Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vindens son
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 589
Sv: Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

Ursäkta, men om min häst kommer hem, mager, hungrig och törstig inte *piiiip* slänger jag ut häststackaren på träningsbanan för att se vad den har lärt sig under bortavaron. Utan jag ser då till att hästen får tillbaka hälsa, hull, glädje och tilltro till mänskligheten.

Men så är det jag... Jag är väl annorlunda än dig.

Ursäkta själv ....... ja, jag är väl annorlunda...om jag hade lämnat en häst på inridning och kommit för att hämta den, jo, då hade jag velat se vad som gjorts innan hemkörningen. Det är brukligt.
Om nu hästen var i så bedrövligt skick, visst, då hade inte heller jag krävt det men jag hade tamigfaan inte väntat en vecka hemma med att ta ut en veterinär-nu när skicket tydligen var så dåligt, håglös, diarre osv,osv.

Men så är det jag...Jag är väl som du säger annorlunda än dig.

Om du menar att jag inte skulle ta till veterinär vid behov, så tillåter jag mig själv att saxa från mitt tidigare inlägg.

Utan jag ser då till att hästen får tillbaka hälsa, hull, glädje och tilltro till mänskligheten.

Mvh

/IH

Låter verkligen hemskt det du skriver och tränaren verkar vara en riktigt idiot!

Men har du ingen bild på hästen efter den kom hem? Jag kan inte tänka mig att ngn människa låter en annan hästs förfalla så när man bara lånar den, det märks ju direkt när ägaren kommer och hämtar den. Så som du beskriver låter det verkligen hemskt.
Hur såg de andra hästarna ut?

Jo jag har bilder på hur han ser ut. Jag har ett veterinär intyg på hur han ser ut. Jag kan bevisa hur han såg ut innan och det hela är hemskt.
De andra hästarna såg jag mest på håll och de såg "raggiga" ut. Jag var aldrig så nära att jag kunde röra vid dem eller se hur revbenen såg ut.

Jag tycker du skall fråga distriktsvet hur du går tillväga för att anmäla.
Ang stämning tror jag du ska börja med att tala med din konsumentombudsman. Det är ju frågan om en köpt tjänst som inte håller måttet.

Ursäkta själv ....... ja, jag är väl annorlunda...om jag hade lämnat en häst på inridning och kommit för att hämta den, jo, då hade jag velat se vad som gjorts innan hemkörningen. Det är brukligt.
Om nu hästen var i så bedrövligt skick, visst, då hade inte heller jag krävt det men jag hade tamigfaan inte väntat en vecka hemma med att ta ut en veterinär-nu när skicket tydligen var så dåligt, håglös, diarre osv,osv.

Men så är det jag...Jag är väl som du säger annorlunda än dig.

Nu tror jag att jag hamnade mellan två personers egen dispyt.
Om hur vida man vill se tränings resultatet eller inte. Jag fick se vad hon hade gjort. Även om det kändes jobbigt att han blev körd i det skicket.
Ifråga om att ta ut veterinär akut så fanns det inget behov av detta. Hästen behövde mat,värme,vatten,salt,minneraler och få känna sig ompysslad igen.
Håglösheten finns det inget en veterinär kan göra något åt utan det är tiden med god omsorg som hjälper.
Jag har haft hästar i 17 år och jobbat i flera olika stall så den bedömningen med hjälp av veterinär på telefon kunde göras att det gick att vänta.
Jag skulle aldrig ha tvekat om det fanns det behovet och det hoppas jag alla förstår. Det finns inget som går före mina djur och det är nog därför detta gör så ont.
Han mår bättre och bättre för var dag som går. Men det kommer ta tid.

Jag menade TS. Om hästen var i så dåligt skick så skulle jag tagit ut veterinär direkt. Vänl G.

Nu tror jag att jag hamnade mellan två personers egen dispyt.
Om hur vida man vill se tränings resultatet eller inte. Jag fick se vad hon hade gjort. Även om det kändes jobbigt att han blev körd i det skicket.
Ifråga om att ta ut veterinär akut så fanns det inget behov av detta. Hästen behövde mat,värme,vatten,salt,minneraler och få känna sig ompysslad igen.
Håglösheten finns det inget en veterinär kan göra något åt utan det är tiden med god omsorg som hjälper.
Jag har haft hästar i 17 år och jobbat i flera olika stall så den bedömningen med hjälp av veterinär på telefon kunde göras att det gick att vänta.
Jag skulle aldrig ha tvekat om det fanns det behovet och det hoppas jag alla förstår. Det finns inget som går före mina djur och det är nog därför detta gör så ont.
Han mår bättre och bättre för var dag som går. Men det kommer ta tid.

Det var så jag läste ditt inlägg och det var därför jag tyckte att det rimmade illa, att när hästen i första hand behövde mat, dryck och värme, dra ut den på ridbanan det första man gör, för att se om den har lärt sig något.

I ditt fall, tyckte jag att du helt riktigt hade valt hästens hälsostatus före träningsstatus. Det hinner man med när hästen är piggare.

Dit jag egentligen ville komma med min fråga det var om huruvida hästen var hanterad alls eller inte under den här tiden.

Tyvärr finns många oseriösa utbildare som vare sig ger tillräckligt med mat och inte heller utför den träningen som lovats. Hästen står så att säga bara av tiden.
Jag fick också den uppfattning att hästen var i sämre skick än vad den kanske var.
Jag förstår att du kanske behövde lämna bort, jag gör det aldrig, kommer aldrig att göra det , riskerna är för stora.

Usch stackare!! Har varit med om liknande med min 4 åriga fjordhingst för ett par år sedan.

Jag var gravid o ville få honom inkörd o inriden så när bebisen var född skulle det bara vara att börja träna... han var borta i 2 månader o allt var så bra o gick så bra enligt telefonen men när vi kom dit för att hämta honom var han oborstad, mager o kude inte ett smack mer än när vi lämnade honom, hovarna overkade o ett kraftigt sår i underläppen. Livrädd för allt vad piskor hette, skenade när de skulle visa inkörningen, osv.

Sen dess har jag svurit mig o mina hästar att jag ALDRIG mer lämnar iväg en häst på utbildning...

Nu får man räkna så här, att det är inte alla som är dåliga tränare o inte tar hand om hästarna, det finns sånna som är jättebra men hästen blir mager ändå, som kan bero på att hästen inte trivs och slutar äta... Den mår dåligt av att vara där, den kanske inte trivs med kompisarna, men man ska ändå kolla upp det, be någon kolla upp det... Men det jag försöker säga är att man ska inte dra alla tränare över en kant som en häst har avmagrat hos, utan ta reda på fakta innan.. Varför har hästen blivit ett skelett?? Finns det fler magra hästar??

Men är man misstänkt på att tränaren suger ska man anmäla den så det är någon som kollar upp den. Hästarna ska inte lida...

Jag har ett veterinär utlåtande gjort idag, jag kan nog få ett om hur han såg ut innan han åkte oxå. Men jag vill inte säga vem hon är förrän jag vet exakt hur man går till väga med ett sådant fall.
är det en polisanmälan man ska göra?
Eller ska man säga att man ska göra en anmälan för att få sina pengar tillbaka?
är det inte rätt låg prioriterat med vanskötsel hos polisen?

Jag har bilder på hur han såg ut innan han åkte och tagit bilder på hur han ser ut nu.
Det kommer ta tid innan spåren från denna händelse har suddats ut. Han ser fortfarande ut som ett ök. Men han är mitt älskade ök.
Ring upp människan å kräv ALLA pengar tillbaka, hota med att gå till kvällstidningarna. Du har ju bildbevis på hur stackar´n såg ut. Jag blir så förbannad när jag hör sånt här:devil::devil::devil:
OCH detta tjänar fanskapet pengar på?!:eek:
Hoppas nu att pållen frisknar till och jag önskar dig all lycka till:)

En sak som jag har funderat på är hur man ska veta om tex såna tränare, inkörare, visare mfl har gjort sig skyldiga till sånt här?
Runt där de fanns vet ju säkert folk om man frågar, men om de tar sitt pick och pack och flyttar och startar en ny verksamhet kanske med nytt namn, hur ska man ta reda på det?

Du kan ju aldrig egentligen få reda på vad han eller hon gjort tidigare, däremot så kan du som hästägare åka ut till stallet där tränaren håller till och kontrollera i förväg. Kolla skicket på hästarna som står där - inte bara fysiskt utan även psykiskt. Är de skygga? Verkar de håglösa, apatiska? Rädda? Huvudskygga? Verkar de allmänt må dåligt?
Be om referenser från tidigare kunder. Be tränaren förklara/visa hur hon arbetar med en häst.
Be tränare maila bilder/filmer på hur arbetet fortskrider när hästen väl är där - alt(ännu bättre om man har möjligheten) åk ut och titta till den.
Och se till att få papper på vad som skall utföras utav tränaren, samt att denna ska skriva på att hästen skall skötas ordentligt.

Helt enkelt: Var misstänksamma. Måla fan på väggen i förskott. Lita inte på folk utan tänk er det värsta som kan hända och gardera er utefter det!
Ursäkta uttrycket - men hästfolk kan vara riktigt pack!:devil:

Man kan väl anmäla sånt här till konsumentrådgivare också? De går ju ut med listor på företagare som inte skött sig bra och en sån här människa vill säkert ingen anlita om det kommer ut hur hon betett sig mot din stackars häst.
Konsumentrådgivarna kan medla också tror jag. Prova. Håller med de andra om att en polisanmälan är på sin plats också. Bra att du har veterinärutlåtande på vilken kondition hästen var i när du hämtade hem honom.
Skönt att hästen verkar repa sig.

Stackars din häst och ditt samvete.

Har varit med om liknande med mitt ponnysto som jag lånade ut som avelsto. Hon var jättemager och hovarna såg bedrövliga ut.
Jag blev som du helt stum och mållös när jag var där. De andra hästarna var bra i hull men inte min, antagligen pga av att hon är ranglåg och inte fick komma åt maten på lösdriften.
Jag tog självklart hem henne.

Jag anmälde inte pga feghet mm.

Senare visade det sig även att detta stackars sto var dräktigt:eek: Med gemensama krafter fick vi upp henne i hullet på de 6 veckor som var kvar på dräktigheten och hon födde ett välskapt föl och klarade sig bra själv.

Lycka till och stå på dej

:mad:Ja tyvärr finns det många som vill tjäna pengar på oss hästägare, men man måste se upp med var man lämnar sin häst det är vår skyldighet som hästägare. Lita inte på fina ord och tjusiga hemsidor utan åk dit och kolla upp stället och be om och få referenser. Hälsa på din häst en gång i veckan då ser du åt vilket håll det barkar med träningen mm. Jag har kompisar som har lämnat sina hästar till tränare som ej har varit avmagrade eller vanvårdade på det viset, men de har fått betala dyra pengar fast det sen visat sig att hästen inte varit varken riden eller hanterad utan enbart förvarad. När ni hälsar på be att få titta på hur långt man komit med träningen. Om tränaren inte vill att ni kommer dit.......lämna ej hästen där!! Har dom rent mjöl i påsen är man välkommen att hälsa på sin häst. Jag tycker absolut att du ska polisanmäla detta och du ska ha pengarna tillbaka + ersättning för veterinärvård. Ge dig inte!!!!!! Ring en advokat, har du bildbevis och veterinär bakom dig tror jag inte att detta blir ngt problem.

Man kan väl anmäla sånt här till konsumentrådgivare också? De går ju ut med listor på företagare som inte skött sig bra och en sån här människa vill säkert ingen anlita om det kommer ut hur hon betett sig mot din stackars häst.

Nej, det är inte så det fungerar.
Konsumentrådgivare/konsumentverket kan ge råd och ev. hjälp, men det är allmänna reklamationsnämnden som prövar ärenden.
Det är om ett företag där fälls, och inte lyder arns rekommendation, företaget hamnar på " svarta listan".

Vissa ärenden är solklara för inlämning till arn och lätta för dem att bedöma. Andra ärenden kan de avsäga sig, dels för att de inte innehåller sak utan att det behövs "bevis" av annan art än besiktningsprotokoll. Om fallet påminner för mycket om rättegångsfall bedömer arn inte fallet.

Fråga: Vad det en A,B eller C tränare du anlitade??

NH och inkörning handlade det om vad jag förstod av Ts inlägg.
Förmodligen någon "lokalt" firad och upphöjd hästexpert.
Det här landet verkar krylla av dom :crazy:

En sak som jag har funderat på är hur man ska veta om tex såna tränare, inkörare, visare mfl har gjort sig skyldiga till sånt här?
Runt där de fanns vet ju säkert folk om man frågar, men om de tar sitt pick och pack och flyttar och startar en ny verksamhet kanske med nytt namn, hur ska man ta reda på det?

Man åker till tränaren och hälsar på, ser hur denne arbetar, tittar på andra hästar i träning hur de mår samt ber att få referenser till tidigare kunder!!

Jag skulle aldrig i mitt liv skicka iväg hästar utan ovanstående koll och ännu mer. Och jag tar för givet att mina kunder vill ha både referenser och genomgång med träningsfilosofi/metod samt träffa mina egna hästar om de ska ställa hit en häst på träning- det säger mycket om mig som tränare hur mina egna hästar sköts/mår.

/Migo

Nu får man räkna så här, att det är inte alla som är dåliga tränare o inte tar hand om hästarna, det finns sånna som är jättebra men hästen blir mager ändå, som kan bero på att hästen inte trivs och slutar äta... Den mår dåligt av att vara där, den kanske inte trivs med kompisarna, men man ska ändå kolla upp det, be någon kolla upp det... Men det jag försöker säga är att man ska inte dra alla tränare över en kant som en häst har avmagrat hos, utan ta reda på fakta innan.. Varför har hästen blivit ett skelett?? Finns det fler magra hästar??

Men är man misstänkt på att tränaren suger ska man anmäla den så det är någon som kollar upp den. Hästarna ska inte lida...

En seriös tränare INFORMERAR då hästägaren om detta, och ser till att åtgärda eller skickar hem hästen igen. Allt annat är djurplågeri, lögn och fula trick för att tjäna pengar på godtrogna människor. Bara att tränaren hävdar att läget är OK trots att hästen var i det skick den var är ju en stor varningsflagga!!!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka