Min häst är sjuk!

_Sascha_

Trådstartare
Och jag har ingen som helst aning om vad det kan vara..!:crazy:

Jag har varit bortrest 4 dagar under julen, när jag åkte var min häst pigg och kry (väldigt pigg:p), hon har stått i några månader pga hovledsinflammationer men får nu travas och skrittas. Så hon är igångsatt så att säga.
Så min medryttare hade henne alla dagar, men sista dagen blev hon typ lite loj och nästan trött.
Jag hade stallet dagen efter och när jag kom ut hade hon inte ätit upp sin kvällsmat (6 kg silage och morötter) men det var bara nåt kilo kvar av silaget men morötterna däremot låg det 5 st kvar.. och hon är ett väldigt stort matvrak så jag tyckte det var skumt.
Hon ville inte ha frukosten heller men åt av silaget i hagen morgon+lunch, inte så som hon brukar men hon åt.

Dagen efter det hade hon ätit upp kvällen men åt inte upp frukosten och lämnat jättemycket silage kvar från kvällen.

Hon har inte feber, men ser hängig ut på ögonen, har runnit lite snor men det är genomskinligt. Hon har stelnat också i höger sida när man rider (nu har hon bara gått promenader men när min medryttare sist red) och hon har magljud så det är inte kolik.. Men är jättelös i magen.

Hjälp mig, vad kan vara fel på min häst? Alla andra hästar i stallet är friska och krya som vanligt men hon ser verkligen hängig ut och på promenaderna är det som att gå ut med en gammal hund ungefär.. (Annars är hon väldigt pigg och tittar på allt och har väldans svårt att ta det lugnt på hemvägen).

Sv: Min häst är sjuk!

Rid INTE,hästen mår ju inte bra!!!
Tycker du ska ringa till veterinären,
bättre en gång för mycket än för lite...
Hoppas allt går bra för er!

Hej, de där lät lite skumt, hästar brukar ju älska morötter, men silaget/höet är ju en annan sak om dom inte äter allt. De brukar ju inte vara lika populärt för hästen som morötter äpplen osv.
Tänkte först att de lät som om hon hade ont i tänderna, ? Att en tand blivit väldigt vass eller sådant, Och därför inte vill äta morötter eftersom det är väldigt hårt, ? Men sen när du sa att hon var lös i magen så lät de ju helt skumt, kanske hon fått fel foder ? Något hon inte tål eller kanske ätit något gammalt hö i hagen eller såå. ?

Ni bör kontakta veterinär för att få en diagnos (och ev behandling). Om hästen är mkt lös i magen (=diarré) är det i sig tillräckligt för att hon ska må dåligt. Efter några dagar med diarré blir dessutom hästen uttorkad och kan bli riktigt dålig.

Orsaken? Dåligt hösilage t ex.

En sjuk häst ska inte ridas alls.

Måste hålla med dom andra...

Ring veterinären....I detta fatten är det så skumma sympton som uppvisas och det låter som en häst som när som helst kan bli riktigt allvarligt sjuk....

//Domino_s

Varför sitter du på buke och frågar folk om råd när din häst verkar jättesjuk!? Ring en veterinär på en gång!!!!:mad: Kolik??

Kolla tänderna!
Både morötter och grovfoder är svårt att tugga. Så det är mycket möjligt att felet sitter i munnen.
Så se till att få det kontellerat så fort som möjligt.

Men gud vad jag är trött på sådana här svar...

Varför inte i vänlig ton fråga om TS har ringt veterinären? hon har kanske redan gjort det men glömde skriva det och vill ändå har tips och råd.

Har du kontaktat veterinär? Gör det snarast annars. Det är inte bra när en häst går o mår dåligt o man inte vet vad det beror på

Min häst har varit sjuk hela veckan, dock hade hon feber.
men den andra hästen i stallet hade ungefär samma symtom som din, ingen feber, bara hängig, ingen av hästarna åt ordentligt i boxen, men i hagen åt dom rätt bra.
Anledningen till att dom var sjuka vet vi dock inte.
Vi ringde vet som bara tyckte att vi skulle avvakta lite och se, om det blev värre skulle vi höra av oss igen.

Men båda hästarna har fått stå veckan ut och nu mår dom prima :D

Men mitt svar är som dom flesta andras, Ring vet!

Men gud vad jag är trött på sådana här svar...

Varför inte i vänlig ton fråga om TS har ringt veterinären? hon har kanske redan gjort det men glömde skriva det och vill ändå har tips och råd.

Om hon hade ringt veterinären hade hon ju redan fått reda på vad det var för fel och hade inte behövt skriva denna tråd.

Vetrinären sa bara att jag skulle avvakta tills om hon fick feber. Ringde inte heller för att hon inte hade någon feber och det var liksom inte så att hon var håglös men det gick ju över på 3 dagar så det känns skönt nu iallafall.

Eftersom hon fortfarande rullade sig och åt iallafall och inte var uttorkad så kunde jag inte göra något.

Nu är hon iallafall frisk igen och är precis som vanligt och äter:D

Men hörde av andra hästägare att flera hästar varit likadana (tidigare år och på en annan gård långt härifrån). Det måste vara någon bakterie som går eller nåt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 412
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 580
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 978
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 971
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka