfoder, det brukar inte vara poppis. Och den ultimata floppen när man duddlat så mycket med hästen att hästens respekt för dig vacklar och den försöker ta över.
Som en väg ut kan man ju göra så här.
a) försöka tänka vad som kan ha ändrats i hästens vanor den senar tiden
b) ta bort bett, träns & sadel och arbeta från marken i nån bra grimma. Praktisera lydnadsträning. (start & stopp samt gå hit , gå dit samt stå still)
(jag brukar bara arbeta hit, sedan får andra ta det där med hänga över hästrygg (c) samt barbacka (d) & sadeltillpassning (e)
lycka till!