Min häst ger mig fingret

Status
Stängd för vidare inlägg.
Situationen som beskrivs i TS handlade inte om en häst i sken mot en högtrafikerad motorväg.

Och inte heller uppfattar jag det som Ts gillar att verken ha använt sporrar på det sättet eller ha något behov av det. Utan frågar helt sonika på allvetande Buke om vad som kan göras.

Som sagt ut och galoppera o skog, lätta på kraven, rid annan träning, vila finns mycket man kan göra.Dock tror jag alla nån gång använder förstärkande hjälper.Tex man har ridit in en unghäst som inte tar den framdrivande skänkel då kan jag lägga på ett spö en gång för att tydliggöra vad jag vill dvs framåt!Det är inget hårt upprepande slag men en förtydligande och givetvis får den beröm när den går framåt.

Vad gör en annan häst när den säger till en annan vad som inte är ok, sparkar och biter. Hästar går inte sönder om du måste ta i. En häst väger mycker mer än vad jag gör så vad jag tycker är ett hårt slag med handen tycker den är typ Ojdå ville du nåt?

Gör jag det med en hund eller katt lär den få ont. Det går ju inte att jämföra.
Seriöst?!?
Titta lite på hur hästar beter sig, det är extremt sällan som dom sparkar eller biter varandra. Hästar är vänliga djur med ett välutvecklat kroppsspråk, dom använder inte våld i onödan (i motsats till människor). Och tror du verkligen inte på riktigt att det gör ont på en häst bara för att den är stor?
Det var det dummaste jag har läst på länge.
:(
Otroligt sorgligt synsätt.

Seriöst?!?
Titta lite på hur hästar beter sig, det är extremt sällan som dom sparkar eller biter varandra. Hästar är vänliga djur med ett välutvecklat kroppsspråk, dom använder inte våld i onödan (i motsats till människor). Och tror du verkligen inte på riktigt att det gör ont på en häst bara för att den är stor?
Det var det dummaste jag har läst på länge.
:(
Otroligt sorgligt synsätt.

Otroligt sorgligt? Att jag inte är okej med att min häst går över mig? Eller att jag vill ha en säker häst att rida?
Du får nog gå ut och titta själv om du aldrig sett en häst sparka eller bita en annan häst. Dock ska det nämnas att det är den sista utvägen för hästen, liksom mig själv. Om jag red och min häst började bråka, tex gå till andra sidan vägen utan att jag bett om det, öka takt eller liknande du vet förstås vad jag menar så du behöver inte vrida och vända på det, en små sak helt enkelt. Så börjar jag ju inte piska eller sparka med en gång, det är en sista utväg jag aldrig vill behöva ta.
Först säger jag till lätt att Nej, så här gör vi, med säte och röst. Lyssnar inte hästen så får jag ta i mer med skänkel, som går över i skänkel plus bett/övrigt huvudlag.

Jag är ingen djurmisshandlare det känns löjligt att ens behöva skriva det här, i en tråd det en vilsen hästälskare frågar om hjälp. Jag hatar att ta i hårt i en häst, men det är mildare än att konstant behöva ha en disskution med hästen om vad ska göras.
Min häst vet att jag bestämmer fart, gångart, vilken sida vi går på, när vi stannar och när hon kan springa och släppa ut sig, men även om jag låter henne släppa ut i lång gallopp så vet hon att man ändå lyssnar när jag säger Det räcker nu.

Om jag har en häst jag inte känner lyssnar på mig, så rider jag inte den. Då jobbar jag från grunden och får fram trygghet i oss båda innan jag rider, typ promenad i grimma, mysa i boxen, klia i hagen, liksom bara finnas med henne jämt.

Vad mina ''regler'' för hur en häst ska uppföra sig och vad dina ''regler'' är verkar vara olika men bara för det är det inte ok att säga att någon är sorglig bara för att ni inte har samma synsätt.

Och som jag skrev tidigare använder jag inte sporrar och rek det inte iheller men det är ju upp till var och en ;)

Jag använder inte heller sporrar, eller spö. Jag är inget fan av bett, eller sadel, eller tyglar.
Jag strävar efter att kunna rida i halsring, på mina villkor.

Men jag vill ändå ha en lydig häst som går i form när jag ber om det och lyssnar på mina signaler. Tyvärr kom jag aldrig dit med min ängla häst.

Om hästen är tjurig och inte vill lyssna, går emot och är allmänt jobbig, vad ska man göra då sitta och bara nöta med en lätt skänkel som hästen skiter i? Typ Snälla litte hästen gör inte så mamma tycker inte om det?
Eller är det bättre att säga Nej. Så gör vi inte, lyssna.
Nej, man frågar sig själv varför hästen inte "lyssnar". Oftast förstår den inte, otroligt vanligt bland unghästar "konstigt nog".
Sen backar man och gör om/lär om igen tills det sitter. Man straffar inte hästen, man behöver inte slå den, man behöver inte piska den osv. Man behöver inte ha bråttom i utbildningen. Att ge hästen en ordentlig och tydlig utbildning i dess egen takt ger så mycket mer tillbaka än att slå den framåt tills den lär sig saker för att undvika obehag och smärta orsakat av sin ryttare.

Nej, man frågar sig själv varför hästen inte "lyssnar". Oftast förstår den inte, otroligt vanligt bland unghästar "konstigt nog".
Sen backar man och gör om/lär om igen tills det sitter. Man straffar inte hästen, man behöver inte slå den, man behöver inte piska den osv. Man behöver inte ha bråttom i utbildningen. Att ge hästen en ordentlig och tydlig utbildning i dess egen takt ger så mycket mer tillbaka än att slå den framåt tills den lär sig saker för att undvika obehag och smärta orsakat av sin ryttare.

Jag rider inte unghästar. Den hästen jag pratar om var 20 år. Otroligt tuff i huvudet och ger man henne fingret tog hon hela armen, hon behövde starka linjer.

Om hästen gör något jag inte bett om, ett fel. Rättar jag det. Gör den det samma felet igen, kollar jag igenom den så att allt är okej med kroppen utrustning och med min ridning.

Jag rider inte unghästar. Den hästen jag pratar om var 20 år. Otroligt tuff i huvudet och ger man henne fingret tog hon hela armen, hon behövde starka linjer.

Om hästen gör något jag inte bett om, ett fel. Rättar jag det. Gör den det samma felet igen, kollar jag igenom den så att allt är okej med kroppen utrustning och med min ridning.

Kort svar som innefattar det första du citerade.

Om min häst inte gör det jag ber om så kollar jag vad Jag gör för fel som ber honom om fel sak. Extremt FÅ människor har sådan kroppskontroll på marken o på ryggen att de inte skickar ut (skriver inte ens dubbla) MASSVIS med signaler konstant. Hästen jobbar redan hårt med att sålla för att vi ska ha rätt trevligt umgänge, varje stund med oss. Då tycker jag det är att grovt missbruka hästens natur och förtroende utan att ens först reflektera över vad man själv egentligen ber om.

Hästar gör ALDRIG fel. De agerar utifrån vad vi lägger på dem just nu och utifrån vad de tolkar samma signaler gett dem för respons tidigare. Sedan är det vårt problem om det inte är vad vi önskade.

En unghäst som stappar gasen inne på banan är ju inte helt ovanligt. Är det en engångsföreteelse hade jag nog tagit vintervila alt. brejk med tävlandet och ridit ut enbart en period. Lagt ner träningen och lallat för att sedan ta nya tag.

Händer det fler gånger hade jag utgått från att något är fel och börjat utreda först hemma och sedan med veterinärhjälp.

Idag var jag och tävlade med mitt femåriga sto. Även om hon är rätt hård i skallen och gärna vill ta herraväldet så är hon oftast bussig och gör sitt bästa, men idag for fan i henne, Det kändes som hon gav mig fingret hela tiden. Framridningen gick rätt hyfsat men sen inne på banan...ju mer jag drev desto segare blev hon, disträ och ofokuserad.När det var dags för mellangaloppen då hade hon retat upp mig riktigt ordentligt så jag tryckte sporrarna i sidan på henne. Hon svarade med en rejäl bakutspark så jag utgick. Efteråt såg hon sig triumferande omkring, med en min "här är det jag som bestämmer". Men vad tusan gör man i en sån här situation, nåt spö hade jag ju inte så jag kunde daska till henne, och då hade det kanske bara blivit ännu värre...Nån brunst har jag inte heller noterat.

Har du utrustning du bara använder vid tävling? Om använd till vardags också så det inte blir oj oj nu kom de tränset på som exempel. Sen är det en unghäst o 13 ? Starter på hur lång tid? Kandke dags för lite vila el annat som det står i trådarna innan.

En unghäst som stappar gasen inne på banan är ju inte helt ovanligt. Är det en engångsföreteelse hade jag nog tagit vintervila alt. brejk med tävlandet och ridit ut enbart en period. Lagt ner träningen och lallat för att sedan ta nya tag.

Händer det fler gånger hade jag utgått från att något är fel och börjat utreda först hemma och sedan med veterinärhjälp.

Jag hade agerat likadanat. En olydnad sådär hade jag inte brytt mig om att åka till klinik och udersöka hästen för. Däremot om det upprepas. Då hade jag kollat den. Det låter som om hästen det handlar om i tråden bara fick lite nog och behöver få göra lite annat en period.

Ja jösses vilka märkliga reaktioner mitt inlägg gett. Jag läser om hur jag tuktar min häst med slag sparkar, ja utmålas som en djurplågare. Nåväl, finns ju en och annansom förstått grejen så jag tackar för de svaren. I övrigt har jag lovat mig själv att aldrig mer göra ett inlägg i detta forum för resterande fårskallar.

Jag hade agerat likadanat. En olydnad sådär hade jag inte brytt mig om att åka till klinik och udersöka hästen för. Däremot om det upprepas. Då hade jag kollat den. Det låter som om hästen det handlar om i tråden bara fick lite nog och behöver få göra lite annat en period.
Tack för ett av få vettiga svar!

I övrigt har jag lovat mig själv att aldrig mer göra ett inlägg i detta forum för resterande fårskallar.

Är du förvånad över reaktionerna när du sätter en sån rubrik och dessutom anser att hästen har retat upp dig för att den inte gör som du vill? Isåfall är det nog en klok idé att inte skapa några fler trådar för det är få som blir speciellt välvilligt inställda till någon som uttrycker sig så om sin häst.

Nu jobbar jag som hundtränare, men min utbildning inom hund har verkligen gjort mig till en mer förstående hästägare. En kommentar som jag ofta hör är:
-Han lyssnar inte.
Då brukar jag svara:
-Han hör i runda slängar tolv gånger bättre än du, så då är ju frågan om du har nåt vettigt att säga.

Tänk så annorlunda den här tråden hade kunnat bli om frågan hade ställts på ett annat sätt. Grundproblemet här är ju att hästen dör inne på banan. Hade ts skrivit så här: "Min häst är normalt arbetsvillig men hon tappar bjudningen och blir seg inne på tävlingsbanan. Det är väldigt frustrerande så hur löser jag det på ett bra sätt?"
Jag lovar att tonen och innehållet i svaren hade sett väldigt annorlunda ut och varit mycket mer konstruktiva.

Fast det kändes ju inte direkt som en produktiv lösning efter som att hästen inte svarade på hjälpen.

På tävling vill jag inte behöva utbilda hästen, det ska vara gjort hemma. Sen med en unghäst går det såklart inte klockrent för de är under utbildning. Men den ska ha förutsättningarna för att lyckas. Placering är inte det viktiga utan att hästen går stadigt.

Sen tycker jag att det är ett konstigt sätt att se på situationen att hästen skulle känna triumf över att du avbröt.

Många kända nationella och internationella ryttare, väljer att klappa om sin unghäst och avbryta ritten i stället om de är ute på tävling och hästen talar om att benen stumnar, eller att något inte stämmer för dagen. Samt åker hem med hästen och ger den ett par veckors "semester" från hårdare träning/tävling.

Varför ska inte det också kunna gälla "oss Svensson" också?

Det betyder inte att hästen lyfter hoven bakom ryggen på oss och håller hoven framför mulen och asgarvar åt oss. "Ha, jag lurade henne/honom IGEN..."

Med vänliga hälsningar

IngelaH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka