Min häst beter sig lustigt

Sv: Min häst beter sig lustigt

Det stämmer att det är hingstar och valackers sätt att onanera.

Ett tips är att inte försöka borsta avelshingstars insida av bakben när de gör så där..'

Det sa klaffs i nacken:o till stallkillarnas stora förstjusning.:angel:

:rofl::rofl::bow::rofl:

Tur att min är valack då!!! Fniss

Lite OT kanske.., men om djuren bara parar sig för att de är kåta och inte bryr sig om att föra sina gener vidare, kan man ju fråga sig lite varför exempelvis lejon dödar andra hannars ungar. Om de nu bara parar sig för att de är kåta, så kunde de ju låtit ungarna leva.

Det mesta andra håller jag med om, dvs att det inte bara är människan som har sex bara för njutningens skull. Delfiner och apor är ju kända för det. Sedan kan man också undra varför en valack (som varit valack i mer än 5 år) parar sig med ett sto. Det kan ju inte bero på att han inte fattat att han är valack direkt.

Hingstar kan göra så också, döda föl som inte är deras egna.. En 30-årig vallack försökte döda mitt föl förra sommaren när hon kom ut i hagen 1 dag gammal. Vallacken gick i hagen bredvid och fölet trillade omkull precis intil tråden och vips var vallacken framme och skulle slå ihjäl henne med en framhov.. Som tur är missade han.. Just den vallacken har även försökt döda ett annat föl i stallet några år tidigare.

/ Fredrik

Hingstar kan göra så också, döda föl som inte är deras egna.. En 30-årig vallack försökte döda mitt föl förra sommaren när hon kom ut i hagen 1 dag gammal. Vallacken gick i hagen bredvid och fölet trillade omkull precis intil tråden och vips var vallacken framme och skulle slå ihjäl henne med en framhov.. Som tur är missade han.. Just den vallacken har även försökt döda ett annat föl i stallet några år tidigare.

/ Fredrik

Ojdå, tur att det gick bra i alla fall.
Det skulle faktiskt vara lite intressant att veta varför djuren gör sådär. Har aldrig hört talas om hästar som försöker döda föl. Faktiskt inte om något annat djur än rovdjur som gör på det sättet. Men det skulle vara ganska intressant att veta varför det tydligen förekommer.

Till Preed:
Usch vad otäckt! Tur att fölet klarade sig!

Till Sasse:
Har heller aldrig hört talas om att hästar har dödat. Möjligtvis kört bort..

Undrar vad som försegår i deras huvuden och varför de gör det

Till Preed:
Usch vad otäckt! Tur att fölet klarade sig!

Till Sasse:
Har heller aldrig hört talas om att hästar har dödat. Möjligtvis kört bort..

Undrar vad som försegår i deras huvuden och varför de gör det

Jag har för mig att jag såg en videosnutt på TV eller internet en gång där en hingst bet tag i halsen på ett föl som inte var hans eget, och slängde det hårt i marken och stampade/sparkade ihjäl det.. Kan ha varit någon dokumentär på TV? Var riktigt hemskt..

Varför? Tjae.. Jag skulle gissa på att det kan ha att göra med ledarhingstens dominans, och om den inte känner tillhörighet med ett föl så kan den döda det.. Den arga vallacken som har försökt döda 2 föl i vårat stall, har innan dessa 2 incidenter gått med ett annat föl utan några problem. Men den gången hade vallacken gått i samma hage som fölstoet en längre tid innan fölet föddes, så det kan hända att han trodde att fölet var hans eget?

/ Fredrik

Jag har för mig att jag såg en videosnutt på TV eller internet en gång där en hingst bet tag i halsen på ett föl som inte var hans eget, och slängde det hårt i marken och stampade/sparkade ihjäl det.. Kan ha varit någon dokumentär på TV? Var riktigt hemskt..

Varför? Tjae.. Jag skulle gissa på att det kan ha att göra med ledarhingstens dominans, och om den inte känner tillhörighet med ett föl så kan den döda det.. Den arga vallacken som har försökt döda 2 föl i vårat stall, har innan dessa 2 incidenter gått med ett annat föl utan några problem. Men den gången hade vallacken gått i samma hage som fölstoet en längre tid innan fölet föddes, så det kan hända att han trodde att fölet var hans eget?

/ Fredrik

Jo! Nu när du säger det! Jag såg ju denna filmsnutt här på Buke. Det var verkligen hemskt att se :crazy:

Det är ju mycket möligt att han trodde det var sitt eget. Läskigt ändå när en så gammal valack ger sig på föl så där. Jag menar han har väl varit valack länge eller?
Sådana drifter borde ju oxå ha försvunnit tycker man.

Jo! Nu när du säger det! Jag såg ju denna filmsnutt här på Buke. Det var verkligen hemskt att se :crazy:

Det är ju mycket möligt att han trodde det var sitt eget. Läskigt ändå när en så gammal valack ger sig på föl så där. Jag menar han har väl varit valack länge eller?
Sådana drifter borde ju oxå ha försvunnit tycker man.

Nej han var verkligen inte hingstig på nåt sätt i övrigt och han har nog varit vallack i 27-28 år skulle jag tippa.. Däremot försvinner ju inte allt "manligt" beteende bara för att dom kastreras, en del försvinner inget alls på.. ;)

Kanske beror på att han är en gammal surgubbe iofs? ;)

/ Fredrik

Nej han var verkligen inte hingstig på nåt sätt i övrigt och han har nog varit vallack i 27-28 år skulle jag tippa.. Däremot försvinner ju inte allt "manligt" beteende bara för att dom kastreras, en del försvinner inget alls på.. ;)

Kanske beror på att han är en gammal surgubbe iofs? ;)

/ Fredrik

hehe jo det är nog en gammal surgubbe ;)

nej det är ju sant att inte allt "manligt" försvinner, men jag tänkte snarare på att han har ju varit valack så pass länge och drifterna kanske minskade med åren.. Hade förstått bättre om den var nyligen kastrerad..

jodå det har jag haft en häst som gör... men det är väl inte så pinsamt? De är avslappnade och tycker det är skönt att bli borstade... Sen om folk vill skratta åt det får dem väl göra det

jodå det har jag haft en häst som gör... men det är väl inte så pinsamt? De är avslappnade och tycker det är skönt att bli borstade... Sen om folk vill skratta åt det får dem väl göra det

Det jag tyckte var pinsamt med hela situationen är ju att det är JAG som verkar framkalla det hela, eftersom han aldrig gör så annars..

Men men det är väl ngt jag får leva med, att min häst har en härlig personlighet :)

Det jag tyckte var pinsamt med hela situationen är ju att det är JAG som verkar framkalla det hela, eftersom han aldrig gör så annars..

Men men det är väl ngt jag får leva med, att min häst har en härlig personlighet :)

Vadå? Gör han inte så om någon annan borstar honom likadant? Tjae, han kanske tycker extra mycket om just dig? :D

/ Fredrik

Vadå? Gör han inte så om någon annan borstar honom likadant? Tjae, han kanske tycker extra mycket om just dig? :D

/ Fredrik

Haha! Det där har jag inte ens tänkt på!! Det kanske han gör iofs.. :smirk: Men det har aldrig varit ngn annan som borstat honom. Då det bara är jag och en annan tjej i stallet.

Måste be henne borsta någon gång för att se om han gör det!:idea:

/ Fredrik

Hm..:cool: Har nu bett min kompis att borsta honom.. Vad hände?? Ingenting:crazy::eek:
Vad ska jag nu tro om min lilla stjärna där hemma??:cool::o

du får se dsom en komplimang helt enkelt!
Min ponny skulle jag klia på marknaden häromveckan för att hålla honom på gott humör. Det gick nästan lite för bra. Snorren hängde hela dagen lång, men ingen sa något och jag låtsades som ingenting...
:rofl:

du får se dsom en komplimang helt enkelt!
Min ponny skulle jag klia på marknaden häromveckan för att hålla honom på gott humör. Det gick nästan lite för bra. Snorren hängde hela dagen lång, men ingen sa något och jag låtsades som ingenting...
:rofl:

:o ja jag får väl göra det.. :smirk:

Ha ha...härligt med roliga trådar. Min pålle gjorde precis likadant, det räckte med att visa borsten så vips så vad "snabeln" där...så det måste vara borsten han var "kär" i;)
Jag är helt övertygad om att det har med njutning...ha ha:angel: att göra, han slappnade av och njöt av groomingen i fulla drag.

Ha ha...härligt med roliga trådar. Min pålle gjorde precis likadant, det räckte med att visa borsten så vips så vad "snabeln" där...så det måste vara borsten han var "kär" i;)
Jag är helt övertygad om att det har med njutning...ha ha:angel: att göra, han slappnade av och njöt av groomingen i fulla drag.

Måste ändå säga att det känns skönt att jag inte är ensam om mitt problem..

Det som är väldigt märkligt är ju att det bara är mig han gör så på.. Så i detta fall kan jag utesluta borsten.. Då min kompis som sagt använde mina grejer när hon borstade honom.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama