Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Sv: Min häst är skadad(Igen)*bilder*

jag vet en häst som hade sådär men han hade mycket mer. det han hade heter inkar (vet ej hur det stavas) jag skulle ringa vertinären.

okej! Tack så mycket för alla tips! Ska genast ta kontakt med veterinären! Skriver imorgon igen vad han säger och vad som kommer hända och ske !!!

Det på TS häst är knappast inkar. Man får inte hematom eller ödem av inkar, och utseendet ser inte ut att stämma för ink heller (även om de kan vara förvillande lika insektsbett i början, men brukar inte komma i sådan mängd så från dag till annan)

jo, första stycket var väl lite riktat till dig och ditt inlägg #15 där du säger att din häst fick ödem av insektsbett.. det framgår ju av bilderna i första inlägget att det inte är ett ödem alls, och således inte riktigt hade med frågan att göra.. :idea:

även fast vi vet vad som är rätt så är det lätt att glömma bort att hundratals personer tror att det vi skriver alltid är rätt.. man får ju liksom utbildning på köpet här på buke.. :)

Förutom att det diagnosticerades av veterinär just som ödem då menar du?

Och som jag lärt mig - ödem = vätskeansamling. Hematom = blodansamling. En snabb googling bekräftar att det fortfarande är korrekt.

Men nog vet jag att hematom och ödem inte är samma sak. Damen hade dock ödem (vet aspirerade ut vätska för att se om det var blod eller ej)

Om TS häst har ett ödem eller ett hematon låter jag vara osagt.

Men i just det här fallet är det din 'beskrivning' av ödem kontra hematom som är inkorrekt.

Hemo är ju dessutom just... blod =)

Så ja, lite utbildning på köpet, halva charmen med buke.

Senast ändrad:

"Ödem, svullnad på grund av ansamling av vätska i vävnaderna."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ödem

hematom är antingen ett hematom där det är blodblandad vätska eller ett blodhematom som enbart är fyllt med blod, det senare brukar stelna och bli en sk lårkaka..

vart hittade du din fakta?

Ett hematom är en blodsutgjutning och kan variera från blåmärke till större blodansamling. Men det är alltid blod. Ödem är en vätskeansamling, ospecifierad.

Sen kan man ju alltid krångla till det och lägga hygrom till listan av skvalpiga bulor. Och serom...

ja, rätt, men ödem är vätskeansvämlig I vävnad, ex muskelvävnad.. vätskehematom, blodhematom etc är vätske/blodfyllda påsar..

vet. har konstaterat detta för mig också.. så vems vet.källa vet bäst?

ödem = svälld muskel/vävnad pga blod/vätska insprängt i vävnaden, fast att ta på, det blir gropar som blir kvar en liten stund om man trycker med fingret i den svällda vävnaden, pga att vätskan trängs undan och sedan sakta strömmar tillbaka..

hematom och likn = påsar med vätska/blod, mjuka, plaskiga och hänger tillbaka direkt när man tar bort fingret..

Idag ringde vi vet!!! Han sa att vi skulle avvakta över helgen och om det inte blivit bättre tills på måndag skulle vi genast ringa så får han komma ut och kolla! Idag när jag var i stallet så såg det lite bätre ut men ändå inte bra! Så nu är det bara vänta och se vad som händer!

ja, rätt, men ödem är vätskeansvämlig I vävnad, ex muskelvävnad.. vätskehematom, blodhematom etc är vätske/blodfyllda påsar..

vet. har konstaterat detta för mig också.. så vems vet.källa vet bäst?

ödem = svälld muskel/vävnad pga blod/vätska insprängt i vävnaden, fast att ta på, det blir gropar som blir kvar en liten stund om man trycker med fingret i den svällda vävnaden, pga att vätskan trängs undan och sedan sakta strömmar tillbaka..

hematom och likn = påsar med vätska/blod, mjuka, plaskiga och hänger tillbaka direkt när man tar bort fingret..

DV med 30 års erfarenhet, klinikveterinär, och även Tant Ester här är ju enig om definitionen av ödem, så jag tror den var korrekt redan när den begav sig.

Och hematom är inte 'vätska' - det är blod. Hemo = blod. Hematom = innehåller blod.

Ang 'konsistensen' så var C:s ödem inte det minsta 'plaskigt' eller så. Utan precis din beskrivning konsistensmässigt av ödem. Fastare, tumavtryck 'satt kvar' en stund. Inte plaskigt/skvalpigt alls.

Vätskehematom torde vara en felsammansättning av ord?

Bara för ros skull slog jag upp det med, och Hästens Konvalescens har en fin bild på ett ödem under buk med, och är i övrigt också ödem = innehåller vätska, hematom = innehåller blod.

Men damens var ett ödem, både 'innehållsmässigt' (vätska, inte blod), och 'konsistensmässigt'.

Nedanstående är saxat från Karolinska Institutets hemsida (MeSH).

Edema ( sv ödem, min notering):
Abnormal fluid accumulation in TISSUES or body cavities. Most cases of edema are present under the SKIN in SUBCUTANEOUS TISSUE.

Hematoma (hematom)
A collection of blood outside the BLOOD VESSELS. Hematoma can be localized in an organ, space, or tissue.

Ansamling av vätska i den subkutana vävnaden kan visa sig som en vätskefylld "påse". Ödemet kan även kännas hårt som vid t ex lymfangit eller ödem under buken i samband med proteinförluster. Ett sådant ödem kallas pitting ödem.

Huruvida hästen i tråden har ett ödem eller ett hematom går inte att uttala sig om utan att ha undersökt den. Det kan vara en blödning pga en spark (hematom) eller en vätskeansamling pga inflammation (ödem).

AH, just subkutant ödem är den 'fullständiga' diagnosen som damen på bilen jag visade tidigare fick. Jag grävde fram papprena. Och i hennes fall var det ju pga akut inflammation (som i sig var pga en allergisk reaktion på insektsbett).

har hon fått en spark eller fastnat i något. travaren såg ut så där i våras fast mitt mellan frambena. slutade med operation efter som bulan hindrade honom från å röra på sig som han ville. bulan var full med blod och andra mindre strevliga saker men nu mår han jätte bra och tänas och går lopp precis som vanligt! :laugh:

har hon fått en spark eller fastnat i något. travaren såg ut så där i våras fast mitt mellan frambena. slutade med operation efter som bulan hindrade honom från å röra på sig som han ville. bulan var full med blod och andra mindre strevliga saker men nu mår han jätte bra och tänas och går lopp precis som vanligt! :laugh:

Det är dä vi inte vet! Vad hon gjort! Men har det blivit värre på måndag så kmr vet

Idag har den där ''klumpen'' krympt :) men nu har hon inget täcke så nu äter alla flugor upp skavsåret eller vad det nu är som är ovanför klumpen! Vet inte vad jag ska göra...smörjt in med massor flugsalva och får hoppas på att det hjälper! Vill inte ha täcke på henne nu när det blivit lite varmt ute igen!

Alltså Plaster som i svenskans plåster. Det finns ett sprej som heter Tar Plaster, men jag vet inte vilka det är som säljer det. Det lägger i alla fall som en skyddande hinna, tror jag?

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·
Utrustning Jag är så trött på att köpa täcken för att efter ett par gångers användning inse att inte heller det passar.......... Min häst har b r...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka