min häst har blivit smal

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Take It Or Live It
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 053
T

Take It Or Live It

mitt varm blods vallack har fullit ur en hel del o d tycker ja inte om. han äter en massa lusern nu men ja tycker inte d hjälper. kan inte så mycket om foder. så ja undrar nu om d finns något bra foder som innehåller en massa fett? har funderat på krafts grov,

Sv: min häst har blivit smal

olja innehåller ju bara energi, hur mkt grovfoder äter den ? Mitt varmblod föll oxå ur och han blev bättre på lusern och mer grovfoder.
Men är hästen mager, eller har den tappat alla muskler ??

vi har ett varmblod sto, och hon har också börjat magra, och vi har alltid fått höra av dem andra i stallet att just varmblod är en sån ras som går ner i vikt, men så är inte fallet utan det är fårn häst till häst.

men vi har i varje fall börjat med lusern ( hö form)
och så kör vi med korn korss och betfor.
och det verkar hjälpa tycker jag. och så klart att man håller igång dem så dem inte tappar muskler eller tappar apptiten.

så nu har våran häst gått upp i varje fall :D

nja han har stått i 4 veckor men han har inte tappat så mycket muskler, revbenen syns ganska väl på honom :( i hagen e lite svårt hur mycket han äter eftersom han går me två andra hästar men ca 3 kg morgon o middag iaf, kvällen får han mellen 4-5 kg hö

ca 10kg hö/dygn alltså,vad är värderna på höt ? har du kollat mask, och tänder ?

Öka grovfodergivan!
Har han fortfarande dåligt hull är det förmodligen dåliga värden av både energi och protein i fodret.

Just fett ska du inte ge för mycket av, hästar har svårt att bearbeta stora mängder fett. Du ökar hullet genom att öka både energi och proteinmängden.

Jag rekommenderar att du tar en analys och räknar ut en foderstat. Är det urusla värden behöver du komplettera med mer än bara lusern och man ska inte hålla på å mixtra själv när man inte vet vad som saknas.

d är inte analyserat tyvär :( för d e från två vallar o bonden hade inte gjort d heller. ska kolla mask nu i april tänkte ja. men han e fin o så i pälsen o i bajsen. tändera e fina på han.

Det där har jag hört från flera och tycker bara det är en dum bortförklaring, många verkar tro att man kan fodra en travare precis som ett halvblod.

varför skulle man inte kunna göra d?

Klart man KAN och självklart är det individen man får se till, men jag har stött på flera vars varmblod faller ur och de kan inte förstå varför, för deras halvblod åt ju verkligen inte så mycket mat etc.

Vad får hästen o äta mer än oanalyserat hö o Lusern? Hur mkt Lusern? 10kg hö är inte mkt för en stor häst, kan du öka på det?

Jag skulle kolla upp hästens tänder samt göra ett treckprov genom Kollamasken om jag hade en häst som fort tappade kilon.
Som flera redan skrivit är dessutom 10 kg inte särskilt mycket grovfoder, behöver hästen så ge den fri tillgång på grovfoder. Att du ger lusern är också bra eftersom det är proteinrikt. Det är svårt att ge generella råd när du inte har en analys men pröva att åtgärda genom att

-Kolla upp hästens tänder

-Gör ett treckprov, avmaska om det behövs och enligt rekommendation som du får på provsvaret i så fall

-Ge mer grovfoder, gärna fri tillgång, var uppmärksam med hur mycket hö hästen får i sig om dagen

-Fortsätt ge lusern, pröva att öka på givan och se vad som händer

-Om det fortfarande inte ger resultat pröva att komplettera med att ge t.ex. ett färdigfoder så som Krafft Rehab, Hippo Alfa eller Hestekrafft. Ev. kan du också ge olja, t.ex. vanlig majsolja

Senast ändrad:

Såg nu att du redan visste att hästen var okej i munnen, men fixa kolla masken i alla fall och åtgärda detta om det behövs, annars skulle ju inte en analys på grovfodret vara helt fel men nu är det ju så pass sent på säsongen så frågan är ju om det är lönt att göra en analys nu, ge i alla fall mer mat + ev. kraftfoder vid behov

okej, ja kolla masken och sen skulle jag ge lusern i sånnafall om du inte har någon analys. Lusernet räknas ju som grovfoder och proteinet tas inte alls upp lika fort som från kraftfoder. och överskott av protein från grovofder är inte farligt...

Det där har jag hört från flera och tycker bara det är en dum bortförklaring, många verkar tro att man kan fodra en travare precis som ett halvblod.

Men alla hästar fodras väl olika, jag har ett varmblod och det är då den hästen i stalllet som äter minst kraftfoder, viserligen har han störst grovofdergiva men endå. Sen spelar ju storlek och temperament mkt in i utfodringen. Jag har aldrig hört att varmblod (ridhästar) skulle behöva mera kraftfoder än ett halvblod.... Mitt varmblod äter ca.20 kg hösilage, fri tillgång i hagen och 10 kg på kvällen (får han mer på kvällen äter han inte upp allt)+ 0.3 kg kra**T protein per dag. och nu ser han fin ut han har återhämtat sig efter att han fick proteinbrist och har lite mage nu + muskler ;)

jag tycker också att det är en dum bortförklarning att det är hela rasen som går ner i vikt. men som sagt det är från häst till häst.
ett halvblod kan ju även vara lika svårfödd som ett varmblod så det är ju inte rasen som avgör det ju.

men varmblod räknas som normalfödd ras.
men vissa har ju svårare en andra, lika så med alla raser.

mitt varm blods vallack har fullit ur en hel del o d tycker ja inte om. han äter en massa lusern nu men ja tycker inte d hjälper. kan inte så mycket om foder. så ja undrar nu om d finns något bra foder som innehåller en massa fett? har funderat på krafts grov,

Efter att just ha pratat med veterinären (lite i samma ämne... se mina trådar) - inser jag att jag först och främst behöver ha lite tålamod.

Öka främst på grovfodret (hur mycket lusern ger du, kan han äta mer vanligt hö/silage istället?) - och sedan VÄNTA.
Veterinären föreslog ett foto nu, och sedan jämföra med nytt foto om 4 veckor. Då bör man se skillnaden (vilket man - dvs jag - ju ville se "direkt" *s*)

Det första jag tänker på är att fråga hur mycket är "massa lusern"? Ofta ger man på tok för lite, när det gäller pellets är 16-20 dl ett kilo, och hackad strå är det väldigt många liter, du måste väga för att veta att du ger tillräckligt. Ge åtminstone ett par kilo om dagen. (blöt upp om du ger pellets!)

Det brukar vara effektivt att röra ner 2-3 dl olja i fodret, fördelat på alla mål. Ger snabbt tillbaka fettlagret under huden. Kornkross är också bra.

Men framförallt, se till så hästen inte står utan mat för långa stunder under dagen, och ge helst ett par kilo hö till!

Jag hade ökat högivan till minst det dubbla, helst fri tillgång, 10 kilo är lite till en stor häst, det är vad min korsningsponny på 145 cm äter som minst på en dag.

Hur mycket är mycket lucern för dej?

3-4 kilo/dag (pellets) behöver han nog minst om du ska se skillnad, det kan vara lättare att ge pellets än strå annars kanske han inte orkar äta upp.

Ge lite olja, börja med 0,5 dl/dag och öka till 2 dl sakta under en två veckors period men håll koll, de kan bli lösa i magen av olja, då får du sluta ge det för då tillgodo gör han sig inte oljan.
Man ska vara försiktig med olja till riktigt magra hästar så är han det så ge inte olja alls.

Efter fyra veckor bör du se skillnad, om inte så börja ge kornkross, samma där börja försiktigt och öka sakta.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 511
Senast: Bulldoozer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 262
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka