Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vindens son
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 5 589
V

Vindens son

Jag går in här för jag vill höra om fler har råkat ut för samma sak.
Jag lämnade bort min vackra häst i 3 månader för tränng. Jag har kontakt med tränaren varje vecka och frågar om det går bra, om han mår bra, om hon behöver något till honom etc.etc.
Jag blir lugnad varje gång att allt är helt ok och att jag inte behöver oroa mig. Han har det bara bra.
Så min chock när jag för en vecka sedan får se honom vid hämtning blev enorm.
Det var självklart min älskade vän som stod där i hagen eller ska jag säga skuggan av honom.
Mager,håglös,slö,uppgiven,trött,hungrig,törstig :cry: Jag kan göra listan lång.
Jag säger att han ser mager ut men hon tycker inte det är så farligt.
Jag är rätt chockad så det sägs inte så mycket mer. Jag nämner igen att jag inte tycker om hans hull.
När han kommit hem så börjar ilskan och sorgen att krypa fram i mig. Min häst ser ut som om han givit upp.
Han är vrålhungrig och dricker tre hinkar vatten när vi kommit hem. Han har diaré så jag får bara ge honom grovfoder. Jag lägger på täcken så att han slipper frysa och kan bevara det han äter till sig själv. Första natten slickar han i sig en halv mineral o salt sten.
Hos tränaren stod han frenetiskt och slickade stall golvet.

Nu en vecka senare har jag tagit ut veterinär. Hon såg sorgsen ut när hon undersökte min häst. Är detta verkligen en treårig hingst? Han ser ut som ett gammal ök. Vad har hon gjort? Revbenen sticker ut, pälsen är hemsk, inga muskler ingen livsgnista.
Har han inte fått någon mat?
Jag gråter igen och förbannar mig själv att jag trodde på vad tränaren sa.
All den tid jag nu trodde låg framför med träning och förberedelse inför inridningen är utbytt till att få honom på fötter igen.
Det kommer nu ta lång tid innan jag kan börja jobba honom det minsta. Det är som att börja om från början.
Det som dock glädjer mig är att han nu börjar se lite gladare ut. Han lyfter på huvudet lite då och då för att kolla in stona i stallet. Han blir inte lika nervös när jag går min väg.
Och han litar fortfarande på mig.

Detta blev längre än jag trodde. Behövde nog få ur mig en del av allt som hänt och höra vad ni anser att jag ska göra.
En anmälan till kommunen så att hennes hästar skall kollas upp sa veterinären att jag kunde göra.
Men vad gör jag åt hur min häst blivit behandlad?
Jag har betalat en massa pengar för vadå :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min häst blev vanvårdad hos tränaren :-(

polisanmäl/stäm henne! :mad: Vilken vidrig människa som svälter ett djur! Häng ut henne här på buke!
Nog många som vill veta vem för att inte skicka sin häst dit.. :devil:
Ring igen och kräv pengar tillbaka plus ersättning. Hota med stämning.

Och glöm inte att ta kort på hästen ur alla vinklar, kanske mäta och väga också, samt få ett vet-utlåtande om hans allmäntillstånd. Helst en vet som kan vittna om hur han såg ut innan han åkte.

Ge henne vad hon tål!
Lycka till!!

tog du kort innan du skickade honom på träning?
ich har du dokumeterat hur han såg ut när han kom hem och allt det han åt?

gör en polisanmälan om vanvård.. men det kan vara svårt nu när du gött upp honom en vecka.. sånt där måste man anmäla direkt..

lita inte på någon alls, inte ens folk med ditt blod.. :(

man han repar sig nog iallafall ska du se, han är ju ändå vid liv och utan allvarligare sjukdomar..

Jag har ett veterinär utlåtande gjort idag, jag kan nog få ett om hur han såg ut innan han åkte oxå. Men jag vill inte säga vem hon är förrän jag vet exakt hur man går till väga med ett sådant fall.
är det en polisanmälan man ska göra?
Eller ska man säga att man ska göra en anmälan för att få sina pengar tillbaka?
är det inte rätt låg prioriterat med vanskötsel hos polisen?

Jag har bilder på hur han såg ut innan han åkte och tagit bilder på hur han ser ut nu.
Det kommer ta tid innan spåren från denna händelse har suddats ut. Han ser fortfarande ut som ett ök. Men han är mitt älskade ök.

Senast ändrad av en moderator:

Ush! Fy vad hemskt! Jag tycker synd om din fina häst!

Har varit med om att hämta hem en häst som stod uppstallad hos en ganska välanlitad tränare. Eller, jag vet inte, hon höll på med lite av varje, körde in och tränade NH osv.

Stoet i fråga skulle vara helinackorderad med box och full skötsel medans ägaren vistades på annan ort ett år.

Då vi hämtade hästen efter rapport från en kompis till äg som varit där o kollat läget såg det ut såhär:

Hästen grymt!! mager. Alla revben stack ut och höftbenen var som på en ko. Regnskållor hela pälsen under täcket som såg ut att ha suttit där en låång tid.
Inga spår till hagen där hästen var, fick de mat? togs de in? förmodligen inte ofta, för det var djup snö utan spår. Och boxarna inne var fulla av hästar som verkade stå inne mest hela dagen.

Hovarna stod kvinnan o verkade då hon jag följde med hade ringt o sagt att vi var på väg. Undrar hur de sett ut innan?
Vet besiktigade hästen efter ett par dagar och beskrev den som kraftigt avmagrad.

Den var apatisk och ointresserad av omgivningen. Mycket tragiskt och jag är nu ganska skeptisk till "träningsstall", för många är nöjda med denna iaf. Ägaren hade faktiskt betalat en rätt hög månadsavgift för tjänsten att svälta ut hästen... Fast jag vet ju inget om hur noga äg verkligen var med sina hyror förståss!! Men ingen häst borde lida för människors dumhet tycker jag!:mad:

fast en annan tjej lämnade på inkörning o allt lät så positivt, men då hon hämtade hästen kändes den långt ifrån inkörd. Var rädd och spänd och överreagerade på sele o vagn. Inget befäst alls!

Så det var en till olyckshistoria, hoppas du kan sätta åt människan ordentligt så fler hästar slipper svältas där din var! Eller varna omgivningen så straffar synden sig själv!

Hmm, detta låter läskigt likt samma person.
NH, Inkörning, verkar själv etc.
Var finns denna som du pratar om. Håller hon cliniks oxå?

*KL*

Jag filmar alla hästar som lämnar gården dagen innan eller samma dag de åker. Jag fotar dem även ur alla vinklar för att få med hull, ben och hovar. Detta gör jag oavsett om de ska åka bort tillfälligt, eller om de är sålda.

Egentligen gör jag det inte för att jag inte litar på folk, utan mest för att slippa hamna i konflikt där ord står mot ord. Lyckligtvis har det ännu aldrig inträffat.

Carina på Silver Arabians

Kanske inte det första man tänker på när hästen ser ut som ett skelett?

Hur kan man vara en sån idiot!? Som tränare borde man veta bättre.. Nej, polisanmäl och ring djurskydd (ifall det finns fler hästar i samma sits där..) och be dem göra ett oanmält besök. Direkt. Myndigheter kan vara sega i starten, så stå på dig!

Skönt att höra att han börjar återhämta sig. Kan inte låta bli att tänka på vilka konsekvenser det kunde blivit om han stannat längre..

Hur gick det med träningen? Om man har en häst 3 månader hos en tränare och ska hämta hem sin häst så vill man se vad som hänt och ber alltid om att bli visad vid hämtningen?

Ursäkta, men om min häst kommer hem, mager, hungrig och törstig inte *piiiip* slänger jag ut häststackaren på träningsbanan för att se vad den har lärt sig under bortavaron. Utan jag ser då till att hästen får tillbaka hälsa, hull, glädje och tilltro till mänskligheten.

Men så är det jag... Jag är väl annorlunda än dig.

Jag måste bara säga att detta tyvärr är alltför vanligt, har jobbat hos en sån (inte så länge kan jag tillägga)

Det rådet jag kan ge är att åk dit och hälsa på hästen ofta (eller be ngn annan åka dit) så kan man i god tid se om det barkar åt fel håll.

Tyvärr kan jag säga av erfarenhet att det är jäkligt svårt att bevisa vanvård eller misshandel då det finns ett vackert litet ord (inte alls ironisk... :angel:) som heter uppsåt, som man ska kunna bevisa. Inte sagt att det är omöjligt, men det är jäkligt svårt.
Svaret jag fick av polisen och inspektören när de var ute var att man i rpincip skulle va veterinär själv för att kunna bevisa vanvården.... Kändes ju väldigt upplyftande.
Många av er har ju säkert sett djurpolis program från USA och England, helt andra möjligheter att komma åt folk där, undrar vad som ska till för att få till stånd en ändring i Sverige?

Som många har sagt, se till att dokumentera ordentligt, alla möjliga och ömöjliga vinklar. Tänk på att det ofta är "hästokunniga" som ska utreda det hela och då behövs det ÖVERTYDLIGA bilder och resonemang.

Lycka till!!!!!

Hmm, detta låter läskigt likt samma person.
NH, Inkörning, verkar själv etc.
Var finns denna som du pratar om. Håller hon cliniks oxå?

Ingen namngivning här på forumet då det strider mot reglerna.

Mvh
moderator (men inte här på detta forum)
mysko

Fruktansvärt :mad: :crazy:

Men jag hade nog någon gång under dessa 3 månader åkt och tittat till hur det går
Om jag inte kunnat göra det så hade jag begärt film på vad som utförs med hästen.

Hoppas att ni som råkar ut för denna oseriösa person lyckas sätta dit personen så inga fler hästar råkar ut för detta.

Jag förstår att många undrar varför jag inte åkte och hälsade på hästen under denna långa period.
Jag hade nog mer än gärna gjort det om inte om funnits.
Strax efter att han åkt ifrån mig hamnade jag på sjukhus och låg inlagd. Sen när jag kom hem var det sträng vila som gällde. Jag kunde ändå inte röra mig.
Efter det så flyttade vi med djur,barn och hem till vårt nya hus.
Under tiden så tänkte jag att kanske är det bättre att inte åka dit för att sen lämna honom där och göra honom besviken. Med facit i handen så ser jag hur fel det blev.
Hästtränaren är dessutom en ytlig bekant så det är ju inte detta man förväntar sig.

Hon visade hur hästen var inkörd på plats och i det stora hela så var väll det ok. Men hur mycket motstånd orkar en utmärglad häst göra?
Jag ville knapt prov köra själv men gjorde så, vet inte hur det kommer gå i vår när jag kanske lyckas köra igen.

Jag ska nu ringa komunen och hoppas på bra gensvar.
Tack ni alla för era inlägg. skriver sen och berättar hur det går.

Ja det finns alltid omständigheter :crazy:
Förstår hur ditt samvete är just nu.
Ta nu nya tag och gör din häst glad igen och formas tillsammans för framtiden.
Lycka till!

Man kan aldrig lita på någon och inte ens i närmsta krets, tyvärr :mad:

Usch vad tråkigt!

När du ringer till kommunen kan du höra om personen du lämnade hästen hos har tillstånd för sin verksamhet. Det krävs för den här typen av verksamhet (§ 16 djurskyddslagen) för jag antar att du har betalat för träningen. Om tillstånd finns kanske det kan finnas möjlighet att det kan tillbakakallas. Beror lite på hur tillståndet är utformat och om det går visa att hon brutit mot djurskyddslagen. Finns inte tillstånd har hon ju bedrivit tillståndspliktig verksamhet utan tillstånd, vilket är möjligt att åtalsanmäla.

Fanns det fler hästar på fastigheten? I vilken kondition var de?

Lycka till!

Usch! Det viktigaste är att det uppmärksammas så att inte fler hästar råkar illa ut för samma sak!

Jag hyrde in mig i ett ridhus för ca ett år sen, Ägarn till detta var en mkt omtalad person, mkt erfarenhet och skicklighet med det hon gjorde. (massör) Hon tog emot konvalecenter i hennes stall.

När jag första gången gick in i stallet stod där 7 st hästar. Alla med olika problem och skador. Och jag fick en chock när jag klev in där. Hästarna stod på torv och åt gammalt mögligt ensilage. Jag letade igenom hela stallet och kunde inte någonstans hitta ngt kraftfoder. Det enda de fick äta var alltså mögligt ensilage. Och jag kan säga att det syntes. Det hade, och detta är helt sant, en pool med piss o boxen!
De stod tryckta upp mot väggarna för att undvika det. Där var nog inte mockat på minst en månad.
Och hästarna stod inne jämt.
Det sorgligaste var att detta var en så omtalad person som alla litade på. Alla (inkl. jag) trodde verkligen att hon vad visste vad hon höll på med.

Iallafall, det kanske var fräckt av mig men jag tog reda på vem som ägde hästarna, ringde dem och berättade sanningen, när jag sedan körde dit 2 dagar senare var hästarna väck. Tror att stallet har stått tomt sen dess. Ryktet spreds nog ganska snabbt.

Nu på senare år har jag fått höra att hon har blivit alkolist och inte har några djur alls längre. LÄTTNAD!

Det jag inte förstår är hur de tror att de ska komma undan med det. Tror de inte att man ska se att hästen är i dåligt skick när man hämtar den. Eller bryr de sig inte ..

Iallafall, Sådana människor ska utrotas!!

Men :eek:!!!

Blev alldesles tårögd av ditt inlägg! Betalar man för hjälp o hon klarar inte ens av att fodra:mad: Jag skulle ringa alla i hela världen inkl hästtidning o varna för denna människa. Du har väl fotodokumenterat hur han såg ut före o efter???

Tröstkram o lycka till!

En sak som jag har funderat på är hur man ska veta om tex såna tränare, inkörare, visare mfl har gjort sig skyldiga till sånt här?
Runt där de fanns vet ju säkert folk om man frågar, men om de tar sitt pick och pack och flyttar och startar en ny verksamhet kanske med nytt namn, hur ska man ta reda på det?

Låter verkligen hemskt det du skriver och tränaren verkar vara en riktigt idiot!

Men har du ingen bild på hästen efter den kom hem? Jag kan inte tänka mig att ngn människa låter en annan hästs förfalla så när man bara lånar den, det märks ju direkt när ägaren kommer och hämtar den. Så som du beskriver låter det verkligen hemskt.
Hur såg de andra hästarna ut?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka