Tränare för en second opinion och om inte "vila" (minskad "press" på träningen och skogspromenader) och hjälp av tränare hjälper så skulle jag fortsätta till...
Veterinär/ klinik
Hästtandläkare
Equiterapeut/Kiropraktor som samarbetar med veterinär/klinik och hovslagare
Med vänlig hälsning
IngelaH
Vad gör du den dagen då korrigering/bestraffning med fysiska medel inte fungerar?
Hästen väger högst troligt ganska mycket mer än dig.
Och ska man se till hur hästarna själva flyttar runt på varann är det oftast med väldigt små signaler.
Är det något som inte fungerar ska man nog backa bandet och fråga sig varför det inte fungerar, bryta ner momentet i mindre bitar. För att hästen ska få chans att lyckas.
Så om din häst går på dig och bufflar med dig, tex kliar sig på dig(något som inte är ok med mig).
Tar du då in vet, tankläkare och Equiterapuet?
Eller om hästen stannar mitt på vägen och bara vill inte gå över vattenpölen?
Ni tränade på vad exakt? Eftersom hästen är en häst så finns inte vokabulär som "jag gjorde fel" i deras hjärna. Det finns stimuli-respons. Så nej, din häst vet inte vad den har gjort för fel, den har bara uppträtt och betett sig som häst inget annat. Om min häst tuggar på boxväggen och jag stör beteendet så "vet inte hästen att den gör fel" Om man inte ska tugga på väggar, vad ska man ha dem till då?
Om min häst inte gör såsom jag tror att jag tränat den till t ex den står inte still när jag sitter upp. Så tänker inte hästen "jag ska egentligen stå still, men jag tror jag går en sväng". Utan den har inte bättre inlärning än att ibland så lyckas vi med stillaståendet ibland inte.
Så vad exakt är det din häst gör som den vet att "det är fel"?
Jag tänker ofta: "F*n vad jag är dålig på att förklara så min häst förstår." Men jag har nog aldrig tänkt: "Han gör fel"
Tex klia sig på mig, det visste hon att man inte gör med mig. Då höjer jag rösten och säger nej, funkar inte det knuffar jag undan hästen och hon får inget mer gos.
Min höst fattade också att min inte biter på väggar för det tillrätta visade jag genom att höjsa rösten och säga Nej. bet hon fortfarande så knuffade jag undan huvudet på hene från väggen. Sen fattade hon. Det funkade på min höst, inte säkert det gör på din.
Enda gången jag varit tvungen att riktigt daska till henne var när hon hållde på att gå rätt över mig i trav. Livsfarligt. Sen sket hon att gå över mig en enda gång efteråt också.
Vi tränade att gå i grimskaft utan att dra iväg, vi gjorde cirklar nästan varje steg i början så att hon automatiskt hamnade efter mig. Hästen på häger sida göra en cirkel åt väanter håll. du fattar.
Sen efter ett år av tränaning kunde vi jogga tillsammans ute i skogsvägar utan att ha grimskaft på.
Vi hade också perioder då jag inte kunde framföra vad jag ville att hon skulle göra, d tog jag hjälp av tränare som hjälpte mig och visa på vilket sätt jag ska visa hästen vad jag vill den ska göra/inte göra.
Ja, varför är det okej att slå och sparka en häst när samma beteende mot en hund skulle klassas som djurmisshandel?
Hästar protesterar aldrig för att de är ondsinnade djur som vill jävlas med ryttaren. Djur tänker inte på det sättet. Den här hästen försöker med alla medel att berätta att hon inte är nöjd och att något är fel. Kanske har hon ont, är trött eller tycker att ryttaren är för hårdhänt. 13 startar på en 5 åring är mycket. Dags att ge henne ledigt.
Måste det vara något fel? En häst kan bara ha en bus dag då allt är roligt och den bara vill boka och hoppa runt och springa fort, har det aldrig hänt dig? Iallafall att en häst bockar är inte ok med mig, jag är ingen trygg ryttare och jag blir faktiskt rädd av bockningar även om det är för att hösten är glad. Bocka kan den göra i hagen/paddocken när jag inte sitter på.
Jag har klämt till min häst när hon inte ville över en vattenpöl på vägen, vänder du bara på klacken och går hem med hästen då? Jag vill jätte gärna höra hur ditt sätt att korrigera skiljer sig från mitt. Allstå jag går från, säte-röst-skänkel-förstärkt skänkel med röst. Hur gör du? Och vad är det jag gör som klassas som misshandel? Jag är genuint intresserad.
Jag är inte van unghästar och jag tävlar inte heller, men ja det låter mycket. Dock känns det inte ok när TS som känner sig vilsen och frågar om råd vad hen ska göra blir anklagad som djurmisshandlare.
Kanske har TS pressat den hästen för hårt, det vet jag inte.
Klämma till med skänkeln är för mig just vad det låter som ett lätt tryck som släpps igen, ingen upprepad ponnyspark. Förstärkt röst menar inte att jag sitter och skriker åt hästen bara att jag låter betsämd, som till ett barn.