Min häst beter sig lustigt

Sv: Min häst beter sig lustigt

Jag skulle sagt
-Hästar gör så. PUNKT
För det gör dom - varför ska du tycka att det är pinsamt att ett djur visar upp ett naturligt beteende.
Om en fjortonåring hade tyckt det var jobbigt så kunde jag förstå men dina vänner och du är ju vuxna.

Tyvärr måste jag säga att det gör honom kåt när du borstar honom där. Hingstar och även vissa valackar onanerar genom att slå och stryka snoppen mot magen.

Så där gör min också, så fort han tycker att ngt är skönt, och han blir avslappnad och står och halvsover, när jag borstar honom. Jag bryr mej inte ett dugg. Han tycker det är skönt då jag pysslar om honom, och visar han det då med snorren, ja då får han göra det.

Skratta bort det, lr säg bara att han gillar när jag borstar här, därför gör han så.

Min förra häst gjorde så ibland. Ett ypperligt tillfälle att rengöra snoppen! Det är väl bara att säga att han tycker det är skönt!:smirk:

Tyvärr måste jag säga att det gör honom kåt när du borstar honom där. Hingstar och även vissa valackar onanerar genom att slå och stryka snoppen mot magen.

Till TS : Precis, där har du svaret:bow:

Var glad , du kan ju alltid passa på att göra rent den också. Mina gömmer sina så jag kommer aldrig i närheten av dem.

Vad du ska säga till folk , ja säg att du inte vet varför eller att han tycker det är skönt.

Ja. Här på Buke hade någon en hingst som höll på så för sig själv...det var rätt uppenbart vad det var frågan om, han höll på tills...eh, ja. :crazy:

Sen måste jag bara fråga; varför är det alltid perverst om djur har sexuella känslor utanför parningstid?

Sen måste jag bara fråga; varför är det alltid perverst om djur har sexuella känslor utanför parningstid?

Det har jag också undrat, och det har ju också varit uppe i flera kliometerlånga trådar här.

En allmän åsikt tycks vara att djur har sex för att föra sina gener vidare. Punkt. Att det bara är människan (som ju också är ett djur) som har sex för att det är skönt.:smirk:

Då har jag ofta frågat mig, tänker inte dessa mänskor ett steg längre? Tänk - varför är det skönt med sex?
Jo, det är naturens sätt att se till att vi fortplantar oss!
Så enkelt är det.:idea:

Helt allvarligt så är det knappast något djur (knappast stenåldersmänniskan heller förrän hon förstod hur saker och ting hängde ihop) som parar sig för att "föra sina gener vidare". :p
De gör det för att de är kåta, det kliar mellan bena call it whatever:angel:. Så enkelt är det!
Det finns många bevis av etologer som visar att djur onanenar, vissa högre stående djur som människa, delfin och människoapor har även sex med varandra utanför brunstperiod.

Min häst får gärna hänga ut snoppen om han känner för det, mig stör det inte. Förhoppningsvis är det ingen som är så trångsynt att de gör som man gjorde med begravningsvagnshästarna för 100 år sedan - satte på någonsorts taggig anordning som stack dem i snoppen om den vågade sticka ut:eek:. Det var ju opassande att syssla med sånt vid ett begravningståg gunåde:o.

Då har jag sagt min åsikt i saken.

Helt allvarligt så är det knappast något djur som parar sig för att "föra sina gener vidare". :p
De gör det för att de är kåta, det kliar mellan bena call it whatever:angel:. Så enkelt är det!

Lite OT kanske.., men om djuren bara parar sig för att de är kåta och inte bryr sig om att föra sina gener vidare, kan man ju fråga sig lite varför exempelvis lejon dödar andra hannars ungar. Om de nu bara parar sig för att de är kåta, så kunde de ju låtit ungarna leva.

Det mesta andra håller jag med om, dvs att det inte bara är människan som har sex bara för njutningens skull. Delfiner och apor är ju kända för det. Sedan kan man också undra varför en valack (som varit valack i mer än 5 år) parar sig med ett sto. Det kan ju inte bero på att han inte fattat att han är valack direkt.

varför exempelvis lejon dödar andra hannars ungar. Om de nu bara parar sig för att de är kåta, så kunde de ju låtit ungarna leva.

Nu är jag ju inte jätteinsatt i just lejonens beteende, men troligt är väl att det är en instinkt? Hannen tänker knappast "de där ungarna har inte mina gener, de ska jag minsann inte hjälpa till att föda upp". Utan det är nog mera så att instinkten säger att när han får tillgång till honor med ungar under en viss ålder, så dödar han dem.
Naturens sätt igen att se till att den starkares gener går vidare.:idea:

Sedan kan man också undra varför en valack (som varit valack i mer än 5 år) parar sig med ett sto. Det kan ju inte bero på att han inte fattat att han är valack direkt.

Hur vet du att han fattat att han är valack? Och har han fattat det, varför kan det ändå inte bero på att han blivit sexuellt attraherad av stoet. Och tro mig, ett brunstigt sto är inte så kräsen med vem hon flirtar med....:crazy:

Hur vet du att han fattat att han är valack? Och har han fattat det, varför kan det ändå inte bero på att han blivit sexuellt attraherad av stoet. Och tro mig, ett brunstigt sto är inte så kräsen med vem hon flirtar med....:crazy:

Du har så rätt, katterna mina var i gasen efter kastreringen ändå...hade en hane som var var väldigt hjälpsam när honorna löpte...:crazy:
När det gäller katter, så händer det ofta att snoppisen kommer ut när man gosar. Är väl som med all beröring, vi känner ofta lustkänslor av vissa strykningar.

Nu är jag ju inte jätteinsatt i just lejonens beteende, men troligt är väl att det är en instinkt? Hannen tänker knappast "de där ungarna har inte mina gener, de ska jag minsann inte hjälpa till att föda upp". Utan det är nog mera så att instinkten säger att när han får tillgång till honor med ungar under en viss ålder, så dödar han dem.
Naturens sätt igen att se till att den starkares gener går vidare.:idea:

Usch, ursäkta, jag har en dålig skrivdag idag. Först och främst har jag inga fördomar om din åsikt tidigare. Jag blev lite förundrad över ditt tankesätt, för jag antar att jag höll mig på nivån där djuren bara parar sig för att föra generna vidare. Har aldrig tänkt tanken att de kanske bara var kåta. Men om man tänker på ditt sätt så förklarar det en massa saker, t.ex. varför den valacken parade sig med stoet. Varför kastrerade djur öht parar sig med andra. (Jag har inget exempel från ett djur som inte är kastrerat)...

Angående lejontemat så glömde jag typ tänka att hannen antagligen dödar ungen för att mamman kommer i brunst (?) fortare. Jag tror inte att han parar sig för att han vill föra sina gener vidare, jag tror öht inte djur är så smarta. Visst de kanske vet att de får ungar om de gör det och det, men jag tror inte de är så smarta att de tänker så långt som att föra generna vidare. Kåthet är i så fall ett snabbare svar, mindre komplicerat och helt klart en bättre lösning.

Jag ursäktar ännu en gång för flummigt inlägg. Kortfattat så kan jag säga att jag hänger på din teori. Och ja som sagt, ursäkta flummigt inlägg. Det beror på trötthet..

Haha! så gör min valack också. Mest när han slappnar av och njuter för stunden. När massören är där åker den in och ut för jämnan :angel:
Det värsta är när jag stretchar hans ben, och den kikar fram. Man får akta sig för att få den i håret när man ska stretcha bakbenen :rofl:

Svar till alla!

Tack för kloka inlägg :bow:

Har alltid fått inpräntat att djur parar sig för fortplantning PUNKT.

Det jag tycker är lite pinsamt i hela den här situationen är att det är JAG som framkallar det hela. Eftersom han aldrig gör det annars.

Men det är nog som ni säger att han gör det för att det är skönt och han njuter och att det inte just är JAG som framkallar det..

Tll tittilo:

Jo då det passar jag allt på att göra.:) Ett perfekt tillfälle.

Har nog aldrig haft en häst med så ren snopp ;) :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer att det är hingstar och valackers sätt att onanera.

Ett tips är att inte försöka borsta avelshingstars insida av bakben när de gör så där..'

Det sa klaffs i nacken:o till stallkillarnas stora förstjusning.:angel:

Haha, jisses :rofl: Du måste ha blivit bra paff av att få en sådan köttfilé i bakhuvudet. Vilken rolig historia :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 484
Senast: Bregen
·
  • Låst
Gnägg Såg att det fanns en tråd sedan 2011 där folk skrivit om konstiga/otrevliga provridningar.. Men det var 2011, så varför inte skapa en...
Svar
5
· Visningar
2 497
Senast: ameo
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama