Min häst är sned i rumpan

LEOLIN

Trådstartare
Idag när jag longerade min häst så såg han fin ut i vänster varv men i höger varv så ser han snedvriden ut i baken , alltså snedvriden ut åt vänster och han är också segare i detta varv och jag antar att det är pga problemet . Han lyfter även svansen något åt vänster. Jag antar att det bästa är att låta en kiropraktor titta på honom? Hur tränar jag bort detta på bästa sett sedan? För jag antar att behandling i kombination med någon form av träning är det bästa istället för att bara ställa av honom?
 
Sv: Min häst är sned i rumpan

Ta kontakt med en bra equiterapeut för behandling o hör sen med denne beroende på vad som finns att rätta till hur det är bäst att träna. Lycka till :)
 
Sv: Min häst är sned i rumpan

Den bör inte tränas innan den är korrigerad!

Tänk dig själv att springa med snett bäcken. Det ena benet är "längre" än det andra. Ger snedbelastningskador
 
Sv: Min häst är sned i rumpan

För att inte tala om hur snett man musklar sig! Har själv gjort det misstaget.. Tränade som vanligt trots att jag var sned i bäckenet ("falsk skolios" sa läkaren, aldrig hört det innan). Musklerna på högersidan har fortfarande inte anpassat sig, trots sjukgymnastik och massor med kiropraktik under flera år :crazy:

Så TS, ta kontakt med en kiropraktor (en riktig kiropraktor! Finns veterinärer med kiro-utbildning bland annat). Efter behandling kan kiron hjälpa till med träningstips.
Var bort du? Jag känner till några duktiga kiropraktorer i Västergötland
 
Sv: Min häst är sned i rumpan

Jag har varit både hos kiropraktor och equiterapeut med min häst, den ena anses vara en av Sveriges bästa. Bägge låste upp en snedhet i länden på min häst som gav samma effekt som du beskriver.

Snedheten kom tillbaka varje gång.

Åkte tillslut till en Osteopat istället. Han hittade anledningen till att min häst blir sned! Vi är mitt upp i behandling av en inflammation i låret som skapat spänning i en rumpmuskel som drar hästens skelett snett! Hon har gått med detta i minst 4år troligen längre... Skäms man då eller? Jag har ju trott att de första besöken varit rätt väg...

Kan du hitta en bra osteopat som kan häst -åk dit! Stå på dig med att de får hittaorsaken till snedheten inte bara dämpa symptomet. Jag kan tipsa om min osteopat om du har möjlighet att köra till Göteborg. Pm isåfall.

Jag går nu själv till samma osteopat o min rygg satt typ fast överallt i hela högersidan... Det har hindrat min ridning och min andning. De är grymt duktiga! Jag är långt från klar, men det är en grej till jag gillar med osteopati, de ser helheten och det tar tid att muskla om en sned kropp!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp