Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vindens son
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 589
Sv: Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

Att det är en bokstavstränare är ingen garanti. Men höjer sannolikheten att det fungerar.

Lämnade bort min en månad(!) när jag blev sjuk. Tog nio månader att få honom rak igen och över ett år att korrigera klantarselskoningen....

En tränare som var fint rekommenderad - men sen har jag hört liknande... verkar som om han fick problem ungefär då, och inte orkade med verksamheten. Såå glad att min sjuka släppte efter en månad!!!!:banana:

Allt annat är djurplågeri, lögn och fula trick för att tjäna pengar på godtrogna människor. Bara att tränaren hävdar att läget är OK trots att hästen var i det skick den var är ju en stor varningsflagga!!!

Djurplågeri hör kanske till undantagen, annars skulle jag vilja påstå att lögn och fula trick inte är ovanligt när människor lämnar bort sina hästar för utbildning.
Många utbildare gör inte det arbete som utlovats utan låter hästen mer eller mindre stå av tiden.

Du kan ju aldrig egentligen få reda på vad han eller hon gjort tidigare, däremot så kan du som hästägare åka ut till stallet där tränaren håller till och kontrollera i förväg. Kolla skicket på hästarna som står där - inte bara fysiskt utan även psykiskt. Är de skygga? Verkar de håglösa, apatiska? Rädda? Huvudskygga? Verkar de allmänt må dåligt?
Be om referenser från tidigare kunder. Be tränaren förklara/visa hur hon arbetar med en häst.
Be tränare maila bilder/filmer på hur arbetet fortskrider när hästen väl är där - alt(ännu bättre om man har möjligheten) åk ut och titta till den.
Och se till att få papper på vad som skall utföras utav tränaren, samt att denna ska skriva på att hästen skall skötas ordentligt.

Helt enkelt: Var misstänksamma. Måla fan på väggen i förskott. Lita inte på folk utan tänk er det värsta som kan hända och gardera er utefter det!
Ursäkta uttrycket - men hästfolk kan vara riktigt pack!:devil:

Bra skrivet, det tror jag att fler skulle behöva ta efter, att kolla upp före. Det är ju aldrig en garanti ändå, men risken lär ju vara mindre att råka riktigt illa ut.

*knapplån*

Jag har själv varit med om liknande med min häst. Det är svårt att förstå hur - som det verkar - hästälskande människor kan göra så?

Iallafall ville jag mest komma med ett tillägg till debatten om tränare / utbildare. Antagligen är det så att de som är riktigt bra faktiskt inte behöver marknadsföra sig. De har ett gäng återkommande kunder och behöver kanske inte fler för att de inte anser sig kunna sköta det på ett bra sätt. De har antagligen inte tid att göra tjusiga hemsidor heller.

Sedan är det ju olika vad man anser är kvalitet (nu menar jag verkligen inte i den grundläggande vården och fodringen - utan förutsatt att hästen är i god vigör hos tränaren). Man har ju olika träningsfilosofier, olika samlingsideal (se dressyr forumet...) och är olika petiga med t ex sitsen, rakriktningen, sökningen / stödet, lösgjordheten.

Vissa proffstränare har kanske så många hästar i träning att det sker lite på schema och man tittar inte så noga på individen utan lägger in den på schemat helt enkelt. Ägaren får hem en häst som är tränad enligt avtal, och för de flesta hästar fungerar detta nog bra. Problemen kan uppstå på de individer som systemet inte riktigt passar för, de känsligare, ängsligare, mer lättstressade eller temperamentsfulla. Där kanske tidspressen gör sig påmind och träningen forceras på hästen mer eller mindre, så att den kommer hem stressad och spänd, även om inget direkt jättefel kanske begåtts. Fast ibland kan det nog forceras med hjälptyglar, skarpa bett och sporrar och spön också, det har man både sett och hört talas om. Jag menar bara att det inte nödvändigtvis är oproffsigt skött utan tvärtom, proffsigt och därmed tidspressat. Tränaren har nog inte heller tid att prata i timmar med ägaren varje vecka, filma och fota och ha sig, även om viss kontakt bör vara självklar.

Utifrån det finns A tränare som jag inte skulle lämna hästen till. Jag vill inte ha en tävlingsmaskin till häst, och har lite annorlunda ideal kring ridning och träning. Därmed inte sagt att nämnda A tränare inte är duktiga - tvärtom! De är duktiga på en nivå långt över min och har andra krav och ambitioner som passar dem.

Jag känner däremot de som utbildar hästar för en uppfödare, rider in, tar fram till årgångs tester och så. De har så fullt upp med befintliga kunder att det inte finns plats för nya. Dit hade jag gärna lämnat min häst, för där vet jag att vården och utbildningen skulle bli omsorgsfullt skött - både proffsigt med enkla rutiner för allt, och individanpassad för att de helt enkelt är sådana-, skötseln är vänlig och noggrann, stallet fräscht och de går i hage varje dag. Inte minst är alltid deras hästar keliga, sociala, glänsande (ibland under ett lager rull-lera) och pigga, alerta, intresserade av vad som händer runt dem. Sådant är viktigt för mig. Det säger mycket om hästarnas välbefinnande tycker jag.
De är också duktiga tävlingsryttare om än inte elitnivå.
Vad jag är mindre säker på är hur pedantisk ridningen är. Jag tror faktiskt inte att rakriktning, sits osv sker helt enligt idealen alltid (om än mer än tillräckligt för de flesta och de rider garanterat bättre än jag sjäv). Det kan vara svårt att leva upp till alla ideal menar jag. Man utvecklar lätt en mer praktisk syn på sits och inverkan när man jobbar med häst. Jag är inte säker på hur känsliga de är för små detaljer i lösgjordhet och rakriktning, men är säker på att de inte skulle rida in stora snedheter och fel i hästarna - då hade de inte blivit så anlitade som de blir!

Som ägare kan man ju bli jättemissnöjd för att hästen inte går som man tänkt sig när man får hem den, men det kan ju bero på ägarens egen ryttarförmåga, eller att hästen är trött efter träningen och behöver vila lite (nämnda tränare rekommenderar alltid att hästen vilar minst en månad efter träningen). Eller på att tränaren kanske är bra på vissa, men något sämre på andra saker.

:bow: :bow: visst är det så!

usch verkligen sorgligt att höra. branchen är just som "hästaffärer" - mycket obskyr. :cry:
iaf går ju hästens välbefinnande före allt annat. tyvärr frodas det nog ganska mycket dolt missbruk som alkohol i sammanhanget. n.b. inget förskönande men ett faktum som inte kan glömmas bort.
hälsn k

För flera år sedan lämnade jag ett 3-årssto på inridning samt med förlängning vilket innebar tävling/träning på obestämt antal år. Jag betalade 800 kr (inridarens pris)för detta. Höll kontakt mest pr mail eftersom det var lång resväg. Åkte kanske 5-6 ggr/år och tittade på ridning, hoppning, tävling mm.
Det sista året så påpekade jag att hästen skulle ha mer mat och hon sa att hon skulle få det... varje gång men stoet gick aldrig upp i vikt... jag tjatade varje gång...
Så kom den dag då jag meddelade att hästen skulle säljas och att hon hade förköpsrätt till ett mindre pris men hon tackade nej. Hästen sattes ut på annons och hon skulle visa för köpare... när det passade henne vilket det aldrig gjorde. Jag åkte ner och pratade med henne och det bestämdes att jag skulle betala 500 kr mer i månaden för att hästen skulle få mer mat... vilket hon aldrig fick. Detta såg jag när jag helt akut beslutade att hämta hem henne!
Fick hämta henne utan att inridaren var på plats. Stoet stod själv i stallet (lugnt) och grejerna låg bredvid. Jag hade frågat om det fanns lasthjälp och hon svarade att det skulle det finnas, men naturligtvis fanns det inte det! Hästen hade fortfarande inte fått mer mat, det syndes. Inga revben framme men ett sätt som gav intryck av att hon inte hade något att "leva" för.
Stoet fick mat direkt när hon kom hem och efter ca 3 veckor var hon fin i hull, blank i pälsen, glad och brallig! Hon var en häst som tyckte livet lekte.
Inridaren blev nog väldigt arg när jag tog hem min häst. Jag hämtade hem stoet tidigare än uppsägningstidens utgång vilket inridaren ville. Pengarna som jag betalat extra för, tog hon nog till sin egen häst??!! Idag har inridaren ett stort stall där hon tar emot hästar för inridning/försäljning... jag lämnar aldrig min häst dit mer!!
Lycka till med din häst
PS! Mitt sto såldes och lever som en prinsessa idag!!!!!!

Att det är en bokstavstränare är ingen garanti. Men höjer sannolikheten att det fungerar.

Garant är det väl aldrig när man lämnar bort hästen i annans vård och själv inte vill,kan eller har möjlighet att kontinueligt ta dela av utvecklingen.

Vad jag menar är att dessa "bokstavstränare" har fått dessa bokstäver genom förbundets omsorg och det är då mkt lättare att till förbundet rapportera hur deras "boskavstränare" bedriver sin verksamhet rent privat.

Jag har mkt svårt att tro att förbundet vill stå bakom en tränare som bedriver sin rörelse så som TS beskrivit detta ärende och för att skydda sitt eget omdöme kommer kolla upp situationen och vid behov helt enkelt dra in "bokstaven".

Så fungerar det i alla fall i Svenska Hovslagareföreningen att sköter man sitt yrkesutövande så illa att det vid upprepade "rapporterade" fall framkommer att man inte är kompetent så riskerar man att bli utesluten.

En seriös tränare INFORMERAR då hästägaren om detta, och ser till att åtgärda eller skickar hem hästen igen. Allt annat är djurplågeri, lögn och fula trick för att tjäna pengar på godtrogna människor. Bara att tränaren hävdar att läget är OK trots att hästen var i det skick den var är ju en stor varningsflagga!!!

Jag tycker detta va bra skrivet och borde gälla hovvårdare oxå.

Varför blanda ihop äpplen och päron? Nu pratar vi tränare.

Förlåt då, jag såg bara helhetsbilden framför mig. En bra tränare kan ju omöljigt utföra ett bra arbete med dålig hovvård och i båda fallen så tycker jag det ska finnas fog att allt enbart syftar på att tjäna pengar.

Nej har inte råkat ut för nån oseriös tränare, Tvärtom!! Köpte min häst genom en tränare som hade honom på först hingstbete o sen inridning.

Öppna kort hela vägen både från uppfödaren o tränaren. Har än idag kontakt m uppfödaren, har ägt hästen i 4,5 år nu. Har honom uppstallad (som inackordering) hos tränaren o rider regelbundet lektioner för henne. Ser hur hon rider in/vidareutbildar sina träningshästar dagligen. En seriös o kunnig tränare med bra rekommendationer o hon tar aldrig emot fler hästar än hon hinner med. Tävlar på hög nivå o ser till att hästarna får det dom beh. Mat, omsorg, motion, veterinär, hovslagare, massör, kiropraktor m.m. Min Idol o numera nära vän:).

Men jag kan hålla med om att det finns en hel del oseriösa tränare som är väldigt duktiga på att prata för sig.
Det bästa är nog ändå som alla andra sagt: kolla upp tränaren ordentligt innan!! Åk o hälsa på ofta. Kräv att få träningen dokumenterad med bilder o dagbok.
Man betalar ändock ganska mkt för tjänsten. Jag håller med om att du bör anmäla tränaren samt sprida bland dina vänner vem det är så dom inte lämnar nån häst dit. Förstår att du inte får göra det här men lite nyfiken (o mkt förbannad:devil:) blir man ju!!

Ville egentligen bara ha sagt att det FINNS bra tränare också. Jag hade turen o träffa en.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka