Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Danetta1990

Trådstartare
Vill bara ta reda på vad som hänt med min häst... nedanför bogen är hon hellustig! Hon har haft regntäcke på sig i flera dagar nu fast det ser verkligen inte ut som skav.! Aja... kolla bilderna och kom med förslag vad ni tror kan ha hänt och vad jag ska göra!Bilderna är ganska dåliga då dom är tagna med mobilen!

Som ni ser har hon som en stor ''bula'' som hänger! Den är inte hård utan det känns som om den är full med vätska!

Där jag håller min hand, ända dit upp är det buckligt och hårt!

Här är den där knölen då!

Hoppas ni kan hjälpa mig :(

// Johanna :bow:

Sv: Min häst är skadad(Igen)*bilder*

:eek::eek::eek::eek::eek: :crazy:

Ingen aning, ska följa tråden med spänning!

Fy! Det såg inte trevligt ut! :(
konstigt! det ser ut som om det kanske skulle kunna vara en kraftig allergisk reaktion mot någon insekt? typ knott.

Men samtidigt ser det ut som att hästen kan ha fått en ordentlig smäll.
Hon kan inte ha gått omkull och fått flera små små sår?

De små bulorna, är det bara knölar eller är det någon form av sår på dem? Det ser ut som små sår eller skorpor. Är hon öm?

Jag hade hållt koll på hästens temp så hon inte får feber och om det är sår på bulorna, tvättat rent med koksaltlösning och sett till att flugorna inte kommer åt.
Om hon inte är öm nu hade jag även varit uppmärksam på om det förändras och hon börjar ömma, och på om "knölen" eller området med bulorna börjar växa.

Hoppas att någon kan säga på direkten vad det är :)

Kan vara en reaktion på insektsbett...
Är hon generellt känslig i huden, får hon lätt mugg och liknande?

Det där är en spark som din häst har fått på bogen där du håller handen. Det har blivit en blödning som har runnit ner och bildat en "¨påse" Det hände för några dagar sedan. Att det är knöligt är nog för att en massa insekter har kalasat på blödningen.

Kolla om hon haltar, förmodligen har hon gjort det tidigare iallafall.
Kanske behöver stå inne o vila om hon har ont.

:eek: Hjälp!

hade min häst fått det så hade jag akut-ringt till min ridlärare och vrålat i luren att hon var tvungen att komma! :o (min ridlärare är hästens ägare frågar henne om ALLT och inget)

vad otäckt det såg ut. :(

Tycker också det ser ut som ett slag med påsen som avrinning eller vad man ska säga...

Typiskt med alla insekter o rötmånad...

så där såg typ min häst ut när han hade fått en spark eller nånting där på bringan, men svullnaden försvan på några dagar, men ser ju ut som att din häst fått skav oxå tkr jag.

Skulle tro att det är en djupare hudinfektion orsakad av bakterier. Stämmer väl överens med att regntäcket legat an, stängt in fukt och skapat en varm och trevlig miljö för de buggar som normalt koloniserar huden.

Kan också vara nån sorts allergisk reaktion, kan vara till följd av ovanstående.

Svårt att säga via bild dock.

tack för alla ide'er... hjälper mig en bit på vägen Iaf! Hon är inte känslig! har tagit temp på henne och det är okej... hon haltar inte! Hon verkar inte ha ont där Iaf! Kan mycket väl ha varit en spark då då :( får hålla ögonen på det och hoppas att det blir bättre

Sådär såg det ut när en kompis häst råkade ut för en olycka. Fick två "påsar" precis där din häst har sin fast större. Eftersom det var på sommaren så var det ingen bra ide att tömma dom pga infektionsrisken. Dom gick tillbaka efter några veckor men det värsta var ärrbildningen i musklerna efteråt. Blev stenhårt. Har ingen aning om hur det skulle ha påverkat hästen fysisk för han avlivades pga andra skäl kort tid därefter.
Om jag va du så skulle jag ringa till veterinären och höra vad dom säger. Det kostar ju inget att bara prata med dom. :crazy:

min pålle har fått som massa skorpor på bogen, men jag tror att påsen och betten är två skilda saker.

ser ut som någon muskelbristning alt/och avrinning som folk innan har skrivit.

däremot förstår jag inte att du inte har tagit ut veterinär?

Tror som många andra att det är en spark alt. bett som "runnit" neråt. Är det vätska/mjukt eller hårt i skinnet ?

Min häst såg ut nästan sådär efter att han hade fått en spark i bringan, den försvann efter några dagar. Men jag tycker din hästs bula ser ut att vara mer "knottrig" och sårig, men det är kanske som Lindsen säger, att insekter har varit på blödningen. Hoppas det löser sig :)

Och sådär såg min dam ut, fast värre, när hon fick en kraftig reaktion på insektsbett och fick ett ödem. Då var det dock som en handboll mellan frambenen och upp på bringan, väldigt svullen.

Behandlades med finadyne akut. Och jag skulle faktiskt vilja ha det där omsett av vet, just för att kunna sätta in NSAID.

Så, ring vet och be dem kika förbi.

Min dam btw: http://hem.passagen.se/xyplex/bringa.htm

Och sådär såg min dam ut, fast värre, när hon fick en kraftig reaktion på insektsbett och fick ett ödem. Då var det dock som en handboll mellan frambenen och upp på bringan, väldigt svullen.

Behandlades med finadyne akut. Och jag skulle faktiskt vilja ha det där omsett av vet, just för att kunna sätta in NSAID.

men usch :crazy: din såg inte heller så trevlig ut.

Precis så där såg min häst ut för 2 år sen. Började som en liten knöl, som växte sig upp på bringan. Var fylld med ganska "hård vätska", tryckte man in ett finger blev det en grop. Veterinären öppnade upp och satte in dreneringsrör som jag spolade med koksaltlösing ett par dagar. Tyvärr blev det infektion och öppnades upp en gång till. Gav med sig till slut med en kur antibiotika. har inga problem av detta i dag....

Själva "påsen" lär förstås vara ett ödem, men hudförändringarna kommer sig knappast av en spark. Kontakta vet om det inte blivit bättre idag.

Själva utslagen skulle jag ju tippa kommer från insektsbett, mina blir ofta fult bitna av insekter just på bogen, men svullnaden vet jag inte, ser ju ut som om det kan ha blivit en infektion. Jag hade inte tvekat att be veterinären kika på det om det varit min häst.
Kanske en spark eller en infektion från skavet av täcket??
Hoppas det snart går ner, ser ju lite läskigt ut :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·
Utrustning Jag är så trött på att köpa täcken för att efter ett par gångers användning inse att inte heller det passar.......... Min häst har b r...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka