Min häst blir bråkig när vi rider hemmåt.

S

sarah86

Hej. Köpte för några månadersedan ett varmblodsto.
Det är så lustigt för hon är jätte snäll att rida i padock, och när man rider ut är hon snäll på bortvägen men såfort jag vänder hemmåt börjar hon bråka.
Kan inte fatta varför. Hon springer backlänges ner i diket, Vägrar röra sej och helt pötsligt läger hon av värdens bockningar. Vi kan stöna i evigheter och hon är dysvett när vi väl är hemma..Hoppar jag av och leder henne går det jätte bra men så fort jag hoppar upp börjar hon igen..(gäller bara hemvägen)
Det är väldigt tråkigt för jag älskar att rida ut och innan jag köppte hästen hade jag haft ett ridupehåll på ca 3 år..(har haft egna hästar förut)
Man vill så gärna att det ska funka men vet inte riktigt hur man ska göra, inte så kul att rida ut när man vet hur hemmvägen blir..Trivs jätte bra med min nya häst i övrigt och vill inte ge upp..
Vore jätte tacksam för lite tipps..=)

Sv: Min häst blir bråkig när vi rider hemmåt.

Om du har en bra lång åker, äng eller liknande, där du får rida är det bra att träna där.
Du rider helt ut i andra ända. När du sen rider hem åt, låter du hästen gå i skritt för mycket mjuk tygel. Så snart hon går i trav tar du henne på en liten volt. Så snart hon lugnar ned sig låter du henne gå hemåt igen. Även om hon stressar upp sig, när du tar henne på volten ska du se till att vara lugn och sansat och bara sitta lugnt och vänta på att hon lugnar ned sig så ni kan fortsätta. Jag är medveten om att det blir mycket volter, men om du är konsekvent med att hon får gå hem så snart hon går skritt och det blir volt omedelbart när hon går trav, då fattar hon så småningom. Ge inte upp, det är inte så svårt det tar bara lite tid. Låt det ta tid, stressa inte och viktigast av allt, slås inte med hästen när det går hem.

Sv: Min häst blir bråkig när vi rider hemmåt.

Tack..ska prova detta =)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Ridning Någon som har bra tips på hur man får en ryttare att våga lita på hästen? Problemet kommer vid galoppfattning. Skritta, trava och...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 586
Senast: Badger
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
J
Träning Jag köpte en ny häst i september -11, han är jättemysig och världens snällaste att hålla på med. Han är en 9årig halvblodsvalack. Han är...
Svar
13
· Visningar
10 243
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama