Min häst är svullen i benet, vad kan jag göra?

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag upptäckte i eftermiddags när jag va hos pållen, att han va ganska svullen i ena kotan (vänster bak). Jag höll på att visitera och kände att benet var väldigt tjockt + att jag hittade ett sår (väldigt litet, obetydligt, såg ut som en rispa, som om han hade rivit sig nånstans). Benet var inte varmt eller så och inte hoven heller men jag la ett stallbandage och var ute och gick en sväng med han, han haltade inte då och han var väldigt pigg & gosig som annars! :love:
Jag släppte ut han i hagen en stund till med bandaget på så får stallägaren kolla benet imon. Vad tror ni det kan vara? Är det pga. såret han var svullen? Om han inte är svullen imorron, kan jag rida då? Ska jag ta det lugnt i helgen? han vart så himla glad :rofl: ändå idag så...hmm...

Blir lite stirrig när han fick detta, har typ aldrig hänt innan! :angel: :o

Sv: Min häst är svullen i benet, vad kan jag göra?

Lägg inte värmande stall bandage utan att veta vad det är för skada! Om något så kan du kyla - kyla skadar aldrig, däremot kan värme göra det om du värmer en skada som istället borde kylas.....Men mest troligt är det ju såret han är svullen från, se bara till att det inte är ett sticksår, då kan du behöva veterinär och antibiotika, om det bara är ett vanligt ytligt rivsår se bara till att hålla det rent och att det läker innifrån och ut.

Senast ändrad:

Det kan vara av såret han är svullen. Även om det är ett litet obetydligt sår kan det bli lymfangit. Mitt tips till dig är att lägga ett ordentligt jodopaxbandage över en natt så kan du stoppa infektion om det skulle vara det. Rörelse är nästan alltid bra så länge hästen inte är halt. Så ge dig ut o rid du, men ta det lite lungt. Lycka till.. :bump:

Jag var uppe igår hos honom och då var det typ värre. Kotan var jätte svullen, helt tjockt + att det nu var varmt också. Jag gick inget med han igår... Men jag la kylbalsam och sen på kvällen skulle stallägaren prova & smörja med arnika, ska upp i eftermiddag & kolla. Om det inte blir bra nu i helgen, ska jag ringa veterinären? eller när bör man göra det=?

Ja, jag tycker du ska ringa veterinären. Är man osäker känns det alltid bättre att prata med någon som kan. Ofta blir hästar mer svullna när de får stå inne, så jag tycker nog du ska prova att gå ut och gå med honom, om han är ohalt.

Fick han vara ute i hagen som vanligt igår eller fick han stå inne?
Du skrev att du inte gick ut med honom igår...

Om svullnaden går ner när han rör på sig och han inte är halt så skulle inte jag ringa veterinären alls utan hålla igång med måttlig motion, hålla såret rent och vänta ut det. De kan bli jättesvullna pga en immunförsvarsreaktion men om såret inte blir infekterat så går det snart över. Du kan linda när hästen står inne för att undvika att det blir alltför svullet (det gör ju ont) - båda benen givetvis. Låt hästen gå ut i hagen som vanligt och då utan lindor.

mvh
Lejonelle

Jo han var ute i hagen igår, hela dagen som vanligt. Okej, men jag är rädd för om det gör ont om jag går osv? Nu kan jag ju inte heller springa o kolla om han e halt för det är snorhalt på stallplanen, men iof. kan jag kanske göra det på ridbanan...
Ska dit nu & kolla till han, kommer mer rapport sen! Tack för eran hjälp! :love: :bump:

Har vart uppe nu precis, svullet & lite varmt idag me :( Men han är väldigt pigg & busig :love: men hur tror ni det har uppkommit?
Vad jag själv tror så tror jag att han har blivit sparkad av en annan häst...

Hej!
Om jag vore du skulle jag lägga ett jodomslag över natten för att dra ur eventuell smuts ur såret.

Det låter som lymfangit tycker jag.

Blanda jod/vatten och blöt en rejäl bomullsbit med det, linda runt benet och fäst med tex vetwrap lägg en pad över och linda med ett stallbandage.

Låt det sitta över natten och kolla hur pass mycket svullnaden gått ner i morgon, låt hästen vara ute i hagen dagtid och kanske ta en promenad strax innan kvällsfodringen och sedan lägga ett nytt jodomslag om det har svullnat upp igen..

Det är vad jag skulle gjort..

Men det är inget sår typ... det syns ingenting. bara en pytte liten skorpa, men visst kan jag lägga på ett jodopaxomslag... men de kanske skadar mer än gör nytta?

Det skadar absolut inte!

Om det är en skorpa och OM det fortfarande är svullet så skulle jag faktiskt pilla bort den lilla skorpan och lägga ett jodomslag.

För då verkar det ju som om något är "kvar" inne under skorpan och detta behöver ju komma ut.

Jodomslag är inte skadligt på något sätt, det hjälper till att dra ur smuts som finns i såret och minskar svullnaden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 550
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag skulle behöva lite råd. Min häst fick för ganska precis 3 veckor sedan en spark på hasen. Ett ganska stort sår i mina ögon eftersom...
Svar
10
· Visningar
6 829
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Har precis köpt en jätte fin kallbodstravare 16år, han var inte i gångsatt när vi köpte honom, första veckan inga problem skrittade...
Svar
3
· Visningar
1 609
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31