Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Sv: Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Själva utslagen kan vara svamp. Den uppkommer av instängd, varm och fuktig miljö. Som det är under täcken. Den kan försvinna av sig själv om du tar av täcket så det får luftas. Om inte får du be vet om hjälp!

*KL*

Vad är det för ras, är det en travare? När jag fick min travare, var han enbart körd, lite riden nån gång ibland, och när jag haft honom ett tag, fick han n¨got liknande, kändes nästan som en påse vatten, och när jag frågade folk, fick jag till svar, att de kan bilda vätska för att de lägger om musklerna vid ridning.

jag tyckte inte det lät klokt, men han hade inte ont, inte halt, och inte feber, och den var borta efter några dagar. och har inte heller kommit tillbaka.

Får kolla hur det ser ut idag! Sen får vi ringa och snacka med vet så får vi hoppas på att han kan komma ut och titta lite åtminstone! Tack för alla tips! Har jag några ide'er om vad det kan vara och vad jag ska göra ;)

min fick en sdn "elefanttutte" när flugorna hade ätit på en ink som hästen hade där.
Den fick finadyne i 3 dagar o blev bra. kan dock tacka flugorna för inken kom ej tillbaka:bow:

*KL*

Vad är det för ras, är det en travare? När jag fick min travare, var han enbart körd, lite riden nån gång ibland, och när jag haft honom ett tag, fick han n¨got liknande, kändes nästan som en påse vatten, och när jag frågade folk, fick jag till svar, att de kan bilda vätska för att de lägger om musklerna vid ridning.

jag tyckte inte det lät klokt, men han hade inte ont, inte halt, och inte feber, och den var borta efter några dagar. och har inte heller kommit tillbaka.

det är en gammal travare... Men hon gick på travet tills hon var 5 år och nu är hon lixom 18 år och varit ridhäst ett bra tag!

Har du haft på täcket i flera dagar utan att ta av det?
Eller missförstod jag dej?

Och sådär såg min dam ut, fast värre, när hon fick en kraftig reaktion på insektsbett och fick ett ödem. Då var det dock som en handboll mellan frambenen och upp på bringan, väldigt svullen.

Behandlades med finadyne akut. Och jag skulle faktiskt vilja ha det där omsett av vet, just för att kunna sätta in NSAID.

Så, ring vet och be dem kika förbi.

Min dam btw: http://hem.passagen.se/xyplex/bringa.htm

men så ser ju min ut :angel::eek: fast "bara" på vänster sida typ 10*10cm...
varför reagerar de på regn och flugtäcke?!

*spånar*
Kan kanske bero på att skit o en stor mängd insektsmedel rinner dit från tcket.

en del nya täcken är oxå behandlade med antimögelpreparat.

men så ser ju min ut :angel::eek: fast "bara" på vänster sida typ 10*10cm...
varför reagerar de på regn och flugtäcke?!

Min reagerade insekterna, inget annat. Hon hade normalt eksemtäcke, men gick utan i 5 h när det regnade, och det lilla insekterna han bita när regnet slutade och innan täcket kom på räckte för den där monsterreaktionen. Och nödslaktades 3 veckor senare, 2 år gammal. I hennes fall var den extrema reaktionen pga autoimmun sjukdom.

Förresten så på henne tog man även skrapprov för att utesluta svamp etc, och det var det inte. Biopsi visade kraftiga inflammationer i flera hudlager och blodkärl, som ses vid allergen reaktion.

Kommit hem från stallet nu! Kollade ''såret''! Tänkte bara berätta hur det var idag! Tyvärr så var det värre! ''bulan'' är lite större och hon haltade lite svagt på höger benet! Men ingen feber! Imorgon blir det att ringa veterinären och snacka med han!
Jäkla häst!

Detdär såg jätteläskigt ut. Min häst har haft liknande och den var mera rund och formad. Det en sprucken blodådra tror vi och kroppen klarade av den på bara några dagar.

(Om ni sätt andra inlägg där jag skriver "Min häst har haft liknande.." beror det på att jag haft häst ett tag.)

Kramar/Mia

Vart i stallet idag igen då! Skulle ringt vet idag men morsan ringde försent... Den där klumpen hade blivit ännu större(börjar bli lite nervös) Imorgon ska mamma ringa vid rätt tidpunkt så jag hoppas att vet kommer ut och kollar!

Kan du inte ringa och få ut distriktveterinären? De brukar ju komma ut rätt snabbt om de inte har andra väldigt akuta ärenden. Läskigt att "bulan" blir större :crazy:

vi avaktar tills imorgonbitti så får vet säga vad vi ska göra eller om han kmr ut och kollar(hoppas) Hon har ju fortfarande på sig täcket och det kan jag inte ta av eftersom vi har regn hela tiden och hon fryser ihjäl då. Tänkte ifall det va täcket som påverkade något! Fast det skulle vara lustigt!

det är skillad på ödem (vätska i musklerna) och hematom (vätskeansamling mellan skilda muskler eller direkt uder huden)..

TS
ett mindre hematom absorberas in i musklerna men är hematomet är större går det snabbare att dränera, en häst på ridskolan fick ett hematom stort som hela handen på låret, det dränerades för att plaskade runt så mycket när hon travade..

ett ödem kan man inte tömma då väskan ligger inbäddad i muskelvävnaden, det man gör för att få bort ödem är att ma lindar ihop ödemet och på så vis tränger bort vätskan frå muskel, detta går inte att göra med ett hematom..

men det du skulle göra är att ringa veterinär, berätta att hästen har ett hematom på bogen precis vid ena frambenet, kolla puls och temp, vet har säkert råd att ge, om h*n vill komma ut å tömma hematomet eller om du bör vänta på att det lägger sig..
troligtvis får du låta hästen vila en vecka och minskar inte vätskeansamligen så kanske vet får komma ut och dräera ur det..
vet dräerar genom att sätta en grov kanyl lägst er så droppar det ur..

bild på ridskoleästens hematom, det var beläget på baksidan av vänster lår, och som sagt ganska stort..
http://www.pixbox.se/pic_show_id11951331.html

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·
Utrustning Jag är så trött på att köpa täcken för att efter ett par gångers användning inse att inte heller det passar.......... Min häst har b r...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka