Min häst är smal..

M

MarreAndersson

Någon som vet var man kan göra åt en häst som plötsligt slutar äta i en veckas tid och smalnar rejält men sen börjar äta igen utan att lägga på dig? Hon får nu 7 kilo hö 0.5kg betfor, olja, b-vitamin och mineraler. Hon är ett varmblod av den tunnare sorten på ca 450kg. Kan det ha med fällningen att göra? Tips på annorlunda foder?

Sv: Min häst är smal..

Är det bra värden i höet?
Du kan gott ge henne några kilo till, men hon kanske inte äter mer?
Lucern är ju ett bra foder att komplettera med då det är proteinrikt och räknas som grovfoder.

Nej, hon äter inte mer är så, kan vara lite finkänslig och "petar i sig det fina"

Men lucern då kanske? Kan man ge rätt mycket av då det är snällt för magen.
Sen finns ju krafft rehab... har hört att det är bra, men har ingen koll själv på det.

Jag får kanske prova med lucern och se hur det funkar men jag förstår inte hur det kunde komma så plötsligt och nu när hon äter som vanligt så händer det inte mycke alls...

Hej! Jag har ett fullblod som också är av den smalare typen/svårfödd. Tyvärr var han helt ur hull när jag köpte honom (i höstas) så jag hoppas han blir lite rundare. Han har dock lagt på sig mycket sedan jag köpte honom! Det jag tänker på är att du ger henne ganska lite hö, min häst får 12 kg hö/dag. Blir hon pigg? Det är bra att du ger henne olja! Det gör jag också! Tyvärr kan jag inte ge min häst befor för han blir "galen" av det. Annars går de upp på betfor. Jag ger min häst havrefri müsli vilket funkar bra! Korn är också bra om man vill ha mer hull och inte så mycket "pigghet". Jag ger också min häst Lucern, och jag ser skillnad på det bara på någon vecka! Min häst får Lucern i pellets som jag lägger i blöt. Han älskar det!!!! LYCKA TILL!!!!!!

tkr inte det låter spec mkt med 7 kg hö, mitt varmblod ca. 500 kg äter ca. 20 kg hösilage/dygn + krafft protein och betfor....
Jag skulle ge mer hö eller ge lusern, lr prova att ge olja om den är ävldigt smal...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 367
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka