Min häst fastnar mot väggen

Elanor

Trådstartare
Min syster ringde precis och sa att min häst hade fastnat mot väggen när hon rullat. Igen.

Jag blir superskrämd av detta! Var ute i stallet när hon gjorde det för kanske tre veckor sedan, då hamnade hon på rygg, med benen lutandes mot väggen. Kan hästar ta skada av att ligga på rygg? Jag har hört att dom kan dö av det, men det är kanske bara skitsnack?

Just nu står hon mest på lösdrift, men i box ibland (som inatt när det blåser storm) boxen är 4.25x4.50m. Vi tävlar ofta flerdagarstävlingar, och då är ju boxarna man får låna pyttesmå. Förra stallägaren säger att hon har dragit upp henne flera gånger också. Vad ska man göra? Behöver jag oroa mig för att jag ska hitta min älskade häst död i boxen? :crazy::cry:

Antagligen har hon ju fastnat fler gånger, om vi har sett det 2 gånger, borde det ju säkerligen ha hänt flertalet gånger, och jag har aldrig märkt någonting på henne. Inga skador, ingenting. Det är nog så att hon lägger sig i mitten av boxen och sover, och sedan rullar innan hon reser sig, och då - när hon rullar över ryggen - hamnar hon med benen lutade mot väggen och kommer inte upp...

:crazy::crazy:

Sv: Min häst fastnar mot väggen

Jag är helt inne på Remix linje. Jag bäddar alltid med "väggar" i boxen.

horse_in_stable.jpg

Min unghäst har gjort så i hela sitt liv!
Tror nästan hon trivs att sova med fötterna på väggen :p
det spelar ingen roll hur mycket vallar jag gör längs väggaran.

Klart det kan vara farligt att ligga på rygg! När stora hästar ligger på rygg pressar hela deras tarmpaket på lungorna vilket gör att de får svårt för att andas + de kan skada sig om de får panik för de inte kommer loss.

Finns en jätte bra uppfinning som avhjälper problemet!

Överrullningsgjord ( gjord med metallbåge som sticker upp som extra manke)

Ja hästar kan dö om de blir liggande för länge på rygg. I hemma boxen kan du prova med vallar, går att göra vallar även med halm. Jag har också sett en del som har en regel fastsatt på väggen så hästen kan ta spjärn mot denna och skjuta sig ut lite från väggen och sen kan ta sig upp.

Sen finns det något jag tror kallas överrullningsgjord. Det är en täckgjord med en ganska stor båge på ryggen som gör att hästen inte kan rulla runt och alltså inte kan hamna med benen upp mot väggen.

Jag har dragit loss flera hästar och även sett flera hästar skada sig då de sparkar i panik och lyckats på något sett trassla in benen i boxgaller och en gång i ett vattenrör.

Torvbädd.

Hmm.. det vore ju kanske ett alternativ. Grejen är ju som sagt att hon fastnar med benen lutade mot väggen, ganska högt upp, så frågan är om det skulle hjälpa... isåfall får jag bygga meterhöga vallar..

Tack för svaren allihopa!

Hon får inte panik när hon fastnar, hon håller sig lugn, men när syrran hittade henne igår sa hon att hästen såg ut som hon hade gett upp, att hon verkligen inte kommer upp :crazy:

Men blir hon liggande en hel natt är det ju inte så bra. Vuxna hästar kan inte ligga ner en längre tid de är för tunga för det. Jag googlade på överrullningsgjord och det heter så och verkar finnas i flera ridsportaffärer

Har en likadan häst. Han har rullat fast ett otal gånger och fått dras bort. Vallar funkade inte på honom alls. Jag gjorde ist så att jag aldrig någonsin ställde in honom efter ett ridpass, utan släppte ut honom för rullning, endera i ridhus eller hage. Så han hade "rullat av sig" liksom. Har även märkt att han inte rullar fast i mindre boxar, det är i dom större som han liksom hinner komma över åt fel håll. Just nu står han på lösdrift men om jag åker iväg på nån tävling eller träning så får det bli inköp av en sån överrullningsgjord, tycker precis som du att det är väldigt läskigt.

Var en häst i ett travstall som jag jobbade i förut som alltid rullade fast, han låg där och sov och sanarkade när jag kom på morgonen, det enda som fungerade på honom var överrullningsgjord, vallar fungerar inte så bra om dom har som vana att rulla.

Även om dom kanske inte dör av det direkt så kan dom ju bli väldigt skeva och snea av det. Iallafall om dom försöker komma upp igen, får dom ingen panik alls utan bara accepterar så kanske det inte är så farligt på den biten.

Min häst gjorde det ett par gånger på det förra stället som vi bodde på.
Tror att hon gillade sin stooora box så att det verkligen gick att rulla i den. I detta stallet har det inte hänt henne och nu har hon en normal standard box.

Du kan testa att låta hästen rulla sig kontrollerat, naken i manege/ridbana/hage så att hon inte har så stort behov att göra det i boxen.

Kan vara att det kliar som gör att hon vill rulla sig, så en ordentligt omgång över hela kroppen med massageborste eller ryktskrapa kan göra susen.

Min häst rullade fast i somras och slet sönder en halsmuskel vilken tog ca 4 månader att läka. Hennes fölunge, 1½, rullade också fast en period. När han var liten och "mjuk" kom han upp själv, men ju större desto svårare. Han hade kolik i höstas och rullade fast hela tiden så jag fick sova i stallet och vända tillbaka honom hela tiden. Sedan dess har han inte rullat fast mer. Kanske lärde sig något..

Spika upp en tjockare regel på väggen en bit upp så hon har något som hon kan sparka ifrån och ger henne stöd och inte glider på väggen .

Mia

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix