Om hästen är tjurig och inte vill lyssna, går emot och är allmänt jobbig, vad ska man göra då sitta och bara nöta med en lätt skänkel som hästen skiter i? Typ Snälla litte hästen gör inte så mamma tycker inte om det?
Eller är det bättre att säga Nej. Så gör vi inte, lyssna.
Om man har en bra relation till sin häst räcker det med att FRÅGA, för hästen vill gärna samarbeta och gör så gott den kan!
Om relationen med hästen baseras på samarbeta, kommunikation och ömsesidig respekt och kärlek så finns inte behovet av fysisk bestraffning och tvång för att den inte lyder. En häst som litar på och har en god kommunikation med sin ryttare kommer göra så gott den kan för att förstå och utföra det du ber den om. Hästar är flockdjur och att samarbeta är helt avgörande för flockens överlevnad. Det ligger i hästens natur att vilja samarbeta med människor.
Att du känner att du måste säga till och bestraffa din häst i träningen för att den ska lyda dig visar bara att ni har ett såpass dåligt förhållande att hästen inte vill samarbeta med dig eller inte kan pga fysiska eller psykiska orsaker. Eller att du har förklarat dåligt så att den inte förstår vad du vill den ska göra.
I en total krissituation där det är fara för ditt eller hästens liv och hälsa kan det behövas att "väcka upp hästen". Typ ni står mitt i vägen och en lastbil kommer, ni kommer bli påkörda om hästen inte flyttar sig. Då kanske man får sparka till den eller smälla til med spöt. För att berga livet.
Men i en vanlig tränings/tävlingssituation är det aldrig okej att slå eller sparka hästen bara för att den inte gör som du hade tänkt. Det är ungefär det samma som att slå ett litet barn för att barnet inte ritade det du sa.
Det man ska göra istället för att bestraffa olydnad i ridningen är att fråga sig:
Kan hästen fysisk och psykisk utföra det jag ber om? Tex har den ont, är den tillräckligt stark i kroppen, är den spänd och orolig eller kanske tom väldigt rädd?
Förklarade jag uppgiften på ett sätt som hästen kan förstå?
Tycker hästen arbetet är kul? Om inte, hur ska jag motivera hästen att tycka det är roligt?
Ledstjärnan måste hela vägen vara att hästen frivilligt väljer att samarbeta med oss för att den tycker det är bra. Inte att den ska göra som vi säger av rädsla för att få stryk.