Sv: Min häst går inte att hämta in från hagen.
För det första så tror jag inte att hästen blivit illa behandlad något. Kan vara så att antingen är hästen känslig för hastiga rörelser eller så kan det vara så att hästen varit lite små svår fångad redan ifrån unghäst stadiet och att man inte har varit tillräckligt kunnig fr att träna bort beteendet hos hästen, och så har hästen helt ennkelt lärt sig och befäst det.
Vi har en häst i stallet som i princip ingen får in.. ägaren vägrar låta hästen ha grimma i hagen och det går verkligen inte att lura den där hästen, han är smart och 22år. -han vet hur han ska göra för att inte bli fångad. funkar heller inte med mutor.
Men jag tog hand om honom några dagar och jag fick in honom.. jag lyckades "knäcka koden".
Första gången så var det en evig jakt. Jag jagade runt honom och till slut stannade han några sekunder och jag fick grimskaftet runt halsen på honom.. då kände han sig fångad. Så då var det bara att sätta på honom grimman. Direkt när grimman var på så fikck han godis. Sen tog jag av grimman, statte på den, gav honom godis, tog av den, satte på grimman och gav honom godis. Gjorde det ca 3gånger..
Dagen efter var han lite misstänksam när jag kom till hagen men lät sig ändå bli fångad, jag gjorde samma sak igen som dagen innan..
Den tredje dagen jag skulle hämta honom så kom han fram till mig och lät mig sätta på grimman.
När jag hämtar honom så får han alltid lite godis precis när han blir fångad.
Tanken jag hade med det var att det ska vara trevligt att få på sig grimman,-vilket det blir om man får godis!
Jag tog av honom grimman direkt efter för att visa honom att på med grimman betyder inte bara jobb, OCH även för att överraska honom. Han är van att bli fastbunden i stallet eller att få gå in i boxen efter han blivit fångad, men nu helt plötsligt tog jag bara av den! -trevligt tyckte han.
Något jag också gjort är att klappa på honom lite ibland i hagen .. bara göra det trevligt för honom att vara bland oss människor.
Har även testat en gång att inte lossas om honom och att ge hans hagkompis godis och pysslat om denne. -Det tog inte lång tid innan min svårfångade vän också ville vara med oss.