Min häst är rädd för...

Sv: Min häst är rädd för...

Kan tänka mig att det åtminstone delvis är det ljudet som blir när man sparkar på bollen som får hästen att reagera. Träna med fotboll hemma och ta några kompisar till hjälp och vänj hästen succesivt. Låt den nosa på bollen, låt den rulla på marken, börja putta den, sparka osv. Kanske funkar?

Ja, precis, varför inte spela lite boll i eller strax utanför hästens hage. först bara lägga dit en boll, sen sparka den mellan dig och en kompis så den rullar på marken. När hästen vant sig vid det så sparkar ni den så bollen lyfter från marken.

Prova att behandla den som en skotträdd hund.

Vig en dag i veckan, helst när du vet att de spelar, och gå mot planen med hästen. Väl utrustad med tex träns+longerlina och handskar. Någonstans på vägen har ju hästen en "här börjar det bli hemskt-gräns". Den börjar fjanta sig och hoppa runt, då stannar du och står still och i mesta möjliga mån så skiter du i hästen. Han får göra upp med sina spöken själv, du står och funderar på annant och låter honom vara. Ge honom så lång tid du hinner och gå sen bara hem utan att passera det hemska, eller göra "plågan" värre.
Viktigt att du själv har ett "det här är ju ganska tråkigt-kroppsspråk"
Gäspa, titta åt ett annat håll och noschalera hästen totalt.

Skotträdda hundar som man gör så här med, binder fast dem i ett träd nära där det smäller, själv sitter man en bit ifrån och "läser" en bok, lär sig snabbt att det här inte är något farlig.

Senast ändrad:

hästmyran skrev:
Kan tänka mig att det åtminstone delvis är det ljudet som blir när man sparkar på bollen som får hästen att reagera. Träna med fotboll hemma och ta några kompisar till hjälp och vänj hästen succesivt. Låt den nosa på bollen, låt den rulla på marken, börja putta den, sparka osv. Kanske funkar?

Jag tror också det är ljudet. Kan du inte be några av fotbollskillarna om hjälp? Gå dit med en longerlina och be killarna komma fram och muta hästen. Mattricket brukar funka i alla situationer.

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 242
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar