Min häst går inte att hämta in från hagen.

M

Mrspaige

Min häst har sen jag började hos henne som medryttare vart svår att få in från hagen och jag är rätt säker på att hon har blivit slagen och illa behandlad för hon litar inte på folk och reagerar jättemycket på för snabba rörelser. Jag har kommit så långt att jag får hämta in henne ur grushagen och andra oxå men ibland får hon för sig att inte vilja komma in, som i vintras då kunde bara jag släppa in och ut henne men de är bättre nu igen. Nu när hon har börjat släppas halv dagar i gräshagen så vill hon inte komma in om man inte tar henne sist då, antagligen för att hon har det för bra eller för att hon inte har tillräckligt med respekt för mig. Jag vet inte hur jag ska göra för att enklast träna bort de här, för jag vill ju ha en harmonisk häst som jag och andra kan få in närsomhelst. Någon som har erfarenhet av det här och har några bra råd? Tacksam för alla idéer :)

Sv: Min häst går inte att hämta in från hagen.

Det är alltid bra att stärka samarbetet mellan dig och hästen genom att arbeta mycket från marken, kolla om det finns någon duktig tränare i närheten som kan hjälpa dig. I det "akuta" skedet, man MÅSTE ju kunna få tag i sin häst brukar mutor funka, dvs ha alltid med något jättegott med till hästen när du ska hämta den, så att den lär sig att det är roligt att bli hämtad. Men på lång sikt så måste du jobba med grundproblemet, min häst kunde vara rätt dryg och gå iväg när jag skulle hämta henne i hagen om det fanns gräs förut men efter att jag arbetat henne från marken hela vintern eftersom jag inte haft någon passande sadel har hon blivit mycket bättre :)

hästen behöver absolut inte varit misshandlad eller vanvårdad. Ibland så vill de helt enkelt vara kvar i gräset med kompisarna.
Mutor är det som brukar fungera bäst för att stävja problemet.

Min häst har sen jag började hos henne som medryttare vart svår att få in från hagen och jag är rätt säker på att hon har blivit slagen och illa behandlad för hon litar inte på folk och reagerar jättemycket på för snabba rörelser.

Man ska visserligen inte ha för hastiga rörelser kring hästar, så det behöver ju inte betyda att hon varit illa behandlad.. Så kanske något att tänka på i fortsättningen.

Sedan har du ju fått bra råd tidigare i tråden :)

Lycka till

Skriver under på det. :)

När jag red min medryttarhäst så fick hon alltid godis när jag skulle hämta henne. Tillslut så kom hon galopperande från längst ner i sommarhagen när jag ropade. :love:

Jag vet en hel bunt hästar som är rädda för häftiga och snabba rörelser, anledningen till det är att de är vana vid lugna personer som inte använder häftiga och stora rörelser.

Vill hästen inte komma in beror det väl oftast på att det är trevligare ute, lägg om träningen och se till att det händer trevliga och roliga saker när hästen kommer till dig.

håller med alla andra här uppe, börjar lite smått med att ha med godis och lägg om träningen, hitta på en masa roliga grejer med din häst och markarbeta hästen och gå lite då och då med godis i hagen och locka den .. för om du stärker bandet med hästen och samtidigt lägger om träning och variera den så mycket som möjligt så kommer den att vilja vara med dig UTAN GODIS :D en lycka som alla tycker om. i hagen så kan du goooosa med den mer kom både med och utan grimskaftet så lurar du den lite med, och gosa mycket med den för de tycker hästarna om, man ska ALLTID vara lugn bland hästarna för de smittas av och då har du en lugn häst, lycka till :D:D

hästen behöver absolut inte varit misshandlad eller vanvårdad. Ibland så vill de helt enkelt vara kvar i gräset med kompisarna.
Mutor är det som brukar fungera bäst för att stävja problemet.

Fast nu var ju inte problemet enbart när hon går i sommarhage och betar utan jag uppfattar det som att hästen är rädd för hastiga rörelser i grushage, och jag fick även uppfattningen av att hästen är rädd för det samma vid all hantering, även i stallet.

Därmed inte sagt att hästen verkligen har varit misshandlad eller vanskött hos tidigare ägare (antar jag att TS menar, annars skulle TS se om hästen var vanskött).
Vissa hästar har människor tippat runt på tå för mycket på. (rimmar fint).
En häst ska inte vara rädd för rörelser, det ska människan ha vant den vid, även om människorna i allmänhet inte är så stora och burdusa i sina rörelser. Alla som hanterar hästen kommer inte at vara lika timida. Har man en häst som är rädd för hastiga rörelser så går det att träna bort. Men ska människan ge sig på en sådan sak ska den veta vad den gör å andra sidan. Annars kan det bli helt fel.

Det som kan tyda på att hästen har varit misshandlad är tex att den blir extremt rädd (utöver det normala) när människor blir arga och skriker/visar ilska även om de inte är nära och ilskan inte är riktad mot hästen eller att den blir livrädd för spön bara de visas upp.

Senast ändrad:

Ta hjälp av en tränare i hästhantering och hästbeteende. Även kallat "NH" i vissa fall.

Ett tips är att avdramatisera att du är i hagen.
Jag gissar på att du i dagsläge är i hagen för att ta in hästen vilket innebär att hästen ser dig och vet att den ska in.
Om arbetet då är tråkigt så är det en motivation till att inte komma.

Spendera tid i hagen där du inte tar in hästen. Ha med dig grimskaft varje gång men ta inte in henne alla gånger.
Spendera en timme i taget i hagen, och bara gosa och mys. Passa på att vara social nu när det är betestid och promenera runt efter henne i hagen medans hon är lös och får beta. Följ efter henne, inte rakt bakom utan snett vid sidan om en bit ifrån och uppför dig som en häst som skulle betat med henne. Du behöver inte krypa runt på alla fyra och äta gräs, bara följr med henne, härma hennes avslappnade gång och sitt ner ibland (utom sparkavstånd) när hon betar. Passa på att ta med en ljudbok och lyssna på. Njut av sommaren.

Skall tillägga att min 5 åring när han föddes var väldigt rädd för Allt. Människor, saker, ljud.

Men jag såg till att det blev vardagshantering på honom direkt från början. Tyvär hade jag skadat ryggen (komprimerade kotor pga avfallning, det tog runt 2 år att bli bra igen) bara dagen efter att han fötts så mycket hjälp fick jag av min syster och min dåvarande skötare.

Såhär rädd är han numera för saker:

Unghästen som 2 åring (för 3 år sedan)
http://www.youtube.com/watch?v=7RTqdiXByjE

I vintras (rätt kort men kan ses att han inte blir rädd det minsta).
http://www.youtube.com/watch?v=JaBYshw11jM

en häst jag tog hand om var precis likadan. Men han var så för att han inte ville gå ifrån sin kompis. Så det tog minst en timme för mig att få in honom, om det ens gick alls.
Men som sagt, stärk banden mellan er och som alla andra säger, testa med godis o lite?

Mitt tips, utöver alla andras. Tänk alltid positivt! Hästen gör oftast det du förväntar dig av den, alltså kommer den inte in om du förväntar dig att allt går som vanligt.

Senast ändrad:

För det första så tror jag inte att hästen blivit illa behandlad något. Kan vara så att antingen är hästen känslig för hastiga rörelser eller så kan det vara så att hästen varit lite små svår fångad redan ifrån unghäst stadiet och att man inte har varit tillräckligt kunnig fr att träna bort beteendet hos hästen, och så har hästen helt ennkelt lärt sig och befäst det.

Vi har en häst i stallet som i princip ingen får in.. ägaren vägrar låta hästen ha grimma i hagen och det går verkligen inte att lura den där hästen, han är smart och 22år. -han vet hur han ska göra för att inte bli fångad. funkar heller inte med mutor.
Men jag tog hand om honom några dagar och jag fick in honom.. jag lyckades "knäcka koden".

Första gången så var det en evig jakt. Jag jagade runt honom och till slut stannade han några sekunder och jag fick grimskaftet runt halsen på honom.. då kände han sig fångad. Så då var det bara att sätta på honom grimman. Direkt när grimman var på så fikck han godis. Sen tog jag av grimman, statte på den, gav honom godis, tog av den, satte på grimman och gav honom godis. Gjorde det ca 3gånger..
Dagen efter var han lite misstänksam när jag kom till hagen men lät sig ändå bli fångad, jag gjorde samma sak igen som dagen innan..
Den tredje dagen jag skulle hämta honom så kom han fram till mig och lät mig sätta på grimman.
När jag hämtar honom så får han alltid lite godis precis när han blir fångad.

Tanken jag hade med det var att det ska vara trevligt att få på sig grimman,-vilket det blir om man får godis!
Jag tog av honom grimman direkt efter för att visa honom att på med grimman betyder inte bara jobb, OCH även för att överraska honom. Han är van att bli fastbunden i stallet eller att få gå in i boxen efter han blivit fångad, men nu helt plötsligt tog jag bara av den! -trevligt tyckte han.

Något jag också gjort är att klappa på honom lite ibland i hagen .. bara göra det trevligt för honom att vara bland oss människor.

Har även testat en gång att inte lossas om honom och att ge hans hagkompis godis och pysslat om denne. -Det tog inte lång tid innan min svårfångade vän också ville vara med oss.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama