Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Sv: Min häst är skadad(Igen)*bilder*

Tar plaster, som hette något annat sist jag köpte men du förstår när du ser, finns bla hos vissa granngården.

Det är en sårplast, dvs en spray som bildar en hinna över såret. Innehåller tjära (tar). Ger såret skydd och håller undan insekter, spraya enligt anvisningarna på burken, men spraya flera lager (låt torka emellan).

Och flugtäcken finns ju att köpa.

Det finns nog också vanligt sprayplåster på Apoteket. Man sprayar så bildas en tunn hinna av typ plast som skyddar.

Jasså! Trodde jag inte fanns! Får nog försöka hitta något sådant då! Idag är ''klumpen'' mkt mindre men infektionen om det nu är det har spridit sig högre upp! brevid bogen på sidan

Jasså! Trodde jag inte fanns! Får nog försöka hitta något sådant då! Idag är ''klumpen'' mkt mindre men infektionen om det nu är det har spridit sig högre upp! brevid bogen på sidan

Men ringde du inte veterinären idag? :eek:

Ja just det! Vi har snackat med vet igen! Men eftersom ''klumpen'' börjat lägga sig så sa han att vi skulle kontakta honom igen OM det blev värre eller något! Ska ringa honom imorrn igen för idag hade ''klumpen'' typ lagt sig men det hårda över klumpen hade blivit värre!

Ja just det! Vi har snackat med vet igen! Men eftersom ''klumpen'' börjat lägga sig så sa han att vi skulle kontakta honom igen OM det blev värre eller något! Ska ringa honom imorrn igen för idag hade ''klumpen'' typ lagt sig men det hårda över klumpen hade blivit värre!

Jag hade velat ha ut veterinären för att låta h*n se på det.

Jag har varit med om precis samma sak och utseende på en häst (blev sparkad på bog/hals). Dock gick det lite fortare i hans fall, på nara något dygn blev han jättedålig och jag ringde ut jouren. Ångrar jag inte en sekund, vet. blev väldigt oroad och glad över att jag INTE hade väntat till dagen efter. Hade jag gjort det hade hästen kunnat kvävts, hematomet hade växt så pass mycket att det tryckte på luftstrupen.

Penecillin på stört, dessutom hade vi förhoppning över att det skulle lägga sig under natten en del. Det gjorde det inte, utan det sprack upp istället längst upp (område ca 30x30 cm) och vi tömde det på många dl var i två veckor. Första gången vi "hjälpte det på vägen" trodde jag inte mina ögon, att det ens fick plats så mycket :crazy: (efter några dagar sprack det även längst ner, dvs dränage behövdes inte utan det tömde sig själv sas). Mitt i sommaren och det tog lång tid innan han repade sig från det.

Min erfarenhet och vill inte skrämmas, men jag hade som sagt kontaktat veterinär.

Men nu har det nästan läkt på min lilla älskling! klumpen är borta och ''svullnaden'' börjar gå ner! Hon har ingen feber och hon haltar inte!

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 887
Senast: skuggi
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·
Utrustning Jag är så trött på att köpa täcken för att efter ett par gångers användning inse att inte heller det passar.......... Min häst har b r...
2
Svar
23
· Visningar
2 735
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka