Seriöst?!?
Titta lite på hur hästar beter sig, det är extremt sällan som dom sparkar eller biter varandra. Hästar är vänliga djur med ett välutvecklat kroppsspråk, dom använder inte våld i onödan (i motsats till människor). Och tror du verkligen inte på riktigt att det gör ont på en häst bara för att den är stor?
Det var det dummaste jag har läst på länge.
Otroligt sorgligt synsätt.
Otroligt sorgligt? Att jag inte är okej med att min häst går över mig? Eller att jag vill ha en säker häst att rida?
Du får nog gå ut och titta själv om du aldrig sett en häst sparka eller bita en annan häst. Dock ska det nämnas att det är den sista utvägen för hästen, liksom mig själv. Om jag red och min häst började bråka, tex gå till andra sidan vägen utan att jag bett om det, öka takt eller liknande du vet förstås vad jag menar så du behöver inte vrida och vända på det, en små sak helt enkelt. Så börjar jag ju inte piska eller sparka med en gång, det är en sista utväg jag aldrig vill behöva ta.
Först säger jag till lätt att Nej, så här gör vi, med säte och röst. Lyssnar inte hästen så får jag ta i mer med skänkel, som går över i skänkel plus bett/övrigt huvudlag.
Jag är ingen djurmisshandlare det känns löjligt att ens behöva skriva det här, i en tråd det en vilsen hästälskare frågar om hjälp. Jag hatar att ta i hårt i en häst, men det är mildare än att konstant behöva ha en disskution med hästen om vad ska göras.
Min häst vet att jag bestämmer fart, gångart, vilken sida vi går på, när vi stannar och när hon kan springa och släppa ut sig, men även om jag låter henne släppa ut i lång gallopp så vet hon att man ändå lyssnar när jag säger Det räcker nu.
Om jag har en häst jag inte känner lyssnar på mig, så rider jag inte den. Då jobbar jag från grunden och får fram trygghet i oss båda innan jag rider, typ promenad i grimma, mysa i boxen, klia i hagen, liksom bara finnas med henne jämt.
Vad mina ''regler'' för hur en häst ska uppföra sig och vad dina ''regler'' är verkar vara olika men bara för det är det inte ok att säga att någon är sorglig bara för att ni inte har samma synsätt.